hobbyodla aulonocara

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjell

    hobbyodla aulonocara

    jag undrar om man vill hobbyodla lite Aulonocara jacobfreibergi ska man då bara ha en liten grupp med typ 1-3 eller ska man ha lite andra arter i också, akvariet är i detta fallet 180l. tänkte som såhär att ska de ha det lungt eller blir dom mer sugna om det är lite liv och rörelser i karet .....
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    sålänge aulonocaran har plats att leka och är lite dominant är det nog inga problem. Mina Jacobfreibergi otter point lekte i ett 375 med 40 malawiciklider, det vart inga problem för dem att jaga bort dubbelt så stora fiskar, både mbunas och haplisar.

    Du kan ju t.ex. ha dem med ett gäng mindre mbuna, som socolofi och golden, då har du både ett snyggt akvarium och ett bra akvarium för dina aulonocaror att leka i. Sålänge du har lite öppna ytor och några stenformationer med grottor är det inga problem.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Ojojoj... Aulonocara är lite av min favorit i malawikaret. Jag kan berätta lite hur jag gör.. Jag har fyra arter och har blandat dem såhär:

      Aulonocarakar 1
      Astatotilapia calliptera (cirka 2+6)
      Aulonocara stuartranti, Hai Reef (1+4)

      Aulonocarakar 2
      Aulonocara sp. "stuartgranti maleri" (1+10)
      Copadichromis sp. "moto flourescent" (cirka 2+5)

      Aulonocarakar 3
      Aulonocara sp. "röd rubin" (2+5)
      Labidochromis caeruleus (15)

      Aulonocarakar 4
      Aulonocara stuartgranti, Ntumba (1+2)
      Copadichromis borleyi, Kadango (1+1)
      Dimidiochromis compressiceps (1+1)
      Nimbochromis livingstonii (cirka 5)
      Protomelas sp. "spilonotus tanzania" (1+1)

      Karen är cirka 200-250 liter (sista e 540) och är mycket spartanskt inredda med bläster och några få kaltstenar som står lutade mot varann. De vill ha mycket sandyta. Fin sand tycker jag helt klart e bäst!

      Som du ser föredrar jag att ha Aulonocaran med endast en art som är lite lugnare (förutom i sista fallet då men det är lite av en nödlösning). Alla är F1 (förutom röd rubinen då) och jag har alltid fått mycket lek på mina aulonocaror så det har funkar bra för mig att blanda så som jag gör.

      Du kan blanda de tuffare varianterna (jacobreifbergi tex.) med massa annat, men jag rekommenderar att blanda dem med lite lugnare fiskar. Som du ser har jag nästan alltid bara en hane, det funkar bäst och det är ofta många honor som går och tuggar. Just nu tuggar exempelvis 3 eller 4st A. sp. "stuartgranti maleri"-honor. Två hanar funkar också, men jag har även haft en del dödsfall när jag kört två hanar, speciellt när de växer till sig lite kan de faktiskt bli lite aggro och oftast är det såklart den finaste som dör . Normalt färgar bara en riktigt fint ändå och jag tycker inte de färgar mindre för att de går solo. Jag har funderingar på att testa typ 3-5 hannar, men det har funkat så bra nu så jag väntar nog lite.

      Jag har planer på att skaffa ännu med framöver. Kanske dyker det upp något på auktionen i Göteborg, vi får väl se...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        Jag har väl odlat lite på röd rubin och där körde jag 3+5(som blev till 3+4 efter en liten olycka). Hannen färgade kanon hela tiden. Jacobfreibergin är mer aggressiv, min hanne har stenkoll på sina två honor, ena honan står i ena änden av mitt 720(bakom pumpen på den sidan) och andra honman står i andra sidan bakom pumpen där. Hannen håller mitten av akvariet. Fler hannar hade nog lättat lite på trycklet mot honorna, nästa gång köper jag 3+3 eller liknande när jag ska köpa jacobfereibergi.

        Förresten, bara så du vet så växer de inte direkt snabbt, samt att de behöver vara ganska stora om man skall sälja till affärer. Man behöver minst två akvarier till ungdjuren, ett med de outfärgade och ett där man sätter ner utfärgade hannar (så att alla hannar som är outfärgade visar sig). Det tar sin tid men är nog väldigt roligt (själv har jag precis lyckats att få tre små rubiner att färga i samma 250, är väldigt lycklig )
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • kjell

          #5
          tackar för dom svaren,,,,,

          Kommentar

          • Mcoist
            Användare
            • oktober 2003
            • 154

            #6


            EN fråga har inga aul själv men funderar på ni som blandar 2 olika auloncara i samma kar efter tabbellen som fins om korsningsrisk men hur skiljer ni på honorna ser ju mer eller mindre likadana ut alla sorterna är ju kul att veta om det är den ena eller den andra sorten och skulle man någon gång behöva dela upp grupperna igen hur gör ni då.

            Eller ni använder er av grupper som är så pass olika att man ser olikheter även hos honorna.
            1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

            Kommentar

            • anfall
              Användare
              • november 2004
              • 139

              #7
              Intressanta inlägg tycker jag. Särskilt fördelningen hannar och honor för att det ska fungera. Zaphi och Johan, ni kommenterar inte bitchiga aulonocarahonor, vilket förvånar mig en smula. Så fort man ser tilltufsade eller ihjälslagna honor blänger man på hannen/hannarna, när det i själva verket lika gärna kan vara de andra honorna som är skyldiga.

              Måste erkänna att jag själv aldrig tagit mina aulonocarahonor på bar gärning, även om jag har sett tydliga tendenser. Däremot har jag en storodlande bekant son har bittra och dyrköpta erfarenheter. Han kör samma artkombinationsprinciper som du Zaphi, fast också tuffare m-bunas i karen. Enligt honom verkar det vara svårt att inreda sig bort från risken för hondöd.

              Anders

              Kommentar

              • Nyllet90
                Användare
                • oktober 2004
                • 1133

                #8
                om man ska ha röd rubin i ett 375 liters kar med c moorii och metraclima zebra och kanske någon mer art. kan man ha 1+2 röd rubin då?
                Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Det kan du ha, inga problem. Det är snälla fiskar.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Nyllet90
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 1133

                    #10
                    good! nu blir jag glad! Tycker ni att det är förtidigt att börja planera avkarieuppstart fiskval och inrednig 3 måånader innan man ens köper karet?
                    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                    Kommentar

                    • Belgarath
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 584

                      #11
                      Nä, det är väl inte fel, men antagligen kommer du att ändra dig 50 gånger minst

                      Kommentar

                      • Nyllet90
                        Användare
                        • oktober 2004
                        • 1133

                        #12
                        aa! Jag har ändrat mej tusen gånger i frågan om hur jag ska ha fluval4+ i förhållande med ett ytterfilter eler inte och bara ha två fluval.[
                        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...