Cichlasoma bocourti

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pangaea
    Användare
    • februari 2004
    • 390

    Cichlasoma bocourti

    Är en av de lyckliga som fått tag på ett gäng av denna läckra firre från Simontorp... Har 6 st. på mellan 4-7 cm... Det finns ju inte så mycket information på nätet att tillgå men enligt artbeskrivningarna på cichlid-forum.com så ska den ju tydligen vara lite vassare i humöret än kusinen C. pearsei...



    Men hur är det med könsskillnader..? Vid vilken storlek blir de könsmogna etc..? Någon som vet..?
    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

    Min zoon

    /Magnus
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    citat:Men hur är det med könsskillnader..? Vid vilken storlek blir de könsmogna etc..? Någon som vet..?
    Är också en av de lyckliga, har 8 st.
    Vad det gäller könsskillnader så TROR jag att det kan vara som med viejorna. Honorna är har "mjukare" former (speciellt huvudet samt att de är knubbigare på buken), fenspetsarna inte lika långt utdragna samt lite svagare färger.
    Då fisken blir stor (40 cm) så räkna inte med att den är könsmogen förrän den passerat 20 cm, i honornas fall 15 cm.
    Såg också bilderna på "show male" och faktum är att de vi har påminner ganska mycket om denna fisk. Jag ser redan nu tydliga tecken på den roströda kroppsfärgen. Har sett andra bilder där de har varit knallgula.
    Skall genast gå ner och ge dem lite mat till så att de växer lite fortare för man blev helt klart inspirerad när man såg bilderna.
    Kul att andra också fått tag på denna art, den tillhör absolut en av de snyggare centralarna (all centralare är i och för sig mycket snygga!!!!).
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • Henrik Giertsen
      NCS Medlem
      • augusti 2004
      • 70

      #3
      Ja nå har du skaffet deg etter min mening en av CAs flotteste ciklider. Jeg har ett par hvor hannen er nå 35cm lang, 11 cm høy og 3 cm over pannen. Dette ble målt for 1,5 års tid siden, da de var på flyttefot til eget 1000l akvarie. Her går de nå alene. Mine fisk fikk jeg fra Tyskland for 4,5 år siden. Her må jeg rette en takk til Alf Stalsberg som tok dem med fra en av sine utenlandsturer. Vel, mine fisk hospiterte deretter ett par år hos en akvariekompis, hvor de vokste seg store mens han hadde dem. Han fikk imidlertid ikke lek av paret, så vi ble enige om at jeg skulle ta dem i en ledig 1000 liter. Her har de nå siste 1,5 årene gått alene. Av de 4 jeg fikk var det tre hanner og en hun. Som det da som regel går så er det da fort bare en hann igjen.
      Hovedproblemet med disse fiskene (lik bl.a. V.Argentea, V:Regani)er at parene ikke harmoniserer, dvs at de ikke bryr seg om hverandre. De hverken slåss eller leker. Dette er ett problem de også har opplevd i Tyskland. Tyskerene har mer erfaring så langt med denne arten. Jeg mailet en del med Hans-Gûnter Breidohr. hvor han hadde også foret opp ett par som ikke harmoniserte.
      Mitt par har på dette 1,5 årene kun lagt egg to ganger, sist den 9 april i år. Så jeg er meget spent på om de får det til nå.
      Mine to fisk har gått sammen med andre ciklider både store og små, uten å røre disse. Min erfaring er at de er relativt snille, men sterke. De flytter mye vann og det kan sprute om de setter fart. Vil de så gjør de nok store skader på ett event. mobbeoffer. En kan også se tennene i munnen på dem.
      Kjønnsforskjeller er som hos andre større ciklider. Hannen har spissere finner, rund gattåpning, brattere og mer volumiøs hodeprofil. Begge kjønn viser samme flotte farger som er gul, orange og grønn metallic.

      Sammenligning med Pearsei kan jeg ikke da jeg aldri har hatt denne fisken. (står imidlertid på ønskelisten).

      Tipper at de blir kjønnsmodne rundt 20 cm. ca. 1,5 år gamle. Da viser de ihvertfall tydelige forskjeller.

      Har du fler spørsmål - fyr løs.

      NB!
      Jeg har også kjøpt noen av disse fra Simontorp. Lot ikke sjansen gå fra meg...
      Om jeg så skulle være så heldig å få yngel på mine, så er det uansett bra å kunne "blande blod".
      Det føler jeg er helt ok, da det ikke skal være geografiske varianter på denne arten. De som er i fangenskap skal uansett stamme fra samme lokasjon. Våre fisk tror jeg stammer fra ett Fransk par som produserer yngel.
      Det er etter sigende så få par som produserer yngel av denne arten at Breidohr mente han viste om de fleste???

      Henrik

      Henrik Giertsen

      Kommentar

      • pirran
        Användare
        • december 2004
        • 186

        #4
        lyckostar!!! önskar jag också kommer över de underbara skönheterna en dag!!! skriv gärna om hur det går och hur dom är isättet vill gärna veta mer om dom!!
        pirran

        Kommentar

        • Micke Jarhl
          Användare
          • april 2002
          • 2277

          #5
          Hej Äger 5 st C.Boucourti pigga och gillar mat hehe..växer bra går ensama i ett 250L än så länge

          mvh MJ
          Micke Jarhl Med akvarium!

