Lekodugliga hannar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion
    • maj 2024

    Lekodugliga hannar

    Som sagt jag har victoriahannar som inte rer ut att leka. Jag har tre individider av olika arter victorier som inte klarar av att leka. Normalt sett brukar man märka 2-3 dagar innan lek att det är något på G. Hannen börjar gräva som tusan, försvarar sin lekplats mycket frenetiskt och färgar ut mycket bra och åmar sig allmänt för honorna. Men vissa hannar fattar inte detta. Två jag har förstår inte alls hur man leker över huvudtaget, honorna har försökt minst fem gånger, vad jag har sett. Men hannarna fattar ingenting. En annan förstår efter ett tag när honan gjort inviter men gör inte helt rätt vilket brukar leda till att det inte blir nått iaf. Nån som har liknande erfarenheter, tips, spekulationer eller dyl vore det roligt att höra.
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    #2
    Många viktoriaciklider lever, till skillnad frän Malawi- och Tanganyikaciklider, i en miljö där vattnets beskaffenhet ändras över tiden. De lever i mer sumpliknande områden där en period med mycket regn kan göra att vattnet tillfälligt blir mjukare, kallare och grumligare.

    Kanske skulle du pröva med att göra några medvetna förändringar för att trigga dem till lek.

    När jag hade viktoriaciklider upplevde jag dock inte att någon art var särskilt svår att leka av, problemet var att vissa arter fick små kullar och att ynglena växte långsamt, jämfört med malawiciklider.

    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Men om man tar som exempel mitt akvarie med Nyererei i. Den ena hannen gräver och lever i sitt revir. Men den andra hannen bara står och tjurar i ett hörn. Försöker en hona leka med tjurskalle hannen blir hon först bortjagad men sedan efter ett tag när han fattar vad hon vill gör den några tafatta försök att leka. Hanne nummer 2 därimot har ju redan grävt i två dagar när honan kommer och vill leka och är genast med på galoppen. Å hur fasen ska man trigga hannar till lek i så fall, när honorna är romstimma som tusan???

      Har aldrig varit med om att victorier växer dåligt .... 1 cm i månaden brukar mina yngel växa. Därimot har victorier högre ämnesomsättning och behöver därför mer mat för att växa än malawi (har jag fått förklarat för mig iaf)

      Kommentar

      Arbetssätt...