dovii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jompastar
    Användare
    • augusti 2003
    • 80

    dovii

    Hej pa er! Har inte varit har pa ett tag!
    Har salt alla mina fiskar och inskaffat mig 4 dovii's.
    Helt otroliga fiskar. Ska nu bara kopa mig ett vral-stort akvarium och flytta in i en storre lagenhet HE HE.

    Ar det nagon som ager dovii's eller???


  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Har haft dovii i drygt 6 år, totalt 5 st lekpar. För tillfället har jag 20 st 10 cm yngel kvar dessa är den 3:e generationen.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      Användare
      • september 2003
      • 788

      #3
      Och jag har Jinnarparens gamla lekpar som även är föräldrarna till hans nuvarnande yngel....

      Kommentar

      • mrgreed
        Användare
        • juli 2002
        • 494

        #4
        Och även jag har ett Dovii par som jag köpte av Jinnarparen.
        Det är syskon till Mattias fiskar.
        Dovii är en hyperintressant men krävande fisk tycker.

        Min hane har blivit riktigt fin med mycket blått i fenorna men det är intressant att se hur mycket Dovii kan skifta i färgsättningen p.g.a vilken sinnestämning fisken är i.

        Mvh
        Danne

        Kommentar

        • Mattias Andersson
          Användare
          • september 2003
          • 788

          #5
          Måste hålla med om att dom kan skifta i färg, ibland e hanen alldeles grå för att vara knallblå i fenorna nästa stund....

          Även honan växlar ganska friskt...

          Kommentar

          • Jompastar
            Användare
            • augusti 2003
            • 80

            #6
            Har altid velat haft dessa fiskar sedan jag borjade med CA ciklider. Antligen. Dom ar sma annu ca 7cm. Men redan sa har den dominanta fisken borjat visa mycket fina farger. Har hort att som ska vara gra och trakiga tills dom blir konsmogna. Detta stammer inte med mina.
            Na val har sett en enorm hane simmandes i en stor dam med Koi. Helt otroligt vacker, han maste har varit narmare 60cm. Agaren till Koi dammen sa att nagon hadde slappt in den som ungfisk.


            Kommentar

            • Jompastar
              Användare
              • augusti 2003
              • 80

              #7
              Var in pa jinnarparen's sida. Mycket fina fiskar...har du nagra pix pa ditt dovii lek par?

              Kommentar

              • Mattias Nilsson
                Användare
                • april 2002
                • 467

                #8
                Även mitt par härstammar från Jinnarparen, min hane var den som var minst av de tre bröderna. Han har dock blivit en ganska bastant bit nu, dessutom är han väldigt fin i färgerna, han växlar inte så mycket utan är väldigt blå mest hela tiden. Förmodligen ska jag sälja mitt par, är sugen på något nytt. Har funderat på att behålla hanen och försöka få han till att gå med några andra sorters CA, det verkar som det är honan som manar på hanen ganska ofta när det gäller revirhållande så jag tror kanske att det skulle gå, dessutom blir det ju inga lekar...
                Mitt par har ända fram tills för två månader sen delat kar med andra firrar och nu när de är ensamma känns det som de bråkar lite mer, de verkar sakna någon yttre att gadda ihop sig mot, så de ryker ihop med varandra istället.
                Mvh
                Mattias

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                Kommentar

                • Jompastar
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 80

                  #9
                  Hur stora burkar kor ni doviisarna i? Funderar pa att inskaffa ett 200gal. Dom tjatar om 300gal ar ett maste...Vad tycker ni?

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #10
                    Kommer inte ihåg riktigt hur mycket 1 USgal är (runt 2,8 l eller?).
                    Men jag har haft mina par i ett 600 l kar, 2m långt.
                    Paren har varit väldigt stabila, fast andra fiskar har haft ett helvete i karet.
                    Hanarna (2 generationer) växte snabbt upp till ca 25 cm, första hanen 30 cm. Men det går säkert att få dem större i ett sådant kar.
                    Har en ny generation på väg upp, drygt 10 cm och ett halvår gamla.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      #11
                      1 US gallon = ~4 liter
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • Jompastar
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 80

                        #12
                        Har kollat in priser och utrymme. Ska forsoka fa ett 250gal. Det ar narmare 1000liter. Jinnarparen, undrar om dom inte gar att maxa runt 50-60cm ifall man tar val hand om dom.
                        Har hort historier om stora dovii hanar som varit helt vilda. Dom har gatt i stora dammar och nar dom sedan blivit ned stoppade i akvarier sa har det inte varit sa lyckat. Tydligen sa har dom varit sa aggresiva att det knappast gatt att ga in i samma rum burken statt i. Plexi glas med tegelsten uppe pa akvariet etc. Inget ni varit med om hoppas jag?

                        Kommentar

                        • Motaguensis
                          Användare
                          • juni 2003
                          • 250

                          #13
                          Hvor store dine dovii blir i akvarium avhenger av størrelsen på akvariet, hvilket for de får, alder, hvilken variant du har av dovii ( dovii som stammer fra store innsjøer blir ofte større og høyere i kroppen enn de som kommer fra elver). Men normalt vil nok en dovii hann i et akvarium som er ganske stort lett nå 50cm i løet av 5-6år.
                          Preben

                          Kommentar

                          • jinnarparen
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 2670

                            #14
                            citatnget ni varit med om hoppas jag?
                            Bara när de vårdar yngel
                            speciellt harna blir heltokiga då och anfaller allt som kommer i närheten. Hade några små filmer inne som visade den senaste hanens attacker mot algmagneten och min hand.
                            Hanen från det första paret var speciellt ilsken när våran katt kom i närheten av karet.

                            Skall du ha upp dem till 50-60 cm se då till att de inte leker för jämnan. Mina åt väldigt dåligt under den tid de vårdade yngel, vilket kunde vara i några månader (har både motaguense och friedrichstahlii som har vårdat yngel nu en längre tid och de äter hur bra som helst).
                            Har själv tänkt att försöka dra upp något av de nya doviiynglen till en hyfsad storlek och för att det skall gå snabbare hade jag tänkt hålla hane och hona åtskilda så länge det går. Men allt beror på om jag lyckas skaffa ett kar som jag kan ha endast till dessa.
                            Åter till CA

                            Det är där jag hör hemma

                            Kommentar

                            • Jompastar
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 80

                              #15
                              Preben, det ar nog omojligt att veta vart mina kommer ifran nar det galler insjo eller elv. Men en valdigt intressant teori. Har du hort om en gul variant av dovii. Det ska tydligen finnas minst tre farg varianter varav den gula ar valdigt sallsynt. Ar det nagot du kommit over nar du last om dovii?

                              Jinnarparen, vad tror du om att kora upp dom med delare efter dom borjat konsmogna eller kommer dom att leka i vilket fall? Funderar om inte en delare kommer att gora dom associala mot varandra etc.

                              Gar det att kora pleco mal i ett dovii akvarie? Eller blir det mat av dom med?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...