CA-start snart!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    CA-start snart!?

    Har ju sneglat åt detta håll en tid nu och det lutar väl åt att peta i lite frigolit och spackel till en schysst bakgrund i 2m-baljan,eft. Tanganyikan som går där (änsålänge...).
    Frugan vill ha växter med färggranna ciklider,gärna diskus % scalarer men det blir allt för segt för mig.Dessutom passar inte vatnnet,
    Så...
    ...nu har vi ( ?! ) bestämt oss för CA.Nicaruagua´s lär det bli men medinvånare till dem??Var inne på Eldbukar först men de är väl inte så roliga,eh? Skulle Vieja synspila passa ihop men Nic?? Och en art till hade jag tänkt,men vilken som skulle passa bäst till de övriga.Skulle växter låtas vara ifred av dessa??
    Tacksam för tips och ideer...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Synspila och nicaraguense bör nog kunna passa bra tillsammans.
    Vill du ha en art till, varför inte prova jack dempsey eller texasciklid.
    Skulle misstänka att framför allt synspilan skulle ha ett gott öga till dina växter. Har själv inga växter i karet så jag har ingen praktisk erfarenhet.
    Synspilan är ju ingen utpräglad rovfisk och den är inte så mycket för att gräva heller (utom vid lek möjligtvis) och då verkar sannolikheten för att den skulle knapra i sig lite växter som extratillskott ganska så stor.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Ok,tack för svaret! Skulle Archocentrus centrarchus funka tror du/ni?? den är ju så tok-snygg i lekdräkt...

      Förövrigt ,eft lite googlande ,så verkar texas´en tendera att bli "sjövild" även utan lekförberedelser ,så där blir det ett frågetecken. Å J.D har farsan haft å de imponerade inte så där värst på mig då.
      Fler tips,tack!

      Å när man väl har destämt sig för fisk-komponenterna,hur lätt/ svårt är det att finna dem ute i handeln??? Men de redan nämnda verkar va de lättaste att hitta,va?
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #4
        citat:Förövrigt ,eft lite googlande ,så verkar texas´en tendera att bli "sjövild" även utan lekförberedelser ,så där blir det ett frågetecken.
        Det är möjligt att andra har haft sådana erfarenheter. Men under de år jag har haft texas så har jag aldrig märkt av något sådant. De texas som jag har nu är väldigt lugna av sig och har alltid, så länge jag haft dem, varit så. Hanen är drygt 20 cm.


        Jag har aldrig haft centrarchus så hur den är humörmässigt vet jag inte. Men att döma av det som står i Ciklidboken så är den en av de fredligare, stor blir den inte heller. Vilket gör att chansen att få se den i lekdräkt minskar.

        Andra arter skulle kunna vara V Zonata, V Maculicauda. Bägge går i blått. Har ett Maculicaudapar och hanen är en riktig tuffing, när jag har haft Zonata har jag upplevt dessa som fredligare.
        Möjligtvis så skulle P Friedrichstahlii eller P Loisellei kunna vara något. Dessa är emellertid mycket svåra att få tag på (vilket jag för Friedrichstahliins del hoppas kunna ändra på under sommaren, ANLI: loisellei får du fixa)

        Dessa arter ur Parachromissläktet är de lugnaste.
        Från Amphilophussläktet finns det en hel del arter, tyvärr så är det bara de mest aggressiva som du kan tänkas få tag på, Citrinellum, Labiatum och Trimaculatum. Övriga arter från denna grupp blir mindre och är inte lika aggressiva.

        Skulle kunna räkna upp ett antal exempel till men problemet är att få tag på dessa arter. Tyvärr så exporteras det inte fisk till Europa på samma sätt som det gör med Tanganyika och Malawi.
        Varför vet jag inte, avstånden är desamma.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Jösses!! Den var grann!! Är bilden på Texas`en fullvuxen? (tror bestämt att den kom med på listan nu...)
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Hur mkt blås i vattnet vill de ha?? Skulle det funka med ett pumphuvud på 3200 l/h ?? (skulle iofs gissa att den tar uppemot 2800 l/h med filtret på)
            Eller räcker det med två kraftpaket?
            Sitter å grunnar på hur jag ska göra bakrunden....
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Karet e förövrigt på 600 l.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                Texasen är väl i det närmaste fullvuxen, har passerat 20 cm med marginal.
                Nu är i och för sig just denna texas av en variant som kallas Escondido och hemplockad från USA, men det är inget som säger att det inte skulle gå att få tag på liknande exemplar i Sverige också.
                Hade en stor texashane före denna som också blev rätt stor, fläckarna var inte riktigt lika stora men den var väldigt fin ändå.


                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  #9
                  Har själv 2 kraftpaket i mitt 600 l kar och det fungerar utmärkt. Jag har plockat bort de medföljande patronerna och kopplat pumphuvudena till varsin 30*40*10 cm skumgummibit i stället, större filtervolym!
                  Ett pumphuvud på 2800 l/h med stor filtervolym kommer säkert också att fungera bra.
                  Fördelen med 2 kraftpaket är att du har en "skitfångare" på varsin sida av karet.
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  Arbetssätt...