Fisksammansättning, del 101

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan W
    Användare
    • maj 2004
    • 266

    Fisksammansättning, del 101

    Vet att det sedan tidigare finns 100 likanande trådar ... och nu finns det 101!

    På lördag kommer det efterlängtade 2m-akvariet. Frågan är vad det ska fyllas med.

    Är inne på ngt nytt varje vecka och följande alternativ har varit upp till diskussion med tjejen (tjat enligt henne):

    * Diskus
    * Gäddciklider. Någon av de större - typ xingu 1 eller tapajós 1.
    * Blandad kompott av "snälla" sa-ciklider - hantlar, choklad mm
    * Festae
    * Jaguar
    * Trimac
    * Blandad ca-kompott - texas, jd, salvini mm

    Är nog inne på något av de brutalare alternativen, så jag la denna tråd i ca-kategorin.

    Hjälp mig att välja! Vilket alternativ tröttnar man inte på - vad håller i längden?
  • Erik Wikström
    Användare
    • mars 2003
    • 127

    #2
    Trimac är fina...Alex Ylipää här på forumet har precis fått lek på sina,dom har en hel del jävlar anamma..hona är mkt snygg i lekdräkten, svartrandig kör på den

    Hälsningar Erik Wikström
    Mvh Erik

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • oktober 2003
      • 3615

      #3
      Kul att folk börjar öppna ögonen för trimac´s. Vilket är min rekomendation. Du kan säkert ha salvini eller JD tillsammans med dem utan som helst problem.

      Lycka till
      Mvh Alex

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        Kör med ett rejält Trimac par, och några andra mindre CA-ciklider(kvicka). Min stora trimac-hanne är vädigt tolerant mot mindre ciklider tex.
        Sen lite andra roliga robusta fiskar (tetror å malar) från sydamerika.
        Själv har jag ju crenicichla med trimac och det funkar... bara crenicichla skulle jag nog tycka vara trist, inte samma personlighet. Men snygga.

        tillägg: med ca blir det aldrig tråkigt... för man vet inte på förhand om det med säkerhet kommer att funka. Man får mixtra och prova sig fram.
        Anders L

        Kommentar

        • Johan W
          Användare
          • maj 2004
          • 266

          #5
          OK, 3 av 3 för trimaculatum. Vet att akvarieteknik i Filipstad har haft inne, men de finns inte kvar på lagerlistan

          Kanske kan man få köpa några av er när era småttingar växt till sig lite?

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #6
            citat:Är nog inne på något av de brutalare alternativen, så jag la denna tråd i ca-kategorin.

            Hjälp mig att välja! Vilket alternativ tröttnar man inte på - vad håller i längden?
            Om du vill ha något brutalt så kan jag rekommendera P Dovii.
            Har haft små och stora i 6 år nu och fortfarande har jag inte tröttnat på dem.
            I ett 2 m kar så fungerar de alldeles utmärkt, förutsatt att du inte skall ha andra fiskar också för då blir det problem.
            Paren är väldigt stabila, jag har aldrig haft något par som krånglat.

            Annars så är någon av de mindre Parachromisarna samt ett Viejapar en tänkbar lösning.
            Vad det gäller Viejan så skulle jag rekommendera Maculicaudan för den verkar vara tuffare än de andra och det krävs för att kunna hålla emot när ett eventuellt Parachromispar vill leka.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • Johan W
              Användare
              • maj 2004
              • 266

              #7
              Är det verkligen tillräckligt med 2 m (200x60x50) för ett vuxet dovii-par? Det är ju i så fall ett spännande alternativ!

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Johan W

                Hjälp mig att välja! Vilket alternativ tröttnar man inte på - vad håller i längden?
                Ja du, kolla på antalet inlägg jag skrivit, gissningsvis har runt 1800 av dessa skrivits i trådar som rör jaguarcikliden. Behöver jag säga mer?

                Men skulle jag nämna en art som verkligen håller i längden även om man inte är besatt av rovfiskar så skulle det nog vara en annan stor bjässe och då en sydamerikan. Påfågelcikliden. Hos alla andra arter har intresset gått i vågor, men påfågelcikliden tycker jag är lika rolig att äga idag som då jag var liten. Det behövs inget nyhetens behag, modeflugor eller perfekta exemplar, påfågelciklider funkar alltid. Det är dessutom en av få ciklidarter jag har provat som är skoj även om man inte får dem att leka. Kombinerar man dem med rätt fiskar så har de ytterst få svagheter enligt min mening.

                Annars är jaguarcikliden ett säkert kort om du gillar stora, självsäkra, lagom aggressiva, luriga rovfiskar. Enda kruxet är att de finaste exemplaren inte tycks gå att få tag på i Sverige. Beteendet är det ju dock inget fel på.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Johan W
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 266

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av FI
                  Ja du, kolla på antalet inlägg jag skrivit, gissningsvis har runt 1800 av dessa skrivits i trådar som rör jaguarcikliden. Behöver jag säga mer?
                  Ja, Parachromis-trådarna är lååååååååååånga

                  Oscars ... det hade jag inte tänkt på ens. Kanske det. Det är ju dessutom inte så svårt att få tag på.

