Jaguar lek pågång(andra försöket)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Esa_U

    Jaguar lek pågång(andra försöket)

    Igår så visade jaguar paret tydliga tendenser till lek.
    Putsade intensivt stenar,hanen grävde(utvidgade reviret) och var allmänt aggressiv och revirhävdande,betydligt mer än han brukar.
    Honan ser ordentligt romstinn ut.
    Är det inte kärlek i luften?[:p]

    Senast så åt dom upp äggen,men det var också första leken dom gjorde.
    Om det blir en lyckad lek,vad ska man mata ynglerna med för att dra upp ynglerna till lämplig storlek,hade tänkt dra upp kanske fem stycken.
    Andra tips är välkomna.
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Jo det låter som de är på G nu.
    Yngeluppfödning är inte min starka sida men vad jag hört så ska nykläckt artemia vara bäst då ynglen är små. Själv tyckte jag bosmider fungerade rätt bra, de växte snabbare på detta än söndersmulat torrfoder i alla fall. Sedan då de blev större körde jag med mygglarver, artemia, yngre yngel samt granulat och pyttesmå pellets.
    Ynglen växer snabbast om de går kvar med föräldrarna av någon anledning så låt föräldrarna sköta om dem så länge som möjligt innan du flyttar dem till ett yngelkar för vidare uppväxt.
    Låt gärna en liten lampa vara tänd i närheten av akvariet både då de vaktar ägg och yngel.
    Lycka till!
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Esa_U

      #3
      Som jag trodde,det blev äggläggning igår eftermiddag.
      Men jag vet inte om rommen är befruktad,hannen ska väl komma efter honan direkt när hon lagt rommen och prytsa på sin mjölke?
      Han var hela tiden bredvid sin hona men jag såg inte om han gjorde det,är bara att hoppas=)
      Fina lekfärger har dom fått båda två,honan har fått riktigt fina marmoreringar på sina fenor.
      Dom har tagigt upp minst halva akvariet i revir,ingen tillåts komma nära.
      Får se vad som händer=)

      Kommentar

      • tseppae
        Användare
        • mars 2005
        • 104

        #4
        va roligt få se om minna läger rom snart dom har grävt nu i ett par dagar så det är någ på G.sen kan det bli livatt i karet för jag har guldsöms yngel i karet sen lade andra Guld honan rom igår så få se vad det blir med dett om man har tre yngel vaktande par.. lycka till med yngelna..Jaguarerna är vad jag vett <agresiva när dom har yngel så kan hända att man får dela på karet men det återstår att se

        Kommentar

        • Esa_U

          #5
          Jag har hört att andra fiskar kan bli triggade av att leka av andra hannars mjölke,men jag vet inte opm det är sant.
          Vad kul,kanske får du två kullar i karet samtidigt.
          Mina är extremt aggresiva just nu,särskilt hannen

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Härligt att det blev lek Esa U! Mina lekte i söndags så äggen kläcktes igår och jaguarparet är nu rejält griniga hehe, och värre lär det väl bli då ynglen blir frisimmande, men det får man ta.

            Ni har väl inte missat att vi snackar om jaguarcikliden (Parachromis managuensis) i den nu 14 sidor långa Parachromis-tråden?
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Esa_U

              #7
              Okey då får jag hänga med där frånochmed nu=)

              Kommentar

              • Midas_Tom
                Användare
                • mars 2005
                • 809

                #8
                skulle du inte kunna ladda upp lite bilder på det hela??

                mvh: tom
                //tom

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                Kommentar

                • Esa_U

                  #9
                  Jag har tyvärr inte någon digital kamera,så det går tyvärr icket.
                  Men jag kanske kan låna nån av nån kompis och då lär jag väl höra av mej om hur man gör=)

                  Kommentar

                  • tseppae
                    Användare
                    • mars 2005
                    • 104

                    #10
                    Tre kullar 2 guldsöm 1 Jaguar kull

                    Kommentar

                    • Kentaberglund
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 22

                      #11
                      Esa_U
                      Coolt att jaggorna avlar.
                      Men att ha en annan art yngla i samma tank??????
                      Hur stor är burken?
                      Mina killar såg jag ynglen på idag fast äggen las för två veckor sedan. Påfågelcikliderna som går isamma tank har centimeter långa sår efter att ha kommit för nära jaggornas revir.(dom lär sig)

                      Kommentar

                      • Kentaberglund
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 22

                        #12
                        [8]

                        Kommentar

                        • Esa_U

                          #13
                          Det blev inget av äggen=( Knäckande!
                          Det avr deras andra kull,men liksom den första sket det sig

                          Kommentar

                          • tseppae
                            Användare
                            • mars 2005
                            • 104

                            #14
                            mina jaguarer har yngel nu. dom har vakta dom i snart, ungefär 3v. karet jag har är för litten men fiskarna läger rom så dom mår väll bra för det, håller på å söker en 900+ kar som jag ska flytta över jaguarerna i. jag tycker som så att får man barn så vist flyttar man till ett störe lägenhet??? har man skafa djur så får man ta hand om dom. minna jaguarernas första kullar gick åt.men nu värkar dom ha lärt sig.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...