Ytterligare en "hjälp med fiskval"-tråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • St.Anger
    Användare
    • oktober 2004
    • 76

    Ytterligare en "hjälp med fiskval"-tråd

    Hej gott folk! Jag skulle behöva lite råd angående mitt malawi-akvarium. Det är nämligen dags att köpa nya fiskar. Men då det här är min första malawi-burk så har jag ännu inte hunnit få så bra koll på vad som finns därute. Så därför skulle jag uppskatta rejält om jag kunde få lite hjälp när det gäller fiskvalen.

    Akvariet är på 400 liter och inrett med finkornig rådasand, en hel del sten och en liten rot. Jag köpte det begagnat för ett halvår sen och fick då med 13 Demasoni och 7 Golden och ett ancistruspar. Men nu är det dags för lite nya fiskar. Så vilka malawis skulle ni rekomendera som passar bra tillsammans med 13 demasoni och 7 golden?
    Jag har funderat på att antingen ha en grupp Sciaenochromis fryeri eller Protomelas sp. "steveni taiwan", Taiwan Reef. Har välldigt svårt att bestämma mig. Tidigare har jag varit säker på att det skulle bli fryeri, men jag blir allt mer osäker. Lutar nästan mer åt Protomelasen just nu. Den är ju jäkligt läcker! Båda fiskarna finns inne på akvarielagret så det är ju bara att välja. Vad skulle ni valt?

    Har även funderat på Pseudotropheus socolofi, http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=106 . Såg den på akvarielagret idag och gillar den skarpt! En grupp sånna kanske. Fast det blir kanske för blått då. Hmmmm. Det är svårt det här.
    Hur många arter ska jag satsa på? Och hur många av varje art?
    Skulle även var välldigt kul om ni skrev vad ni själva skulle valt.

    // Mvh Christian
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    personligen skulle ja ha valt flera melanochromis arter som auratus, johanni, paralellus, 3 grupper med 15 i varje, men av dom som du har tagit upp så skulle det förmodligen bli en grupp socolofi tillsammans med fryeri.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Nyllet90
      Användare
      • oktober 2004
      • 1133

      #3
      Spec, Är det inte ganskastor korsningsrisk om man har arter av samma släkte tillsammans?
      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Varför inte ha båda arterna av Fryeri och Taiwan reef + en 3 arter till.

        Mvh/ BB

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          har haft flera melanochromis tillsammans utan att det nånsin har blivit korsningar så enligt min erfarenhet så är svaret-Nej.
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            hannarna har vissa likheter, men inte honorna, möjligtvis paralellus och auratus honor har en del likheter men har som sagt inte varit med om ens försök till lek mellan dessa arter
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              Ett tips, Stevenin är grymt snygg, så den är ju ett måste. Du kan ju även köpa fryerin. kanske 1+2 steveni och 1+3 fryeri. Sen en 6 socolofi så har du en grym tank!


              Blanda inte Melanochromis arter med varandra och ha inte melanochromis med Protomelas steveni taiwan (de är rätt så snälla av sig).

              ps. Spec mats, blandar du mel. johannii och mel. interruptus så har du en garanterad korsning. så det är inte bara att dra alla över en kam.....
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • St.Anger
                Användare
                • oktober 2004
                • 76

                #8
                Kan man verkligen ha så många? Trodde en av haplisarna och sedan en mbuna till var allt som fick plats. Men det vore ju minst sagt trevligt! Isåfall skulle man kanske köra på fryeri, taiwan reef, socolofi, möjligtvis auratus och någon till mbuna. Men blir inte det lite trångt? Hur många skulle man isåfall ha av varje? 7-10 av mbunorna och 3-4 av haplisarna?

                Kommentar

                • St.Anger
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 76

                  #9
                  Fjärilscikliden, det låter riktigt bra det där! Är helt klart ett alternativ! Tack!