                  Men om man ska välja mellan trepunkt, varg eller jaguar. För- och nackdelar? Utrymmeskrav? Smyg-jägare eller röjare? Personlighet?





                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #10
                    citat:Är det verkligen tillräckligt med 2 m (200x60x50) för ett vuxet dovii-par? Det är ju i så fall ett spännande alternativ!
                    Jodå, jag har haft mina par ensamma i ett 2m kar under långa perioder och det har aldrig varit några problem.
                    Men har du bara ett 2m kar så skall du nog inte satsa på detta, det kan nog bli rätt trist i längden med bara 2 fiskar samt deras yngel. Doviin är nämligen rätt lätt att få till lek.
                    Men vill du ha något brutalt så är doviin det självklara valet, mycket på grund av att de bildar väldigt stabila par.
                    Någon smygjägare är det inte, det är för det mesta full fart framåt som gäller när det serveras levande fisk. Fast ibland är de lite luriga och bryr sig inte om foderfisken, men tills nästa dag så är den som regel borta.

                    Håller du några av de mindre centralarna så kan du nog få ner 3 par i karet utan några större problem.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Johan W

                      Men om man ska välja mellan trepunkt, varg eller jaguar. För- och nackdelar? Utrymmeskrav? Smyg-jägare eller röjare? Personlighet?
                      Jag har bara haft jaguarcikliden men jag bangar inte om jag får en anledning att snacka om den så jag kan ju dra för- och nackdelar bara för den arten.
                      Obs! Detta är nu ytterst personliga åsikter endast baserade på mina egna erfarenheter.

                      [u]Fördelar:</u>

                      Inte överdrivet aggressiv.
                      Hotar att anfalla oftare än de anfaller. Hitills har jag bara sett riktig ilska mellan två jämnstarka hanar och delvis mellan hona och hane, annars är det harmlösa men ytterst effektiva skrämselmetoder de använder sig av för att få sin vilja igenom.

                      Snygga.
                      Om man nu bortser från den gula färgen de flesta "svenska" jaguarer verkar ha så har de väldigt fint mönster enligt min mening, mönstret blir också finare och mer detaljerat ju större fiskarna blir. Jag har ännu aldrig sett en fullvuxen och fullt utfärgad jaguarciklid i verkligheten och tycker ändå de är snygga.

                      Lättlekt.
                      I regel behövs bara en hona och hane, förr eller senare leker de, och de börjar tidigt, mina senaste leker redan nu vid 10-13cm.

                      Intressant jaktteknik.
                      Med rätt byte i karet så smyger de då de jagar, och det är inga simpla smygtekniker de använder sig av, jag upptcker än idag nya kluriga saker de hittar på för att lura bytet att tro att allt är lugnt innan de attackerar.

                      Orädd.
                      Precis som hos alla arter så finns det individer som är skygga men jag upplever rent generellt jaguarcikliden som en väldigt orädd art, de kan vara försiktiga som små om man har för lite fisk i karet men då de växer upp ryggar de inte tillbaka för nåt.

                      Rovfisk.
                      Förklaring överflödig, de är bara såååå mycket intressantare än allt annat.


                      [u]Nackdelar:</u>

                      Aggressiv vid leken.
                      Tyvärr blir de väldigt aggressiva under yngelvården och kan vara knepiga att husera med något annat då de kommer upp i storlek om inte karet är väldigt stort.

                      Tar stora revir.
                      Under yngelvården tar de om de kan hela karet som revir, mitt gamla par tog ett helt 375 liters och enda anledningen att de skulle nöja sig med mindre hade nog varit om någon annan ciklid hade paxat en del av karet. Frågan är bara vilken ciklid som klarar av detta utan att bli för aggressiv så de tar ihjäl jaguarcikliderna då de inte leker. Icke-lekande jaguarciklider är som sagt inte särskilt aggressiva.

                      Dyrt med levande foder/Inaktiva.
                      Matar man dem enbart med dött foder så blir de tråkiga, leker de inte kan de vara ungefär lika aktiva som en mangroverot mellan matningarna. Så levande foder är enligt min mening ett måste, vilket blir dyrt i längden. Hade de inte lekt regelbundet hade jag nog inte tyckt de var särskilt intressanta, men eftersom de jag har haft har lekt varje månad så har det räckt att skaffa levande foder en gång i månaden då leken är över, vilket är överkomligt.

                      Var är de svartvita jaggorna?
                      Ja var är de? Inte ens de USA-importerade Jeff Rapps jaggorna var ju svartvita om jag kommer ihåg rätt från bilder som postades här på forumet tidigare. Jag har tyvärr bara sett dessa magnifika fiskar på bild och det stör mig då det är dessa jag vill ha.

