röda ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • butterfly
    Användare
    • februari 2005
    • 11

    röda ciklider

    hej,
    min kompis har haft 3 st ciklider, röda ciklider. Vi vet inte mycket om dem. är det nån som vet deras latinska namn??? eller varifrån de kommer???
  • Hank
    Användare
    • april 2002
    • 1321

    #2
    Finns ju några stycken att välja på, Googla....
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • Matsh
      Användare
      • september 2002
      • 63

      #3
      Hejsan,
      Inte mycket att gå på du får nog beskriva lite bättre om det inte ska bli gissningar bara.
      Är det Malawi ?
      Om inte, kan det vara en Hemichromis av något slag den oftast sedda då är Lifalili (= Guttatus enligt vissa). Sök på Hemichromis på nätet och se om du känner igen någon av dom du får träff på.
      //Mats

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Den klassiska rödcikliden skall vara guttatus eller bimaculatus, den som säljs nuförtiden och ser exakt likadan ut fast lite ljusrödare brukar kallas lifalili. Personligen misstänker jag att akvarierödciklider är linjeodlade hybrider, och alltså saknar latinskt namn.

        Kommentar

        • butterfly
          Användare
          • februari 2005
          • 11

          #5
          de är röda med blåa prickar på, mycket aggresiva.

          Kommentar

          • Fildur
            Användare
            • april 2005
            • 68

            #6
            hej

            En länk till en bild jag hittade. OBS inte min bild, får man inte länka så här ber jag om ursäkt och skall ej göra om det.



            /Peter
            Troffar, centralamerika och sydamerika.

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Det där är den som brukar kallas Hemichromis lifalili.

              Såvitt jag vet är länkning helt OK.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Jag tycker att man glatt kan kalla dessa knallroda fiskar for H. lifalili.

                Jag kan inte halla med om att den "klassiska" rodcikliden ser ut som de som folk har nu (och som kallas H. lifalili). Det handlar om tva helt skilda fiskar som inte gar blanda ihop. Den klassiska var enligt mig orange, mojligen med lite svaga bla prickar samt tva tydliga svarta flackar. Den "nya" ar knallrod med lysande bla prickar och de tva flackarna ar inte det forsta man lagger marke till som pa de klassiska.

                FishBase bilder stammer ratt bra med mitt minne (fast lifalilin ar alldeles for blek och bimaculatus alldeles for snygg, troligen for att den visar en H. stellifer)





                Efter att ha googlat lite sa visar den har bilden "den nya" http://www.eau12.com/exoops/modules/...s_lifalili.jpg och den har bilden "den gamla" http://www.findfish.nl/visfotos/visf...ulatus%203.jpg

                Fast tittar man i Linke Staecks bok (lifaliilin ovanfor ar darifran) sa ar de som simmade runt i akvarierna for lange sedan inte bimaculatus. Dessa saknar bla prickar och ar framforallt langa i nosen. de "gamla" sag ut som lifalii i nosen.

                Min gissning ar alltsa att de "gamla" var en gradaskig akvariestam med multipla ursprung som ingen ville ha nar lifalilina kom. Visst ser lifalilina ut som linjeavlade hybrider med tanke pa att det ar den fargladaste sotvattensfisken som existerar, men sa verkar de ju se ut pa kort pa vidfangat ocksa har jag for mig.

                Ps Ang. Hemichromis guttatus. Den finns inte i FishBase men i Catalog of Fishes. Nagon som vet dess status?
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                Arbetssätt...