Mesonauta Insignis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Giertsen
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 70

    Mesonauta Insignis

    For 10 år siden var vi noen norske og danske som hadde denne flotte flaggcikliden. Fisken kjennetegnes lettest med sitt gule/gullfargete bryst og buk. Som fullvoksen blir den ca. 20 cm lang.
    Jeg lurer på om det er noen som fremdeles holder denne fisken?
    Henrik Giertsen
  • daniel60
    Användare
    • mars 2003
    • 527

    #2
    Visst är det stiliga fiskar! Jag har ett par (hoppas jag) från Akvarieleasing i Sundbyberg. De verkade länge trivas ihop med ett par Bujurquina. Men när dessa lekte blev det inte roligt för flaggcikliderna, som fick ett eget akvarium i går. Få se hur de trivs nu.
    Mina är långt ifrån fullvuxna, skulle gissa på 12-13 cm. Bild finns här:
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

    Kommentar

    • Henrik Giertsen
      NCS Medlem
      • augusti 2004
      • 70

      #3
      Om det er dine fisk på bildet, så er det ihvertfall M. Insignis du har. Det var jo flott at fisken fremdeles er i omløp.
      Skulle du få yngel på dem en gang, så ville det vært hyggelig om du kontaktet meg...
      En erfaring vi gjorde med fisken er at de som fullvoksne ikke tåler så godt transport. Det virker som om de stresser seg ihjel i posen.
      Det gikk imidlertid bedre når vi transporterte dem i store bøtter.
      Ellers så leker de lett i eget akvarie i svarkt surt vann.
      Skulle tro at dine nå burde være store nok til å få frem yngel.

      Du sier at du fikk dine fra Akvarieleasing, er dette lenge siden?


      Henrik
      Henrik Giertsen

      Kommentar

      • daniel60
        Användare
        • mars 2003
        • 527

        #4
        Jag köpte dem runt nyår, men jag tror att Akvarieleasing har fiskar kvar.
        Och jodå, det är är mina fiskar på bilden. Kan tänka mig att de har lätt att stressa ihjäl sig, det verkar inte vara den tuffaste av fiskar. Men snygg!
        mvh Daniel
        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
        Mina fiskar & burkar

        Kommentar

        • Henrik Giertsen
          NCS Medlem
          • augusti 2004
          • 70

          #5
          Hvilken Akvarieleasing fikk du dem fra, Gøteborg, Stockholm?
          Du har helt rett, de stresser seg lett opp. Til gjengjeld kan du ha dem sammen med omtrent alt av fisk. Ikke var mine ihvertfall så ivrige på planter heller. De gikk i tett beplantet akvarie. Her fant de tryggehet og ynglet hele tiden.

          Henrik
          Henrik Giertsen

          Kommentar

          • daniel60
            Användare
            • mars 2003
            • 527

            #6
            Akvarieleasing i Sundbyberg: 08-98 72 70.
            mvh Daniel
            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
            Mina fiskar & burkar

            Kommentar

            • Henrik Giertsen
              NCS Medlem
              • augusti 2004
              • 70

              #7
              Takker så mye.
              Nå har jeg vært i kontakt med Akvarieleasing, og de har 4 stk. gående.
              Disse fire har jeg nå holdt av, og skal få dem sendt over til Oslo på ett eller annet vis. De er fremdeles så små at transporten skal gå bra.
              Han jeg pratet med på Akvarieleasing var her meget hjelpsom og imøtekommende, og skulle sjekke hvordan vi best får dem hit.
              Hyggelig at de yter service også til oss nordmenn.

              Så jeg må få takke deg Daniel60 for din respons.

              Henrik
              Henrik Giertsen

              Kommentar

              • Henrik Giertsen
                NCS Medlem
                • augusti 2004
                • 70

                #8
                Så ble det "julekveld" hjemm hos meg i går.
                Etter en flott service fra Martin på Akvarieleasing i Stockholm fikk jeg hentet 4 fine Mesonauta Insignis i går.
                Martin ordnet det slik at de ble transportert med buss til Karlstad, og jeg hentet dem der. Dette sparte meg for en tur helt til Strockholm fra Oslo.
                Nå som både Daniel60 og jeg har denne fisken (muligens også flere) bør det være mulig å få fisken etablert igjen. At det bør være mulig baserer jeg på at den er penere i fargen og roligere enn "vanlig" flaggciklide. De flaggciklidene vi har gående og som kommer fra østen og Tjekkia er også en salig blanding av flere Mesonauta arter.

                Vel daniel60 vi får holde kontakt og få byttet yngel den gang vi blir så heldige at de leker. Det er en relativt enkel fisk å få lek av bare paret passer sammen.

                HUSK, vær varsom med å transportere voksne fisk, selv over kortere strekninger, de kan stresse seg ihjel...

                Henrik
                Henrik Giertsen

                Kommentar

                • wofflan
                  NCS Medlem
                  • september 2003
                  • 660

                  #9
                  är också sugen på Insignis skall bara få tummen ur och få färdigt mitt 720 L kar
                  Mvh Fredrik

                  Kommentar

                  • daniel60
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 527

                    #10
                    Jodå, mina M. insignis visade sig vara ett par. Och flytten från "elaka" Bujurquina till ett eget stillsamt kar gjorde dem gott. Upptäckte i kväll att de står och vaktar några hundra ägg på en vertikal rot.
                    mvh Daniel
                    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                    Mina fiskar & burkar

                    Kommentar

                    • wofflan
                      NCS Medlem
                      • september 2003
                      • 660

                      #11
                      vad kul, hoppas att du lyckas dra upp kullen, är föräldrarna VF?
                      Mvh Fredrik

                      Kommentar

                      • daniel60
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 527

                        #12
                        Ja, de är VF. Jag är rätt spänd på att se hur det går, föräldrarna är inte direkt världens tuffaste fiskar.
                        mvh Daniel
                        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                        Mina fiskar & burkar

                        Kommentar

                        • Helenai
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 269

                          #13
                          Hoppas leken gick väl...
                          Jag har varit himla sugen på M.insignis. Fast avstått eftersom jag trodde de skulle tuggat i sig mina kardinaler. Såvitt jag förstår på er har jag missförstått något med den arten. Hoppas den kommer in fler gånger och att jag har pengar då.

                          Lycka till ni båda som har den!!
                          Varde ljus... och det vart mörker.

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                          Kommentar

                          • daniel60
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 527

                            #14
                            Tackar tackar. Den första leken gick inget vidare - jag var tvungen att flytta på akvariet. Då dog alla de små.
                            Nu har paret lekt igen, och ynglen borde vara frisimmande snart. Har dock inte sett dem än, det finns gott om gömställen. Bara att hålla tummarna...
                            mvh Daniel
                            PS. Nog kan flaggciklider äta småtetror. Tror att de käkade upp 25 rödmunstetror under min vintersemester.
                            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                            Mina fiskar & burkar

                            Kommentar

                            Arbetssätt...