                      Okompatibla med det mesta i kar under 2 meter.
                      Som små funkar de med i princip vad som helst i samma storlek, men sitter man som jag med en sketen liten 375a så är det störande att det bara verkar kunna sluta på tre sätt.
                      1. De andra fiskarna äts upp (om man har dem med mindre arter).
                      2. De andra fiskarna dödar dem (om man har dem med stora aggressiva arter).
                      3. De andra fiskarna dödas (om man har dem med stora snälla arter).
                      Störande.

                      Familjegräl.
                      Jag vet inte om jag har haft otur men jag tycker det verkar vara svårt att få fram ett stabilt lekpar som inte bråkar sinsemellan. Detta i kombination med att de är så svåra att husera med annat under leken gör att de är rätt knepiga att ha att göra med.


                      Det där är väl det jag kan komma på så här på rak arm.
                      Trots alla nackdelar så är det en väldigt intressant art, smygjakten är egentligen det som gör att jag inte verkar tröttna på den, jag har alltid intresserat mig för denna typ av jaktmetod och jag tycker jaguarcikliden är den art som visat flest variationer av denna jaktmetod i akvarium. Sedan gillar jag att de är orädda utan att vara överdrivet aggressiva, samt att de blir mycket imponerande fiskar som stora.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Johan W
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 266

                        #12
                        -&gt;FI
                        Tack för den utförliga beskrivningen av dina erfarenheter med jaggor.
                        Så ett par eller en grupp ungfiskar - that's it.

                        Antar att det är ungefär likadant med dovii?!

                        Angående levande foderfisk: Är det någon som vågar mata med svensk fisk (t ex nors, löjor, mört) eller skratttar zoo-handlaren hela vägen till banken? Hur mycket parasister innehåller t ex väner-mörten?

                        Kommentar

                        • mrgreed
                          Användare
                          • juli 2002
                          • 494

                          #13
                          Dovii skulle jag satsa på istället då dem är betydligt rörligare än t.e.x Jaggor som jag upplever som lite tröga och orörliga fiskar (personlig åsikt).

                          Jag har ett par Dovii (köpta av jinnarparen) i mitt 500 literskar.
                          Jag hade ju ett tag min hane med 2 honor och han lekte denna perioden med båda.
                          Först lekte han med den honan han går tillsammans med nu.
                          Men efter ett par dagar gled han över till den andra honans revir och lekte med henne.Sedan ändrade han sig igen och hjälpte till med yngelvården till den första honans yngel.
                          I samband med detta blev den andra honan så mobbad och slagen att jag var tvungen att flytta bort den och paret som var kvar tog hand om båda ynglena från 2 kullar:-)

                          Hanen ca 30 och honan kanske 18.Får man bara ett stabilt par så funkar det oftast även om man inte har ett gigantiskt kar.Inte för att det inte är att föredra:-)

                          Visst smäller det på ibland mellan lekarna men det går oftast bra brukar bara bli lite småsår.
                          Annars är ju Festae en extremt vacker fisk särkilt honorna.Däremot tror jag det är svårare att få ett riktigt stabilt par med Festae.

                          Mvh
                          Danne

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Johan W

                            -&gt;FI
                            Tack för den utförliga beskrivningen av dina erfarenheter med jaggor.
                            Så ett par eller en grupp ungfiskar - that's it.
                            Mina erfarenheter sträcker sig bara till att ha dem i ett 1,5-meters kar, i ett 2-meters kar kan det nog gå att ha dem med andra fiskar. Jag skulle inte testa med citrinellum eller trimac men någon av de medelaggressiva arterna, kanske någon Vieja eller varför inte ett par lekpar sebraciklider(kanske ciklidhobbyns allra mest underskattade art).


                            Appropå vildfångad foderfisk, vi matade en hel del med småmört då jag var yngre utan att fiskarna tog någon synbar skada, men det finns nog alltid en risk att fiskarna får i sig parasiter eller mask om man har lite otur, det gäller nog även om man drar upp foderfisken själv eller köper i akvariebutiken.
                            Men det är värt risken, enda anledningen att jag håller på med rovfiskar är att jag gillar att studera jakten, annars hade jag lika gärna kunnat hålla på med allätare eller växtätare då de oftast är betydligt finare och aktivare. Ett lekpar Vieja zonata t.ex. Utseendemässigt slår de allt enligt min mening.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Johan W
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 266

                              #15
                              Hihi.
                              Nu fylls akvariet upp med vatten. Ca 200l - 400 kvar. :-D

                              Vet dock fortfarande inte vad det blir för fisk i. Står mellan ett par jaggor/dovii eller trimac+något mer eller blandad kompott ca(salvini, jd, nicaragua mm).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...