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #6
            Det var väldigt mycket intressant information du kom med här Henrik, stort tack för denna.
            Det här med par som inte harmoniserar har jag också noterat hemma hos mig. Har själv V Regani, 2 st hanar och 1 hona. Har hitills aldrig sett något tecken till parbildning och då är de mellan 16-20 cm så åldern och storleken har de inne i varje fall.
            Liknande ser jag hos mitt maculicaudapar. De har lekt 1 gång i år och är på gång med en lek till. Men från det de lekte sist förra året, någon gång i mars-april tills förra måanden så visade de inget som helst intresse för varandra.
            Det jag funderar på är om de har någon form av lektid på året som de också följer i akvariumet.

            Det hade varit jättekul att se bilder på dina bocourti!
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • Pangaea
              Användare
              • februari 2004
              • 390

              #7
              Bidrar med en liten bild på en av mina små bocourti... Det ska bli väldigt spännande att se hur det kommer att gå framöver... Precis som Micke skriver här ovan så är också mina väldigt pigga och matglada...

              "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

              Min zoon

              /Magnus

              Kommentar

              • Henrik Giertsen
                NCS Medlem
                • augusti 2004
                • 70

                #8
                Og da har jeg vært en tur i Gøteborg på Majornas Zoo tror jeg det het.
                Her plukket jeg med meg de fire H.Pearsei som gikk der. Disse er meget flotte, og da spesielt den ene hannen. De bærer preg av lite for over lengre peride, men i løpet av en måneds tid skal jeg ha fått lagt mer kjøtt på kroppene. Etter sigende skal det her være ett par av disse. Om noen av dere på forumet vet hvem som har hatt disse, skulle jeg vært interessert i å komme i dialog med denne personen. Dette for å få litt historie på fiskene. Historie i form av alder, tidligere leker oppførsel ol. Så langt ser det imidlertid ut til at de er meget snille, også mot hverandre. Boucorti hannen min tåler ikke andre Boucortier i det hele tatt. Han tok livet av de to som ikke ble valgt som partner.
                Uansett så har dermed enda ett ønske blitt oppfylt på fiskefronten.
                Siste 14 dagene har jeg takket være personer her på forumet fått tak i to arter jeg lenge har søkt. Først "verdens fineste" flaggciklide (M.Insignis) og nå disse. Insignisen har jeg søkt i snart 8 år.
                Jeg ser også at det her er mange ivrige CA/SA akvarister med mye kunnskap som dere deler ut. Det er bra, og gir forumet stor verdi.
                Det ble etterlyst noen bilder av bl.a. min Boucorti. Hvordan publiserer jeg disse her?

                Hilsen
                Henrik - Oslo

                Henrik Giertsen

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 2262

                  #9
                  citatet ble etterlyst noen bilder av bl.a. min Boucorti. Hvordan publiserer jeg disse her?
                  Lägg ut bilderna på nätet, på en hemsida. Har du ingen egen kanske du kan låna lite plats på en kompis hemsida. Det finns speciella webplatser för sånt här, men jag har inte riktigt koll på hur det fungerar. Finns det någon som vet?

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 2437

                    #10
                    Då min webserver (akvarie.vatt.net) är stabil igen kan jag lägga upp bilder från mina fellow akvarister. Maila dem bara till mig om du inte hittar nått bättre ställe å lägga dem på.

                    fish r friend

                    Kommentar

                    • pirran
                      Användare
                      • december 2004
                      • 186

                      #11
                      Hej Henrik!
                      jag fick detta tips när jag skulle lägga ut bilder på forumet:

                      Du kan använda ImageShack, en gratistjänst där man kan publicera enstaka bilder utan att behöva bry sig om webbutrymme.
                      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                      1. Klicka på "Bläddra" och välj bilden du vill visa.
                      2. Klicka "host it!".
                      3. Markera och kopiera länken längst ned på sidan, det står "Direct link to image" till höger om länken.
                      4. Klistra in länken här på forumet.
                      det har funkat jättebra för mej! mvh maria
                      pirran

                      Kommentar

                      • pirran
                        Användare
                        • december 2004
                        • 186

                        #12
                        jippii! nu har jag fått tag på både boucorti och petena splendida, ska hämta dem i nästa vecka! Tyvärr fick jag göra ett drastiskt val och avveckla mina malawi för de andra måste ha det karet att växa upp i!! Man jag tror det är väl värt det!!!
                        pirran

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 2437

                          #13
                          det tror jag med, Boucorti.... *dregel*
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • Lundensis
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 2262

                            #14
                            Daniel: Be Akvarielagret beställa bocourti från Simontorp. De är kanonsnygga, har själv 5 st. Den störste är ca 10 cm och visar redan fina färger.

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 2437

                              #15
                              Lundensis: jo de skulle faktiskt vara kanonbra sällskap till mina oddballs. Dock bor jag ju i Barcelona nu så ..... kan bli lite bökigt
                              fish r friend

                              Kommentar

                              Arbetssätt...