Demasoni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Poppo
    Användare
    • juli 2002
    • 85

    Demasoni

    Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig.....

    Under hela planeringsstadiet av återuppstarten av mitt 600-literskar har jag varit helt inställd på att det skulle innehålla Tropheus.
    Nu börjar det magiska datumet närma sig och lagom tills dess passar jag på att göra en rokad. Jag har nu beslutat mig för att hålla en rejält stor grupp demasoni i karet istället. De är ju inte så stora, och min plan är att inte ha några andra arter i, så en sisådär 50-60 demasoni får det nog bli. Ska bli spännande att testa denna lilla mbuna i så stor grupp. Någon som har nån reflektion på detta?
    Som jag förstått det hålls de bäst i stora grupper,25-30 st har jag läst mig till, men det borde väl inte finnas någon övre gräns på antalet så länge det finns plats i karet.

    Någon som har några idéer om detta?



    //Pontus
    //Pontus
  • Ps.Daniel

    #2
    Demansoni har lätt för att få bukvattensot....bara så du vet det i en så pass stor grupp....
    Mvh Daniel

    Kommentar

    • Hank
      Användare
      • april 2002
      • 1321

      #3
      Har aldrig hört att man kan ha en för STOR grupp
      av demasoni!
      Har man bara ett tillräckligt stort kar så är det
      nog inga problem, tror jag iaf.
      Ska bli kul att se när det är klart!

      /Hank

      /#378 Hank
      Zoonen:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

      NCS medlemsbilder:
      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

      Kommentar

      • Poppo
        Användare
        • juli 2002
        • 85

        #4
        citatemansoni har lätt för att få bukvattensot....bara så du vet det i en så pass stor grupp....
        Men då borde det ju vara destå lämpligare att hålla just en så stor grupp, eller hur? Ju fler det är i karet, ju mer minskar ju stressen per fisk....så jag förstår inte ditt argument riktigt.



        //Pontus
        //Pontus

        Kommentar

        • Björn
          Användare
          • april 2002
          • 787

          #5
          Jag tror bara Daniel skrev sitt inlägg för att förvarna dej ang. bukvatten. Det kan ju bli ganska stora hål i plånboken om en grupp på 60 demasoni skulle dö. Men om du bara följer konstens alla regler så ska det säkert gå bra.

          Lycka till!

          Mvh
          Björn

          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

          Kommentar

          • Poppo
            Användare
            • juli 2002
            • 85

            #6
            Jo, men å andra sidan blir det lika stora hål i plånboken om man köper en stor grupp Tropheus och de skulle dö. Det är ju en risk man får ta om man vill hålla på med detta. Det är ju ungefär som att handla med aktier....rör dig inte med pengar du inte har råd att förlora....så länge man har råd att förlora det man har investerat så är det ju bara att köra.



            //Pontus
            //Pontus

            Kommentar

            • Björn
              Användare
              • april 2002
              • 787

              #7
              Jag håller helt med. man kan ju bara hoppas att folk förstår det själva, att inte köpa akvariefisk för sina sista matpengar. =)

              mvh
              Björn

              Ps. Det hade varit trevligt med en liten artikel i CB om hur resultatet blir...

              fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

              Kommentar

              • Poppo
                Användare
                • juli 2002
                • 85

                #8
                Hehe.....nån skribent är jag ju knappast. Inte heller vill jag tillskriva mig så mycket akvarierutin att jag skulle kunna bidra med några nyheter. Det finns folk som kan så enormt mycket mer än jag om malawiciklider.



                //Pontus
                //Pontus

                Kommentar

                • Björn
                  Användare
                  • april 2002
                  • 787

                  #9
                  Hej!
                  Dehär med att skriva en artikel är inte så svårt som det verkar..
                  Du behöver ju inte vara expert på malawiciklidr bara för att skriva en artikel om uppstarten av akvariet och dina egna erfarenheter av demasoni i stora grupper. Det finns ju till och med en mycket bra artikel som förklarar just hur man skriver en artikel. Så kom igen, det kan väl vara värt ett försök? =)

                  Mvh
                  Björn, som utan expertis eller skrivkunskaper skrev en artikel.

                  fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                  Kommentar

                  • Poppo
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 85

                    #10
                    Jag återkommer om det när jag fått igång allt. Så får vi väl se om jag har något av värde att delge andra akvarister.



                    //Pontus
                    //Pontus

                    Kommentar

                    Arbetssätt...