                  Kommentar

                  • Belgarath
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 584

                    #10
                    Ja Stevenin är ett måste, ska själv försöka få tag i en grupp nu snart

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      #11
                      Fjärilscikliden! Att blanda inom Johanni (eastern coast,interuptus etc) och auratus (auratus, auratus dwarf,auratus elongate etc) var inte det jag menade-tycker att det är ganska självklart att inte ha exempelvis interuptus med eastern coast, men att blanda inom melanochromis går bra.
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        glömde tillägga! Har du fjärilscikliden haft olika melanochromis tillsammans? och/eller har du hört att dom korsar sej?
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #13
                          jojo, men jag uppfattade det som om du sade alla arter

                          Jag har haft maingano och Johannii, inte tillsammans, men det räcker ju med en enda runda från en anna hanne så har du korsningar. Jag har egna erfarenheter från andra släkten, bl.a. labidochromis. I ett 540 gick en massa malawi, och 1+3 L.pearlmutt och 2+3 l.hongi red top. Dess honor ser väldigt olika ut och hannarna är inte direkt lika som bär. Ynglen efter dem såg ut som normala hongi i ca ett halvår men när hannarna färgade såg jag några av de snyggaste pearlmutt jag sett hittills, problemet var väl att de vart spottade av en hongi-hona. Ynglen sparade jag sen int utan de fick tyvärr förpassas till fiskhimmelen.

                          Så, nä jag har inte haft flera melanochromis tillsamans, men jag har erfarenheter av att hannar och honor från olikaa arter med vitt skilda teckningar har lekt med varandra. Jag har även sett exemplar av Tropheus från tanganyikasön som vart korsningar (pemba och bärnsten, riktigt snygg fisk , svart fisk med samma ränder och fläck som en bärnsten, fast pemba-oange). Så om du frågar mig, alla arter kan korsa sig. Jag anser att man bör hålla en art från varje släkte, t.ex. en pseudotropeus-art, en melanochrmis-art, en labidochromis-art, en cynotilapia-art, en metriaclima-art(om den inte liknar pseudotropheus), en tropheops-art, en labeotropheus-art osv......

                          Detta tror jag på och det står jag för. Allt har ju med personliga erfarenheter att göra, det finns ju flera som blandar hejvilt bland släktena och aldrig haft några korsningar, sen finns det de som fått yngel på johannii och fryeri.......

                          Jag skulle kunna tänka mig att blanda sålänge jag inte skulle spara några yngel.

                          Jag hoppas att Du St:Anger hittar de arter du är ute efter!
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • St.Anger
                            Användare
                            • oktober 2004
                            • 76

                            #14
                            Tack! =) Jag tror det här kan bli kanonbra. Ska köpa 1+2 Steveni, 1+3 fryeri och ett gäng sofoloci i morgon.

                            Tack så jättemycket för alla svar!

                            Kommentar

                            • St.Anger
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 76

                              #15
                              Nu har jag köpt fiskarna! Och jag är extremt nöjd! Fast det blev tyvärr ingen fryeri idag. Det fanns nämligen inga säkra honor. Alla som var stora nog för att man skulle kunna se någon skillnad på dom var hanar så jag får avvakta tills några säkra honor dyker upp.

                              Men nu ser det iallfall riktigt bra ut i burken! Full fart över allt och dom verkar fungera rätt bra ihop. Jag var rädd att det skulle bli massa bråk med ny fisk, men det hela gick mycket smidigt. Det enda riktiga var väl när största golden hanen och största Sofolocin skulle bestämma vem som var herre på täppan. Det slutade med att golden hanen segrade och sofolocin blev ivägschasad. Nu när alla bestämt rangordningen så flyter allt på riktigt bra.
                              Men en väldigt kul grej är att Demasonisarna fick mycket kraftigare färger! Tidigare har dom varit lite halvdassiga, men nu lyser dom verkligen! Fantastiskt roligt att se!

                              Tack så mycket för hjälpen allihopa! Det blev verkligen kanon!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...