Nybörjartips Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Lövberg
    Användare
    • februari 2004
    • 349

    Nybörjartips Malawi

    Tänker införskaffa ett 370L kar avsett för Malawi.Vill gärna ha tips på fel man kan göra som nybörjare och hur man undviker/löser dom.Det får bli ett innerfilter typ Fluval4+ och ett powerhead.Hur placerar man dom i förhållande till varandra?Vilka firrar är lämliga att börja med?
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    I artikeln http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=715 står en hel del grundläggande tips om vad man bör tänka på vid uppstart av ett malawi-kar.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Det är inte lätt att svara på vilka fiskar du skall ha i ett 37(5)?. Några direkt lämpliga eller olämpliga nybörjarfirrar tycker jag inte finns heller för den delen, för jag anser att alla fiskar du skaffar skall skötas bra och att dela in dem i olika kategorier efter slarvmarginaler (för det är ju så det blir) är direkt olämpligt. Om du byter vatten varje vecka, 50%, så bör du inte få några problem. Om jag ändå måste ange några arter du skall undvika så säger jag då Pseudotropheus demasoni, alla Tropheops och möjligtvis också andra arga arter så som Melanochromis auratus.

      Mellan 2-6 veckor är det också rätt bra om du håller koll på nitriten, för om du får problemmed det så är det då. Då skall du göra kraftiga vattenbyten ett par dar...

      Fler tips är att inte hålla på byta fiskar för ofta, det leder bara till problem. De fiskar du först köpta är lite intressanta som de som du vill ha framöver. Tröttnar du så fort bör du inte ha akvarium alls.

      Mata försiktigt i början och blanda inte fiskar inom samma släkte, typ Metriaclima, Labidochromis etc.

      Filtrerna skall du rikta så ytan får kraftig rörelse, helst skall det gärna plaska lite, då får du bra syresättning på vattnet och det älskar alla malawiciklider.

      Håll tempen mellan 24-28 grader om du kan. För kallt kan ge sjukdomar och vatten över 30 grader blir snabbt syrefattigt.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Micke Lövberg
        Användare
        • februari 2004
        • 349

        #4
        Tack för tipsen.Var lite otydlig.Är ingen nybörjare när det gäller akvarium generellt utan just när det gäller Malawi.En fråga kvarstår,var placerar jag, som i mitt fall,ett innerfilter och ett powerhead i förhållande till varandra?
        375L Malawi
        112L Tanganyika
        90L Tanganyikayngel
        45L Tanganyika

        Kommentar

        • Nyllet90
          Användare
          • oktober 2004
          • 1133

          #5
          i varsin kortände är nog bra. Jag ska starta upp ett 375 liters kar och tänker nog ha två fluval4+ med blåfiltermatta i varsin ände av karet.
          Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • januari 2005
            • 1042

            #6
            Precis som nyllet säger är det bäst att rikta dom rakt mot varandra för att det inte ska bli för stor turbulens med skräp som svävar runt i karet etc.

            Kommentar

            • Micke Lövberg
              Användare
              • februari 2004
              • 349

              #7
              Diagonalt mot varandra?
              375L Malawi
              112L Tanganyika
              90L Tanganyikayngel
              45L Tanganyika

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Det spelar ingen större roll hur du rikta dem. Försök optimera ytrörelsen bara.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                Arbetssätt...