Tanganyika akvarium med Lamp. meleagris

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Melina
    Användare
    • juni 2002
    • 55

    Tanganyika akvarium med Lamp. meleagris

    Hej!
    Jag är en stolt ägare av två små Lamprologus meleagris. Jag köpte dem idag. De är runt 3-3,5 cm, fast den ena verkar lite större och kraftigare. Finns det några säkra sätt att se skillnad på könen? De ser ganska lika ut, vilket får mig att tro att det är två hanar eller två honor. Hur ska jag inreda akvariet för att dem ska trivas? Just nu går dem i ett 50 liters akvarium med råda sand (0,4-0,8mm). Tror det är många som är intresserade av den här cikliden då den passar bra i lite mindre akvarier.

    Mvh Melina
    Mvh Melina
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Det viktigaste i inredningen är snäckor. Det går bra att använda vanliga snigel-snäckor som finns i de flesta välsorterade livsmedelsaffärer. Du bör ha minst 2 snäckor per individ. Snäckorna använder de både till att gömma sig i och för att lägga rom.

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Tänk även på att tillräckligt fin sand så att fiksarna kan få möjlighet att gräva. Vad gäller mina N. multifasciatus så kan de helt rata en snäcka om de inte tycker att de blir nöjda placering av snäckan i sin grävda grop eller skyddsvallen runt.


      //NJ

      Kommentar

      Arbetssätt...