Svamp eller vad?? *bilder*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • giggsan
    Användare
    • juni 2004
    • 80

    Svamp eller vad?? *bilder*

    För ett tag sedan fick min hongi ett sår i pannan (som ett vitt skrapsår). Trodde det skulle försvinna av sig själv. Det har minskat, men även då och då ökat i storlek. Nu är det som störst och jagbörjar misstänka svamp eller ngt liknande.
    Har ingen aning om hur det ska se ut ,så skickar med två bilder så får ni titta. Ingen annan fisk har ngt sådant, och har aldrig haft det heller, bara denna hongi.

    Tacksam för hjälp! /Erika


  • stahl_mikael
    Användare
    • januari 2004
    • 114

    #2
    tjena, min pindani hane hadde nått liknande i pannan och det tror jag är efter all bökning i sanden. rivmärken typ. Hans märken försvinner snabbt. kanske kan vara samma

    Kommentar

    • giggsan
      Användare
      • juni 2004
      • 80

      #3
      Tror också att han rev sig i början, men det var så länge sedan och nu är det så mkt större märke än innan..
      I övrigt mår han bra, tror jag!
      Men det vore ju kul att bli av med det också hehe.

      Kommentar

      • giggsan
        Användare
        • juni 2004
        • 80

        #4
        Har ett litet tomt yngelkar, ska jag flytta henne dit och göra ngt? Ngn???

        Kommentar

        • bluetalk
          Användare
          • december 2002
          • 15

          #5
          Det ser ut som munsvamp och är en bakteriell infektion som behandlas på samma sätt som fenröta

          Kommentar

          • giggsan
            Användare
            • juni 2004
            • 80

            #6
            Bluetank - men det hela började ju med ett skrapsår i pannan? Han det komma ifrån det då?

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 1159

              #7
              Om det är munsvamp är nog vanskligt att uttala sig om, men att det är någon typ av svampinfektion är jag ganska säker på. Finns bra mediciner hos din zoohandlare!
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #8
                jag har haft munsvamp på mina eldbukar som jag hade för nåt år sen. det ser inte alls ut som på din bild. munsvamp som jag hade gjorde att munnen blev helt täckt av vit ludd o verkligen svullnade upp.

                Kommentar

                • bluetalk
                  Användare
                  • december 2002
                  • 15

                  #9
                  Svampsjukdommar utvecklas oftast ifrån sår. Många gånger finns bakterierna redan i akvariet och det bryter ut när fisken får ett skrapsår eller är nedsatt. Det finns bra mediciner i handeln som tar svampen ganska enkelt. Det kan iof komma tillbaka, men då får du medicinera en gång till.

                  Kommentar

                  • giggsan
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 80

                    #10
                    Tack för att ni engagerar er!
                    Nu är hon i ett eget kar och ska få behandling så fort jag kommer iväg till globefish.
                    Tror på blutalk att det nog är svamp som uppkommit i skrapsåret.

                    Som vanligt gömmer sig just den fisken man vill fånga, och de andra dumbommarna simmar rakt in i håven och ser oförstående ut . Smarta djur egentligen hehe.

                    Kommentar

                    • bluetalk
                      Användare
                      • december 2002
                      • 15

                      #11
                      eftersom svamp är bakteriell sjukdom så tycker jag att du ska behandla hela akvariet. Myxazin är det bästa preparatet som inte påverkar de nyttiga bakterierna

                      Kommentar

                      • giggsan
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 80

                        #12
                        Har börjat medicinera henne nu, har ju flyttat henne till eget kar så medicinerar henne först och ser om det försvinner.
                        Men jag kan alltså medicinera hela karet även om ingen annan har några symptom? I så fall kanske jag gör det sen också.
                        Kör med Myxazin.

                        Hur lång tid brukar det ta innan det försvinner?

                        Kommentar

                        • Loket65
                          Användare
                          • september 2003
                          • 176

                          #13
                          Tar mig friheten att låna tråden lite. Jag har fått hem 1+2 vildfångade Copadichromis mloto, de har en sorts knappnålsstora vita luddtussar på sig, kan det också vara svamp? Jag har dem i ett karantän kar men vet inte riktigt om jag skall medicinera eller om det försvinner av sig själv. Vad tror ni?
                          Den som äter lever får sej
                          *Magnus*

                          http://www.orumsnygard.se

                          Kommentar

                          • giggsan
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 80

                            #14
                            Nu har allt det vita försvunnit och tänkte flytta tillbaka henne till stora karet igen, tack för all hjälp!

                            Men än en gång, bör jag medicinera hela stora karet också?

                            Kommentar

                            • bluetalk
                              Användare
                              • december 2002
                              • 15

                              #15
                              Du kan prova att strunta i det. Kommer det tillbaka på någon av fiskarna så vet du ju hur du ska behandla. Jag vet av erfarenhet att det brukar komma tillbaka, och även om man medicinerar kan man ha oturen att vissa bakterier överlever. Oftast klarar fullt friska fiskar dessa bakterier, men om de blir nedsatta som exempelvis sår så angrips de direkt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...