fundering kring odling!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    fundering kring odling!

    Hejsan på er!
    Har läst flertalet trådar här om odling, och har efter alla de kullar jag fått avstått att ta upp tuggande honor ur karet, utan intrett så att det finns "möjlighet" för ynglen att klara sig....

    Har efter detta märkt att det alltid blir några som är tillräckligt snabba och starka som överlever, och gissa om det blir fina fiskar!

    Min tanke vara bara att OM man gör på detta sätt, bör det väl vara så att man automatiskt får ett visst urval dvs mer som i naturen?
    Det är klart, om man nu vill sälja fisk för att tjäna pengar på volym eller om fisken är väldigt sällsynt eller svårodlad, så gör man inte såhär, men vad tror ni om tänket??

    Vi utgår ju från det visuella dvs färg och form på fisken i vanliga fall, men nu får man med ytterligare en aspekt!

    Det snackas ju så mycket om dåliga gener osv osv ....så vad tror ni som är lite mer kunniga???


    vänligen Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Klockrent!! Så ska jag också göra när jag inte längre bryr mig om det blir 10 eller 2 yngel som överlever och blir ungdjur.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Stefan: Det kan mycket väl vara så att det är de starkaste som överlever, men samtidigt tror jag att det är svårt att jämföra med hur det naturliga urvalet i Malawisjön fungerar då ju akvariet är en stängd exprimentell miljö. Förmodligen handlar det mycket mer om slumpen vem som klarar sig i akvariet och det behöver inte alls vara de fiskarna med bäst gener, utan kanske helt enkelt dem som råkade bli utspottade i ett gömställe eller råkade bli spottade nära en icke-glupsk fisk etc. Det har nog en hel del med tur att göra också.

      Visst är det dock så att de som överlever förmodligen ofta är något starkare, men det behöver som sagt inte betyda att de inte har en "trasig DNS-steg" vad gäller andra saker som hur ögonen är utvecklade, kroppsform, färger, fenlängder, inre organ, hörsel, käkar, hjärnfunktioner etc. När akvarister pratar om "dåliga gener" verkar vi i många fall tro att detta enbart syns på former och färger, men så behöver inte alls vara fallet. Det är ju dock en helt annan diskussion.

      Visst är det kul när man ser små yngel gömma sig i stora karet bland avelsdjuren! Det är en fin känsla!
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • augusti 2004
        • 1639

        #4
        Zaphi; rätt har du nog MEN det är grymmt häftigt och se hur "vissa" små individer skaffar sig gömställen, och sedan växer till sig. Det ser iallafall ut som om dom blir kraftigare, färgar ut tidigare, och är betydligt snabbare i reflexerna än dom andra....

        Jag vet inte, men för mina fiskar funkar den inredning jag satt ypperligt (dvs ynglen)....

        SNART ÄR DET CIKLIDSTÄMMA!!!!

        Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • Chicke
          Användare
          • maj 2004
          • 497

          #5
          Hur har du inrett? nån bild?
          För jag kör på samma sätt, men det är VÄLDIGT få yngel som klarar sig..1 av 50 kanske

          Kommentar

          • dempa
            Användare
            • april 2005
            • 35

            #6
            Hur har du byggt för att få så små gömslen att bara yngel kommer in och inte andra fiskar?

            Känns som mina fiskar tar sig in överallt trots att dom ser hyfsat stora ut och inte "borde" kunna ta sig in i de sprickor och grottor jag har.

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Jag har haft zebraciklidyngel som växt upp på detta sätt och en sak är säker det blir jäkligt svårfångad fisk. En av honorna gick överhuvudtaget inte att fånga när jag försökte trots att det knappt var nått vatten i akvariet. Men det är bara yngel jag inte "vill" ha jag låter gå så.
              I mitt fall är gömslena täta vallesneria snår som stora fiskar av nån anledning drar sitt för att simma in i. Från några hundra yngel var det kvar ungefär 25 st som blev vuxna.

              Kommentar

              • discusred
                Användare
                • juni 2004
                • 851

                #8
                Nu har jag förvisso ett par dvärgciklider som går i sällskap karet med ungar. Men precis som deathdealer säger, det är otroligt roligt och se hur de växer och utvecklar sig i ett stort kar med andra fiskar.
                Nu har förvisso dvärgciklid-ynglen en hona som passar dom hela tiden, men även det är upplevelse och se yngelvård som typ i naturen.


                Kommentar

                • jowa
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 194

                  #9
                  Jag kör på samma sätt och har noterat att det endast är yngel av mina victoriaciklider som överlever förbi yngelstadiet. Mina Kadango- och Protomelasyngel tror sig vara störst och bäst och saknar helt förstånd för de simmar oftast rakt ut i första bästa öppna yta där de rask bli uppätna av någon större fisk. Har funderat en del kring det där, varför vissa klarar sig och andra inte. Har det skett en degenerering av kadango och protomelas som gjort att det naturliga beteendet försvunnit under generationerna (vet inte hur långt tillbaka den senaste VF-fisken finns) eller har victoriacikliderna helt enkelt ett annat beteendemönster som råkar lämpa sig bättre i den artificiella miljön som ett akvarium innebär?

                  Har även funderat i samma banor som Deathdealer; är sådana yngel starkare och bättre eftersom de har överlevt i en farlig miljö?
                  Intressant hur som helst!
                  http://hem.bredband.net/aquascene

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #10
                    Undra hur mycket det ligger i det med överlevande yngel egentligen. Att det blir lite "survival of the fittest" stämmer ju, men den ursprungliga selektionen är ju i högsta grad framtvingad då det inte finns speciellt många hanar för honorna att välja bland.

                    Vore intressant om någon kan hitta en vetenskaplig undersökning hur som helst.
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      citat:Vore intressant om någon kan hitta en vetenskaplig undersökning hur som helst.
                      Av vad? I princip sa ar det den storsta och/eller aggressivaste hanen som far alla honor i akvariet (till slkilnad fran i naturen dar honval ar viktigt) och de mest snabbvaxande och aggressiva ynglen klarar sig och vaxer upp (till skilnad fran naturen dar t ex hushallande av resurser och aven undvika predatorer kan vara mer viktigt). Det senare galler atminstone lax.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • blackened
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 1042

                        #12
                        Deathdealer! Kör du med "stenbotten" eller? Gick själv i funderingarna innan jag köpte yngelkar....

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          #13
                          Ola, jovisst fungerar det så i akvariet. Min tanke var mest att det blir ju inte samma "survival of the fittest" i ett akvarium då massor av faktorer spelar in som inte inträffar i naturen.

                          Om man sparar på de yngel som klarat uppväxt i akvarium i ett antal generationer och odlar på dessa individer, kommer man då på sikt att ha odlat fram akvarievärldens pitbull? Om man däremot sparar alla till synes friska yngel får ju "alla" en sportslig chans att föra sina gener vidare även om de i naturen hade ratats av sina partners.

                          Så, har någon testat det eller kan man bara spekulera?
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • pirran
                            Användare
                            • december 2004
                            • 186

                            #14
                            jag är ju ingen stor odlare men mina malawi har fått gå kvar i karet när de tuggar och spottar, mest av enkelhet det är ju skit svårt att fånga just den man ska ha och bland alla grottor och växter är det omöjligt tycker jag. just nu har jag säkert 30 st i blandade storlekar i mitt 220l och honorna tuggar för fullt och det roliga är just det om påpekades att det är alltid ett par yngel ur varje kull som klarar sig de är riktiga överlevare!!!!
                            pirran

                            Kommentar

                            Arbetssätt...