Lek mellan arter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terpentin
    Användare
    • februari 2005
    • 135

    Lek mellan arter

    Det verkar som om en Fryeri-hane och en Protomelas taeniolatus fattat tycke för varann hos mig... ser väldigt lekfullt ut s a s. Vadan detta?
    "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

    "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009
  • PsyM
    Användare
    • mars 2004
    • 460

    #2
    Det är inget ovanligt att malawiciklider leker över arterna tyvärr.
    Hur ser din övriga besättning fiskar ut? hur många Fryeri honor har du?
    Oftast när arter leker över gränserna så beror de på att de inte har någon av den egna arten att leka med.
    Min Zoon
    Mitt 900 liters

    Kommentar

    • terpentin
      Användare
      • februari 2005
      • 135

      #3
      Jag har ett par fryeri... en av varje alltså. Dock verkar det som om jag har två protomelas-honor... tanken var att köpa ett par, men säljaren hade tydligen fel. Visst svårt att se skillnaden på ungfiskar. Har även ett par auloncara. Jämna par var alltså tanken, men nu tuggar min protomelas-"hane". Fint att de inte är fördomsfulla

      Tyvärr blir nog karet överbefolkat om jag skaffar både en Protomelas-hane och en Fryeri-hona. Akvariet är bara på 150l... 8 haplisar är lite mycket.
      "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

      "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

      Kommentar

      • PsyM
        Användare
        • mars 2004
        • 460

        #4
        Det kan kanske vara så att din fryeri "hona" egentligen är en outfärgad hane och därför har din utfärgade hane ingen av samma art att leka med. Annars har ju protomelas och fryeri rätt så lik kroppsform och det kan vara en av orsakerna till lek över gränserna.

        Sen att ha 8 haplisar i ett 150 liters tycker jag nog inte är en bra ide... Fryeri, Protomelas och Aulonocara blir ganska storväxta med tiden.
        Min Zoon
        Mitt 900 liters

        Kommentar

        • terpentin
          Användare
          • februari 2005
          • 135

          #5
          jag är tämligen säker på att "den lilla svarta" fryerin är en hona... men kanske har du rätt. om det är en hane så borde den iaf färga ut lite ganska snart så då lär det märkas.
          tycker inte kroppsformen är alls lik... fryerin är ju långsmal och protomelasen är ganska högryggad... som en aborre.

          brukar avkomman överleva vid korsning?
          "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

          "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

          Kommentar

          • PsyM
            Användare
            • mars 2004
            • 460

            #6
            Nej jättelika är väl dem inte, men jag menar en protomelas och en fryeri har ju mer liknande kroppsform än vad t.ex en fryeri och en metriaclima har! allt är ju relativt =)

            avkomman mellan malawiciklider brukar överleva! Om de blir sterila eller ej har jag inget bra svar på, men tyvärr är chansen stor att avkomman blir fertil och därmed kan föra sina gener vidare..

            hae jag varit som du så hade jag inte försökt dra upp ynglen. Det är bättre att låta honan spotta i karet och låt ynglen bli uppätna... det är ialla fall min synpunkt.
            Min Zoon
            Mitt 900 liters

            Kommentar

            Arbetssätt...