Jagar den nya fisken (Oscar)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    Användare
    • februari 2005
    • 734

    Jagar den nya fisken (Oscar)

    Hejsan..

    Köpte en kompis till min påfågelciklid Börje igår.
    Han har varit själv ett tag och tyckte lite synd om honom
    Så jag stack upp till en Zooaffär som jag tycker väldigt illa om, men dom hade en påfågelciklid kvar så..

    Efter många om och men fick jag tag i en person som vågade och kunde ta upp honom ur karet, redan då vart han stressad och flämtade.

    I vilket fall som helst fick jag hem honom, skolade in honom i karet.
    I början gick det riktigt bra med min Börje (Påfågel) som simmare runt och färgade upp något otroligt, varenda fena var utspänd och na var sååå mallig..

    Men efter 2 timmar ungefär så börjar han naffsa efter den nya fisken.
    Han biter inte mycket men han simmar hela tiden efter och naffsar till ibland......

    Varför gör han det, är det för att markera revir eller liknande..
    Skriv gärna vad ni tror...

    BTW här kommer det en adress till några bilder jag tog igår, ursäkta att dom kan vara suddiga, det är min brors kamera och jag kan inte med den hehehe..



    // Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550
  • pirran
    Användare
    • december 2004
    • 186

    #2
    tror bara lille oscar vill visa vem som är herre på täppan, mina pacu håller också på så emellanåt men efter några dar lugnar de sig igen. det är ju trots allt han som bott där först!!
    pirran

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      1. Later helt normalt. Hall uppmarksamhet pa fiskarna sa att den nya inte skadas. Langvarig stress ar farligt ocksa och kan doda, dvs. skadas ar inte samma sak som forlorade fjall och fenor, utan att standigt bli jagad ar inte bra.
      2. Hur stort ar akvariet?
      3. Vad finns det for annan fisk?
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Redbullen
        Användare
        • februari 2005
        • 734

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

        1. Later helt normalt. Hall uppmarksamhet pa fiskarna sa att den nya inte skadas. Langvarig stress ar farligt ocksa och kan doda, dvs. skadas ar inte samma sak som forlorade fjall och fenor, utan att standigt bli jagad ar inte bra.
        2. Hur stort ar akvariet?
        3. Vad finns det for annan fisk?
        Jag har haft honom under uppsikt i två dagar nu.
        Han biter inte eller försöker inte ens bita, utan att bara öppnar munnen och simmar emot den nya fisken.

        Ibland kan dom ligga gämte varandra nära botten och göra små smås ryckningar eller vibrationer med stjärtfenan.
        Båda två är väldigt färgade och inte grådassiga eller så.

        Den nya fisken kommer fram när jag matar dom, så äter gör han, som f*n också

        Men det är just det att han är efter hela tiden, men inte på ett aggresivt sätt tycker jag.

        Akvariet just nu är 222liters med rätt mkt sten och rötter så det finns gömställen.
        Ska byta till större sen men dom håller på att renovera hela lägenheten så det är temporärt

        Det finns 3 st gröna tigerbarber och en liten mal också.
        Så dom har rätt stor yta själva

        // Peter
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Det låter som om det går rätt bra tycker jag. Akvariet är ju rätt litet. Hur stora är påfåglarna?
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Redbullen
            Användare
            • februari 2005
            • 734

            #6
            Jo visst är de lite litet.....men dom kommer få större sen
            Dom är max 10cm....

            Har kollat den nya ikväll och han har bara varit ute och tagit en räka....sen är han på sitt ställe igen hela tiden....

            // Peter
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

            Kommentar

            • Belgarath
              Användare
              • februari 2005
              • 584

              #7
              Sätt munkorg på Börje vet ja och hjälper inte det så ta med honom på en "valpkurs" för upplärning i vett & etikett i karet hehe.

              Kommentar

              • Redbullen
                Användare
                • februari 2005
                • 734

                #8
                Jo de hade kanske funkat..Men han biter inte utan har öppen mun hela tiden.....börjar bli lite tråkigt att ha två påffar och den ena gömmer sej hela tiden hehe...
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                Kommentar

                Arbetssätt...