Vilken är den ultimata karstorleken för demasoni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    Vilken är den ultimata karstorleken för demasoni?

    Hejsan!

    Jag har nu bestämt mig för att skaffa en stor grupp Demasoni och ha i stället för mina andra mbunas och frågan lyder:
    Vilken storlek på kar/grupp anser ni allra bäst? Ni som har erfarenheter, bra och gärna ni med dåliga, skriv!

    Min egen fundering är 20-25st i ett 222liter då jag läst att man inte ska ge dom för mycket utrymme, kanske är helt ute och cyklar?

    Hursomhelst, skriv!

    Mvh

    /Andreas
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Demasoni är en mystisk liten fisk och jag har hört alla varianter vad gäller att hålla den. Härromdan såg jag 1+3 tillsammans med andra fiskar i ett 375 som funka hur bra som helst. Det verkar dock luta åt att det är bättre att överbefolka och man snackar runt. Jag tror du kommer få många olika svar på denna fråga. Min erfarenhet är att de lätt tynar bort.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • mikro
      Användare
      • november 2002
      • 666

      #3
      Jag har 15 st i ett 165-liters med många gömställen och än så länge går det kanon. Jag har tre honor som tuggar och de flesta växer bra. De är däremot långt ifrån fullvuxna ännu och jag är lite orolig för hur det kommer gå när de blir större.

      Jag tillhör de som aldrig haft problem med demasoni utan hållt dom i hyfsat små grupper utan problem. Jag tror det kan bero rätt mycket på vad det är för fisk man lyckas få tag i.

      Men som Viktor säger, inget är säkert med denna skönhet : ) Lycka till!
      /Mikael

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Jag hade 6+16 + lite ungfisk i en 375:a.Samtliga hanar kunde dominera utan att de eller honorna stressades.Funkade perfekt för mig. Tillsammans hade jag en tid ca 10 st Ps. Polit och senare tio-tal.L.Trewavasae.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • ltko
          Användare
          • november 2003
          • 16

          #5
          Jag har 1+4 i ett 200-liters kar med mycket grottor och gömställen vilket funkar utan problem.
          /Tomas
          ltko@live.se

          Kommentar

          • Ted
            Användare
            • november 2003
            • 157

            #6
            håller 15 st i ett 350l hörn, går med 9 rödzebra. Har inga problem med att de slåss utan de är jättelugna..
            /Ted
            750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              jag har 8st i ett 720, funkar bra tycker jag.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                #8
                Låter bättre än jag hade väntat det här... Hur stora håller ni? Man läser ofta om dom som köper små fiskar som aldrig hinner växa upp innan de tynar bort...

                Kommentar

                • ZakatH
                  Användare
                  • april 2004
                  • 313

                  #9
                  Om det ovan är det "ultimata" kan vi nog låta vara osagt, dom har ju rätt mkt mer yta och vatten att röra sig på i verkligheten. Sedan kan ju olika storlekar på kar funka, vad jag hört så har folk som hållt demasoni i allt från 200-800l fått "demasonidöden", så om just karstorleken spelar så stor roll vet jag inte(men större = bättre skulle jag tippa på). Har dock själv inte någon erfarenhet av demasoni så kan inte komma med några egna inlägg om vad som funkat eller inte för mig själv.

                  Kommentar

                  • jullen
                    Användare
                    • mars 2005
                    • 628

                    #10
                    Jag har haft flera grupper med demasoni,som bara dött för att jag hade 1+2.Nu har jag 3+4(Dålig fördelning,jag vet)men det funkar utmärkt.Lite smågruff mellan hannarna bara.

                    lycka till med dina demasoni!

                    mvh ville
                    mvh ville.

                    375 L Malawi
                    585 L Malawi
                    54 L Johanniyngel
                    25 L OB rödzebrayngel

                    Kommentar

                    • dempa
                      Användare
                      • april 2005
                      • 35

                      #11
                      Vi har 1+1 fullvuxna demasoni i vårat 130 liters kar, och de går tillsammans med ca 15 andra mbunas.
                      De ska dock snart få karet för sig själva, tillsammans med deras 10 yngel som vi har i ett yngelkar.

                      Trots att vi bara haft 1+1 har det fungerat bra. Det enda bekymret var när vi släppte tillbaka honan efter att hon spottat. Då var hanen väldigt aggressiv mot henne och hon blev lite skadad. Men 2 dygns isolering i en skurhink fick hanen att tagga ner lite

                      Kommentar

                      • Midas_Tom
                        Användare
                        • mars 2005
                        • 809

                        #12
                        oj dempa det var mycket fisk i ett 130L kar!

                        mvh: tom
                        //tom

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                        Kommentar

                        • bmwpower
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1934

                          #13
                          JAg har haft allt från 1 till 70st i ett 375kar och efter 1år har det oftast slutat med döden när dom blivit vuxna

                          Kommentar

                          • dempa
                            Användare
                            • april 2005
                            • 35

                            #14
                            Tack för att du också lagt märke till det Tom

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2533

                              #15
                              bmwpower: vad har du då gjort med fiskarna, vad har du matat dem med? vilket sällskap? Filtrering?

                              Att så mycket fisk bara dör har oftast någon anledning, en individ klarar inte av att slå ihjäl alla andra så det måste vara filtreringen eller fodret som vart problemet.

                              Demasoni är inte en svår fisk enligt mig, sålänge man har rätt antal, bra filter och ett bra foder(50/50 räkmix har funkat bra hos mig, likaså spirulinaflingor från king british).
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...