död maingano.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elof
    Användare
    • maj 2002
    • 225

    död maingano.

    igår levde alla mina mainganos.. en hane och en hona hade precis lekt för första gången.. honan satt i en grotta och tuggade, hanen hängde vid stenen brevid och vaktade. båda var mörka i färgerna, nu är nån av mina mainganos döda (inte nödvändigtvis den tuggande honan). men det är ingen hona som tuggar längre. idag hittade jag en död fisk uppochner på bottnen med huvudet intryckt mellan 2 stenar, fisken hade en knöl som putade ut precid vid bajshålet. vad kan det vara för knöl? är det nån sjukdom eller är blir det så när en fisk dör? vad kan det finnas för orsaker till fiskdöden? har ett 600l akvarium med 6 (nu 5) mainganos, 6 c. moori, 5 saulosi. inga av fiskarna är särskilt aggresiva.. dom jagar varandra och så, men biter och sliter inte i varandra... jag har gott om gömställen, bra cirkulation (2000l /h), bra värden etc....


    // Simon


    MVH Simon
  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Ibland blir tuggande honor hårt angripna, speciellt om man har få honor och kanske många hannar i akvariet. Det är svårt att avgöra om knölen skulle ha ett samband med fiskens död eller inte men jag tolkar det som om knölen inte funnits där tidigare.

    Det kan ju också röra sig om en helt annan fisk som dörtt och att honan som lekte helt enkelt spottat ut eller svalt sina ägg.

    När något verkar galet i mina akvarium eller om någon fisk dött utan någon bra förklaring brukar jag ha för vana att gtenomföra ett par täta vattenbyten, varannan dag på 20-30%. Finns det någon misstänt sjukdomsbild med såsom t.ex. knölen i ditt fall så tillsätter jag också salt, 0,5 dl per 100 liter vatten.

    Tyvärr är det ibland svårt att hitta förklaringen till att någon fisk dör och istället får man hoppas på att det ver en tillfällighet.

    David
    David

    Kommentar

    Arbetssätt...