MItt 3000-litersprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    #16
    Wow! Ett stimm med 20 frontosor skulle onekligen vara hur häftigt som helst! Annars som nämns ovan, discus, l-malar och MÅNGA kardinaltetror. Det skulle se skithäftigt ut med en massa rötter och växter.

    Avis!

    Kommentar

    • reecord
      Användare
      • februari 2004
      • 341

      #17
      tänk discus hantlar stora malar typ acanchitrus adonis eller hysterix
      och en potamytrygon motoro.
      Sydamerika

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #18
        Centralare ska de va, jaggor, dovii och citrinellum! Sen ett fett stim med 200 skivtetror!
        Mvh Alex

        Kommentar

        • H2O
          Användare
          • december 2003
          • 138

          #19
          Jag har "bara" ett litet kar jämfört med dig (1200) men har lite egna erfarenheter som kanske kan vara intressanta?

          Ang vilken sorts fisk du skall välja är detta självklart mycket beroende på vilka du är intresserad av. Men jag känner att lite större fisk gör sig bättre än små.
          Dessutom är det inte gratis att fylla ett kar av denna storlek. Välj en stimfisk som kan föröka sig relativt lätt.

          Alexanders val är inte dumt alls även om jag själv känner att de kanske är lite väl elaka. Men helt klart tycker jag att du borde ha CA-ciklider
          Magister Mundi sum!

          Kommentar

          • MickeA
            Användare
            • juni 2003
            • 456

            #20
            Jag är sydamerika-junkie så allt vad Malawi och Tanganyika heter är helt uteslutet för detta kar. Som sagt så blir det först och främst ny bostad åt mina fyra oscars och två gibbiceps, alla i 40-45cm-klassen som för tillfället går i ett litet litet 500-literskar.

            Dock är jag lite sugen på att göra mig av med dem, fast det är svårt det också. Det är ju minna polare som jag haft i 6-7 år nu, ända sedan dom var små yngel.

            Kommentar

            • Matsh
              Användare
              • september 2002
              • 63

              #21
              Det är ingenting att hymla med ett gäng på 10-12 Geophagus modell större, Altifrons tex, och skivtetror ska det vara. Finkornig mörk sand på botten, rötter från täckglasen och nedåt och på botten grövre rötter och något stenparti, alkotts strumpa för att få brunt klart vatten. Oscar och malar kan vara kvar.
              En bit av Amazonas hemma, vilken lyllos.

              Lycka till
              Också ett avis SA freak

              Kommentar

              • MickeA
                Användare
                • juni 2003
                • 456

                #22
                Men usch! Jag gillar inte geophagusar. Tycker nästan dom ser äckliga ut, sen får dom vara hur trevliga som helst att ha att göra med. Gillar bara inte puckelhuvuden!

                Kommentar

                • Thorichtys
                  Användare
                  • april 2002
                  • 56

                  #23
                  När du skriver puckelhuvuden misstänker jag att du associerar geophagus med tuppkamcikliden. Gephagussläktet innehåller en mängd vackra och intressanta arter utan puckel på huvudet. Dessa kan absolut vara värda att vända blickarna mot när du har ett så stort kar.
                  Magnus

                  Kommentar

                  • MickeA
                    Användare
                    • juni 2003
                    • 456

                    #24
                    Uppdatering: Har just klistrat fast rutan. Nu måste limmet härda några dagar innan det skall limmas ordentligt för tätningens skull, sedan blir det någon veckas härdning till innan jag törs börja hälla i vatten.

                    Under den tiden tänker jag börja bygga filtret. Det blir ett hemmabyggt ytterfilter utav en cirka 150 (!) liter blå plasttunna med lock. Vete tusan vad man ska ha för filtermaterial bara. >100 liter biobollar lär inte bli billigt i alla fall. Men man kanske kan få tag på något annat att komplettera med. Å andra sidan behöver man ju inte fylla upp det helt direkt. Storleken lär ju räcka till ett flera gånger större akvarium, men som sagt så gillar jag att överdimensionera filter. :-D

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      #25
                      Den här tråden suger utan bilder!!!
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • MickeA
                        Användare
                        • juni 2003
                        • 456

                        #26
                        Det kommer bilder sedan när allt är klart. men det lär ju dröja en stund till.

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #27
                          kan du inte ta bilder under tiden du bygger?
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            #28
                            Nu skulle det vara bra med en funktion som tillät att man lägger upp bilder i forumet.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • RobbanG
                              Användare
                              • januari 2004
                              • 563

                              #29
                              Förslag på filtermaterial.
                              Min första tanke är lekakulor och lite plastnät. Det går ju att använda en heldel naturliga material som sten och sand, kanske hö t.o.m. Sten och sand kanske inte är så lämpligt med tanke på vikten... 150 liter gör ju filtret ganska ohanterligt oavsett filtermaterial så det gäller att vara ganksa säker på sin sak.
                              //Robert

                              Kommentar

                              • MickeA
                                Användare
                                • juni 2003
                                • 456

                                #30

                                Bilder tas kontinuerligt av en kompis med kamera. Själv har jag ingen. Men alla ligger i hans dator för tillfället. Jag ska se om jag kanske kan skaka fram någon nu i helgen.

                                Jopp, det blir (ganska) ohanterligt. Filtret blir ju att stå i tvättstugan. Jag hade tänkt svetsa ihop någon sorts vagn att ställa tunnan i så får man bra fästen för kranar och pump och andra grejer och det går att rulla runt den någorlunda på golvet utan att bryta ryggen av sig.

                                Å andra sidan hade jag räknat med att i stort sett aldrig någonsin behöva tömma och göra rent själva tunnan. Jag gör helt enkelt så att utsuget ur karet får gå genom en tjock filtermatta där det värsta av "skiten" fastnar och som jag får spola rent när den blir igensatt.

                                Jag har faktiskt en massa gamla lavastenar liggandes som jag inte använder i något kar för tillfället. Dom gick bort när amazonas-febern tog mig. Knackar man sönder dem i mindre bitar och lägger längst ned, sedan plastnät, biobollar, plastnät, makaroner så borde det ju bli hyfsat i alla fall.

                                Undrar om man skulle satt någon sorts extra filterkammare i systemet efter att vattnet gått genom stora filtret och passerat pumpen, där man kan lägga i torv eller aktivt kol eller alkottar eller annat för att göra vattenförändringar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...