grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oskar
    Användare
    • augusti 2002
    • 20

    grumligt vatten

    jag startade ett 720 för en vecka sedan.men vattnet är inte klart ännu ska jag göra ett del vatten byte eller vad är det för fel.

  • Hank
    Användare
    • april 2002
    • 1321

    #2
    Nästan allt handlar om väl inkörda filter!
    Vattnet kommer med all sannolikhet att klarna med
    tiden.

    /Hank

    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • oskar
      Användare
      • augusti 2002
      • 20

      #3
      tack för svar hank

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Om du har något gammalt inkört filter kan du skölja ur det i ditt 720-kar för att snabba på det hela.



        mvh

        Tony Lejvell
        Tony Englund

        Kommentar

        • Björn
          Användare
          • april 2002
          • 787

          #5
          Hej!
          Eftersom ingen har ställt den lite dumma frågan ännu, så får jag väl göra det..

          Har du rengjort sanden noga innan du fyllde på vatten?

          Mvh
          Björn

          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

          Kommentar

          • David Johansson
            Användare
            • april 2002
            • 581

            #6
            Hej!
            Jag skulle vilja påstå att det men 99% sannolikhet är som i 99% av fallen att sanden inte är ordentligt sköjld. Detta har ingen större betydelse men det ser lite tråkigt ut första tiden.

            Mängden partiklar som svävar omkring avgör hur lång tid det tar innan vattnet blir helt klart.

            Har du inte fiskar i akvariet ännu kan du ju genomföra ett antal större vattanebyten för att öka på takten.

            David
            David

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 1159

              #7
              Har du ytterfilter kan du prova att filtrera med aktivt kol ett tag, det snabbar upp reningsprocessen!

              // Magnus

              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • oskar
                Användare
                • augusti 2002
                • 20

                #8
                oj oj som jag har tvättat sanden det var kristall klart tills malawisarna kom i men nu börjar det bli bättre

                Kommentar

                • David Johansson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 581

                  #9
                  Om vattnet varit kristallklart och sedan blivit grumligt är det allvarligare än att det var grumligt från början. Jag hoppas att du inte uppfattade det som jag slog dig på fingrarna gällande tvättning av sanden. I många fall innehåller sanden/gruset intorkat stenmjöl eller lera som löses upp i vattnet men tillräckligt så man blir av med det under just tvättningen. Akvarium utan sand eller grus blir i princip alltid vattnet kristallklart så även om man tvättat noga det inte alltid tillräcklig.

                  Men i ditt fall drog jag alltså lite förhastadae slutsatser eftersom vattnet faktiskt varit klart. Börjar vattnet bli dimmigt eller oklart kan det vara ett resultat av för mycket mat och som tidigare påpekats filter som inte kommit igång ordentligt.

                  För att undvika problem är det bra att vara myckt sparsam med matningen den första tiden (2 månader). Vattenbyten är ingen bra kompensation för foderrester och fiskbajs under denna period utan minimal matning är istället A och O. Vattenbytena bör istället vara ganska små 10-20%, 1-2 gånger per vecka beroende på fiskmängd.

                  Det kommer säkerligen bli klart inom kort.

                  David
                  David

                  Kommentar

                  Arbetssätt...