Kolla vilka balla små kräftor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #31
    Jajemen, 20 spänn styck, spring och köp!
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #32
      De andra har nu också blivit betydligt blekare precis som den som bytte skal så fömodligen är de på väg att byta skal de också. Jag hoppas det går vägen den här gången, jag har fixat en massa nya gömställen åt dem så jag hoppas de nu använder dessa och i lugn och ro låter skalet hårdna innan de går runt bland de andra.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Leif Edvardsson

        #33
        Snygga kräftor! Jag höll en del svenska insjökräftor när jag var yngre. När någon kräfta ömsade så var alltid de andra där och passade på då skalet var mjukt. Det slutade alltid med att de åt upp den nyömsade. Efter ett par prov valde jag att ha endast en. Vi får hoppas att det räcker med många gömställen. Otroligt kul att du fått yngel. Det är nog bäst att du passar även dessa för kräftor brukar ha smak för andras yngel.

        Kommentar

        • Uffeman
          Användare
          • februari 2004
          • 234

          #34
          Jag har faktiskt aldrig sett kräftor hos någon akvariehandlare.

          -Någon som vet något ställe runt Småland/Skåne/Blekinge som har dessa inne ?

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #35

            Coola små kryp,FI!
            Hade en gång svenska kräftor.Men det slutade alltid att de rymde,trots att jag tejpade för glipan i täckglaset.Senare fick jag ett tips på att man kan doppa de kräftor som rymt och torkat i blaskig trälack. ...för att ha i prydnadshyllan el nåt!

            Nån här somhar erfarenhet av Malawi-krabban?
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Pikkenix
              Användare
              • mars 2005
              • 254

              #36
              Ulf: Djurmagazinet i Jönköping hade någon typ av kräfta för ca. 1 vecka sedan - ingen aning om det var samma sort dock.
              Mvh
              Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

              Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

              Kommentar

              • Mcoist
                Användare
                • oktober 2003
                • 154

                #37


                Blå klräftan hur funkar den äter den fiskar eller den är snäll såg på nån sida att den blir ganska stor äter den malawi ciklider även malawi krabban är jui intressant äter den malawi ciklider när dom såver eller så.

                Och kan dom leva i ett helt fyllt akvarie eller skall dom ha landdel (Menar främst blåkräftan)
                1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #38
                  Helt problemfria var de ju knappast, de verkar rent systematiskt döda varandra då de byter skal, endast en av de större kräftorna är kvar nu. Men några ungar från den sista av de större som dödades har vuxit till sig rätt hyfsat vilket är skoj, man ser nu att de är kräftor.

                  Båda dessa är ungar, den större är runt en månad äldre än den mindre.


                  Och här ser man storleksskillnaden mellan den vuxna och de mindre ungarna.

                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #39
                    Jag tror att det ar helt nodvandigt att ge dem ett eget kar nar de omsar. Det galler svenska krabbor, humrar, kraftor atminstane. De har inga muskelfasten och ar egentligen bara en uppblast kottbit. De klarar kanppt av att springa undan.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #40
                      Jo det är nog så, jag tror samtliga har dödats då de byter skal, jag tänkte att det skulle räcka med gömställen men de andra känner nog doften då någon byter skal och letar då upp den försvarslösa stackarn och äter upp den.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #41
                        Det förvånar mig hur mycket klorna har vuxit på den största, i övrigt så är de fortfarande lite luriga att husera då de byter skal. Men har man dem bara för att ha nåt annorlunda i karet så verkar tillräckligt många överleva, jag har nu 5 ungar kvar som är 2-3cm och sedan en vuxen som kanske är 7-8cm.



                        De är bra fiskare... Den största knep en pytteliten abborre nu i sommar som jag hade koppat in så noggrannt över 3 dygn, det tog bara några sekunder efter nedsläppet innan abborren satt i klorna på kräftan. Irriterande.
                        En siamesisk algätare på 4cm har också försvunnit.
                        Däremot har jag en guppyhona på 2cm och ett jaguarciklidyngel på 1cm som de verkar lämna i fred än så länge. För lite mat kanske... De tar dem då de har vuxit till sig lite. ;/
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        Arbetssätt...