könsskillnad på frontosa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Midas_Tom
    Användare
    • mars 2005
    • 809

    könsskillnad på frontosa?

    Hej
    Jag undrar om man kan eller hur man ser könsskillnad på frontosor som är i 10 och 7cm storleken den större jagar den mindre lite kan det vara ett tecken på att båda är hanar??

    mycket tacksam för svar!

    mvh: tom
    //tom

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    #2
    Om de är ur samma kull så är storleken det avgörande... Att kolla på vilka som jagar varanadra är inte så pålitbart då honor, hanar OCH hanar/honor jagar varann.

    De största är alltså hanar, och de minsta honor. Bland mina är det redan stor skillnad när de första nått 6cm.

    Kommentar

    • Gwendly
      Användare
      • december 2003
      • 374

      #3
      Storleken ar inget bra tecken pa kon. Dominanta hanar utsondrar hormoner som gor att icke dominanta hanar stannar av i tillvaxten, vilket gor att honor vaxar om hanar. Ref: Spencer Jack (http://www.cichlidae.com/author.php?id=22) personlig komm.

      Jag tycker inte att man ska halla frontosor i par heller. En grupp pa 6-12 ar battre. Alpha hanen tillater ju tom subdominanta hanar att para sig

      btw: vart att notera att Spencer har gatt igenom UoM med massiva skolavgifter genom att odla Cyphotilapias. Han driver nu ett import foretag for akvariefiskar. Allt det har pga sin expertis inom Cyphotilapias

      Kommentar

      • Midas_Tom
        Användare
        • mars 2005
        • 809

        #4
        blackened: men du vet inte nått annat sätt man kan kålla könet på?vet inte om det var från samma kull de gick ensamma i ett kar.

        gwendly: De går bara i ett 222L kar så jag tror inte att man skulle kunna hålla 6-12st där i och de är lite för dyra också!

        mvh: tom
        //tom

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

        Kommentar

        • Laesk
          Användare
          • februari 2004
          • 2447

          #5
          Dehär med pannpuckeln då, de kanske inte går å se i så tidigt stadie.. ?

          Sen ha 2st i ett 222 liters är väl lika illa det.
          Gör dig av med dem till nån som har stort kar, (iofs vet jag inte om du tänkt att utöka ditt kar)
          Lennart "Laesk" Axelsson
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

          With CANON you can!

          Kommentar

          • Gwendly
            Användare
            • december 2003
            • 374

            #6
            ett 222 liters kar ar inte lampligt for Cyphotilapias om man inte haller bara en enda fisk, vilket jag inte skulle rekommendera. IMHO sa ar ett 500+ lampligt for Cyphotilapias.

            Jag vet inte hur dyra de ar i Sverige, men i Winnipeg ar de valdigt billiga. en "1 fisk kostar ungefar $7 (42 SEK ungefar) och man far oftast rabatter om man koper manga fiskar.

            Pannpuckeln gar inte att avgora om de ar hanar eller honor heller. Manga dominanta honor far storre pucklar an hanar! Kolla har pa en bild tex:



            enda sakra sattet att avgora konet pa cyphotilapias ar att vanda pa firrarna och kolla pa oppningarna

            Kommentar

            • jullen
              Användare
              • mars 2005
              • 628

              #7
              Jag tror kanske det kan funka i början, men nu har du ju några vuxna malawi och alla deras yngel där också.Om du tog bort allt annat och körde på bara frontosor kunde det nog funka tills de är ca 15 cm.
              vad gäller könen kan man titta i analöppningen, är det en liten utväxt är det en hane, om inte en hona.


              mvh ville
              mvh ville.

              375 L Malawi
              585 L Malawi
              54 L Johanniyngel
              25 L OB rödzebrayngel

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                #8
                Gwendly: Jag gav 119:- styck för mina som var kanske 3 cm.

                Angående storlek på kar så hoppas jag att du har tänkt köpa ett större. Mina 6st går i ett 230liter men de är som sagt mycket mindre än dina. I mitt fall kommer 375liters att införskaffas till sommaren, och senare ännu större.

                Du säger att du tycker fiskarna är för dyra, så då kanske ett kar är för dyrt också. I såna fall tycker jag att du ska hoppa över Frontosa tillsvidare. Dels för att det är tråkigt att ha dom i ett litet kar, och dels för att de är roligare och mer harmoniska i en större grupp.

                Mvh

                Kommentar

                • Midas_Tom
                  Användare
                  • mars 2005
                  • 809

                  #9
                  laesk: jag har ett 390liters kar med discus nu men som kanske kommer göras om till frontosa kar!

                  Gwendly: okej!
                  Jullen: tror som du ville.
                  blackened: har redan ett 390L kar med discus nu men som nog blir frontosa kar senare som näms ovan!

                  mvh: tom
                  //tom

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                  Kommentar

                  • blackened
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 1042

                    #10
                    Härligt =) Det är en fin fisk =) Lycka till!

                    Kommentar

                    • Midas_Tom
                      Användare
                      • mars 2005
                      • 809

                      #11
                      Tack så mycket!..=)

                      mvh: tom
                      //tom

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                      Kommentar

                      • wenger
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 233

                        #12
                        Dom har ett gäng på leasing som kostar multum men det är nån ovanlig sort iofs. Kostade över 1000:- styck å man fick bara köpa hela gruppen så då gäller det att ha lite undanstoppat om man vill ha dom.

                        Kommentar

                        • blackened
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 1042

                          #13
                          ???!! Vad i? Är det Zaire som är så jäkla dyra?

                          Kommentar

                          • wenger
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 233

                            #14
                            Hann inte se vilken sort det var för var bara där en snabbis på lunchen. Dom var dock väldigt ljusa i färgen men stod nåt om att dom var väldigt ovanliga. Ska titta nästa gång jag är där för dom kan väl inte bli sålda så snabbt till det priset?

                            Kommentar

                            • blackened
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 1042

                              #15
                              Hehe dom borde ju inte det =) Det ska gå ganska långt för att man spontant ska hosta up 8-10000:- för en grupp akvariefiskar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...