Boktips -centralare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    Boktips -centralare

    Är det någon som har ett bra boktips på en bok om centralamerikanska ciklider (eller möjligen madagaskar)?

    Har själv bara två böcker om ciklider, varav den ena "The Cichlid fishes" av George W. Barlow är kanonbra. Allmänt om cichlider, men en hel del kapitel behandlar citrinellum tex.
    Anders L
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Aqualog III har mycket fisk aven om namnen var uppat vaggarna redan nar den kom. Nar det galler Madagaskar sa ar det ju Nourisats bok som galler. http://www.francecichlid.com/pages/publicat.htm Den kommer att recenseras i nasta ciklidblad (men inte av mig). Ciklidboken, andra upplagan, ar ju bra nar det galler bada dessa grupper.

    Jag kommer verkligen inte pa nagon ny kanonbok om centralare sa aven jag hoppas pa ett bra svar!
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • troskar
      Användare
      • februari 2003
      • 13

      #3
      En gammel bok er 'Mellemamerikas cichlider' av Larsen & Hansen (ISBN 91-85406-08-2), utgitt av Tidskriften Akvariet i Gøteborg.

      Boken er på dansk, og har ganske få bilder. Tiden har ikke behandlet boken helt snilt, men den er absolutt verdt å lese. De fleste arter man kjenner fra Mellomamerika er beskrevet, om enn noe kortfattet.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        http://britishcichlid.com/phpbb/viewtopic.php?t=635 (jag jobbar pa att fa fram mer info om hur man far tag i den)
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Torsten
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 647

          #5
          DEN verkar väldigt intressant.... =))

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

            http://britishcichlid.com/phpbb/viewtopic.php?t=635 (jag jobbar pa att fa fram mer info om hur man far tag i den)
            Gaaah... droool.. [:p]
            Anders L

            Kommentar

            • Micke Jarhl
              Användare
              • april 2002
              • 2277

              #7
              jag håller med Torsten,Anli mycket intressant den där !!!
              Micke Jarhl Med akvarium!

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Jag kommer att försöka hålla en uppdaterad lista med planerade bokrecensioner till Ciklidbladet här:


                Hör gärna av dig till mig om du har någon bok (eller DVD) att recensera i Ciklidbladet.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                Arbetssätt...