Antal "troffar" i 540 l.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laxluffarn

    Antal "troffar" i 540 l.

    Ska starta ett 540 liters med troffar. Nu undrar jag hur vilket antal som behövs för att gruppen/grupperna skall fungera bra, och inte karet ska bli underbemannat. Skiljer lynnet något mellan "ikola", "moliro" och "pemba" och går någon av dessa bra att kombinera med "maswa". Exempelvis 20 "ikola" och 10 "maswa". Säg att jag väljer att bara ha en grupp, räcker det att ha 25 st djur då (en ekonomisk fråga).

    Tacksam för svar
    Christian Almqvist

  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    25st Troffar räcker i karet, men 15 är nog ett minimum. Jag har 30st i ett 375L, där flertalet är ca 3-4cm. De största (5st) är över 6cm. När de är fullvuxna så är mitt 375L troligtvis för litet, men jag har tanken av att det snart ska sätta fart med tuggande honor och då så kommer jag antagligen att bryta gruppen i två med ett minimum i varje grupp på 20st.

    Detta kommer jag ej att göra förrän jag ser att gruppen fungerar och att yngelproduktionen är igång. Jag har nu ett antal som är och har varit så små så att det ej gått att könsbestämma dessa. När jag kan göra det så ska jag göra könsfördelningen bättre än vad jag tror fallet är nu.

    Lycka till med dina troffar!

    Stefan, Skövde

    375L frigo aluram...
    Tropheus sp.black Pemba F2.
    Ancistrus Golden.
    Spathodus Erythrodon VF.
    Lamprologus Ocellatus.

    100L aluram...
    Yngel av "Prinsessan".

    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • april 2002
      • 581

      #3
      Till laxluffarn,
      I ett 540 är det kanske plånboken som sätter stopp före akvariet åtminstone om du väljer att köpa vuxna djur. Jag skulle satsa på 30-40 stycken.

      För de varianter som du anger skiljer det en del där Ikolan får anses som den mest aggressiva och moliron den minst aggressiva. Detta hänger också ihop med antalet och för Ikolan tycker jag du bör satas på minst 30 fiskar. För de övriga varianterna räcker det med 25 stycken som du anger.

      Maswa går att kombinera med övriga men är ändå inte den mest lyckade kombinationen. Jag skulle istället välja en större grupp av någon utav de andra, eller enbart Maswa'n.

      Till Tricella,
      Jag ser inga problem med att hålla 30 stycken i en 375:a annat än att det ställer krav på täta vattenbyten och sparsam matning. Ett större problem skulle kanske vara att dela upp gruppen i två smågrupper. Det är aldrig bra att bryta upp en fungerande grupp, speciellt inte om de växt upp tillsammans. Detta kan mycket väl leda till att ingen av de nya grupperna fungerar.

      David
      David

      Kommentar

      • laxluffarn

        #4
        Tack för de bra svaren!
        Det lutar nog att jag kör en grupp med 25-30 djur. Det svåra är att välja vilken sort jag ska ha. Stämmer det att "pemban" tappar sin orangea färg när dom blir äldre?


        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Tack David för den lilla varningen angående min idé att bryta gruppen i två delar. Visst har jag funderat på om det är möjligt och jag vet inte ännu hur jag ska göra. Hur som helst så tackar jag för åsikten och tipset!

          Stefan, Skövde

          375L frigobkgr aluram...
          Tropheus sp.black Pemba F2.
          Ancistrus Golden.
          Spathodus Erythrodon VF.
          Lamprologus Ocellatus SO.

          2st 100L Yngelkar.

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Det där som David säger om att bryta en grupp var intressant. Det har jag inte hört så mycket om och har ingen personlig erfarenhet av.

            Jag kan föreställa mig att om man avlägsnar nyckelindivider i den hirarkiska ordningen så blir det kaos och kvarvarande har svårt att veta hur de ska bete sig. Jag har bara avlägsnat från den absoluta toppen (överdominant och våldsam hane) och den absoluta botten (mobbad, liten, ensam och mager) och då funkar det bra. Kan tänka mig att om man tar bort fiskar i mellan regionen så blir det väldigt rörigt. Verkligen intressant.

            mvh,

            Fredrik H.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • peter
              Användare
              • augusti 2002
              • 161

              #7
              citat:
              Tack för de bra svaren!
              Det lutar nog att jag kör en grupp med 25-30 djur. Det svåra är att välja vilken sort jag ska ha. Stämmer det att "pemban" tappar sin orangea färg när dom blir äldre?

              orangemooriin tappar oftast all färg i ryggfenan med
              åren men behåller färgen på kroppen men den är mycket
              beroende av rätt antal indevider för att alla skall
              färga ut (inte för liten grupp). men med olika ljus bra
              foder så kan man få fram allt från org.orange till riktigt
              rödafiskar om man skulle vilja.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Jag har däremot hört att om man är noga med att splittra gruppen på det vis att man tar rangordningen under de två dominerande hanarna så består "toppskiktet" av hierarkin. Om man tar isär de dominerande hanarna så kan den som varit mest dominerande bli en tyrann.

                Detta är vad jag hört och jag vet ej om det är igenom någon studie direkt...det kan ju vara egna erfarenheter eller ren chansning...det är ju lite så med både idéer och råd här på forum...man får väga allt på en vågskål och kanske ta "livlinan" publiken (forumet) till råd. Ju fler som talar för ett alternativ desto säkrare att hålla sig till det.

                Stefan, Skövde

                375L frigobkgr aluram...
                Tropheus sp.black Pemba F2.
                Ancistrus Golden.
                Spathodus Erythrodon VF.
                Lamprologus Ocellatus SO.

                2st 100L Yngelkar.

                Kommentar

                • David Johansson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 581

                  #9
                  När man splittrar grupper är det en fördel om fiskarna ännu inte är könsmogna eller om den grupp man splittrar är rejält stor. Att ha ett visst system när man väljer fiskarna för att uppnå bäst resultat kanske kan fungera även om jag tror att detta är oerhört individuellt. Att få balans i en grupp innebär att alla fiskar i gruppen är mer eller mindre överens om den hierarki som råder. Sedan kommer det alltid vara ett strävande hos alla individer klättra i hierarkin. Rycker man bort en fisk kan någon annan ta dennes plats, detta gäller oavsett om den individen står högst upp eller längst ned i hierarkin. Rycker man bort många fiskar eller tillsätter många blir det lite mer komplicerat.

                  Jag har plockat bort och tillsatt individer i fungerande grupper och är gruppen tillräckligt stor brukar detta sällan vara ett problem.


                  David
                  David

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #10
                    David, har du någon ungefärlig storleksgräns på gruppen för ett "troligt" gott resultat?

                    mvh,

                    Fredrik H.
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    Arbetssätt...