Nanochromis Transvestitus?????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbe_B
    Användare
    • augusti 2002
    • 299

    Nanochromis Transvestitus?????

    Hej!!!!!!!
    Är det någon som vet något om denna lilla ciklid?
    Tcksamm för alla bilder och svar!
    Tobbe

    Msn:t__skate@hotmail.com
    Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    Skateboard is not a crime.
    f.d cool men bytt användarnamn
  • Guy_P
    Användare
    • april 2002
    • 301

    #2
    Hej Tobbe
    Jag har haft N transvestitus tillsammans med Apistogramma och tetror i ett 220 liters akvarium. Eftersom de trivs i samma vattentyp gick det bra.Den vill ha ett vattenvärde pH 4 - 5 och dH 2. Hanen blir c:a 6 cm och honan lite mindre (4 cm) Akvariet bör vara inrett med trädrötter och växter. Någon form av grotta måste de också ha. De gräver bara ytters lite vid lek så växterna får stå kvar. Vid lek får de ungefär 60 yngel. Det mest anmärkningsvärde vad det gäller fisken är att det är honan som har de starkaste färgerna. Jag hittade denna bilden på nätet. http://www.pvas.com/photos/1trans2.jpg
    Det är en mycket trvlig dvärgciklid som fler borde pröva.

    Hälsningar

    Guy

    Guy

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Jag har fått yngel i vanligt stockholmsvatten men de verkar vara mer lättlekta i mjukare och surare vatten. De som finns i handeln nu verkar vara myckat lättare än de som fanns för några år sedan. I äldre artiklar beskrivs de som mycket aggressiva och svåra. Det håller jag inte med om.

      Mvh.

      Ola
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Guy_P
        Användare
        • april 2002
        • 301

        #4
        Hej
        Jag håller med om att de man kan köpa nuförtiden går att hålla i "vanligt" vatten. Antagligen för att de är svenskodlade. I äldre akvarielitteratur står det att de skulle vara svårodlade vilket jag inte kan hålla med om. Att de skulle vara aggresiva mot andra fiskar anser jag är helt fel. Jag hade dem tillsammans med N parilus vid ett tillfälle. Hanarna bråkade lite med varandra men eftersom akvariet var inrett med rötter och växter så att de inte behövde se varandra hela tiden så funkade det. De bildade varsit revir och till slut lekte de båda två ungefär samtidigt.

        /Guy

        Guy

        Kommentar

        Arbetssätt...