Frakta Akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dempa
    Användare
    • april 2005
    • 35

    Frakta Akvarium?

    Jag har tänkt frakta ett Akvarium 25 mil.
    Det är ett JUWEL Rio 300 liter med Möbelbänk.
    Längden på akvarium och bänk är 120 cm.

    Det smidigaste sättet vore nog att lägga akvariet i en kombi med nedfällt baksäte, och att montera ner möbeln så man får med sig den med.

    Någon som har erfarenhet av JUWEL's möbelbänkar - går de att montera ned och sedan monteras ihop igen utan problem?

    Mvh
  • robban-h
    Användare
    • maj 2003
    • 24

    #2
    tja ett vision 260 gick in i en 745 med någon cm tillgodo i höjdled då stod akvariet på ena sidan och möbeln på andra så vi behövde inte montera isär möbeln

    Kommentar

    • anfall
      Användare
      • november 2004
      • 139

      #3
      Jag minns att det var fin precision på grejerna när jag byggde ihop Rio 180 underredet. Om det inte är limmat i samband med hopsättningen (på klassiskt IKEA-manér) går det nog att ta isär den utan alltför mycket våld. Men är det limmat är det inte kul.

      Vore jag i dina kläder skulle jag hämta med en rejäl hergårdsvagn (som typ en 745-a)och ta med mig lastbågar och rejäla spännband. Har du tillgång till den största Cittran hergårdsvagnen går det nästan säket. Den är gigantisk. Ryms inte allt i skuffen med nedfällt säte skulle jag lägga skåpen på taket. Det är nog mindre bängligt än att montera isär och ihop igen.

      Jag skulle föredra lusigare körning och några skitprickar på underredet. Trots att du hade en bit att åka.

      Jag åkte 80 mil tur och retur och hämtade ett 500 l i Göteborg i höstas. Lånade en V 70 och lastbågar och tog med mig en skumgummimadrass. La akvariet där bak på madrassen och underredet (visserligen alu som inte tog nån vind att tala om)på taket. Gick fint som snus och jag blev inte frustrerad av att finåka snällt. Det kändes helrätt att ta det lugnt och vara rädd om grejorna. Man måste ju ändå köra med stora säkerhetsmarginaler. En häftig inbromsning eller en storsmäll måste man undvika till varje pris. Vem vill bli halshuggen eller krossad av ett akvarium?

      Ps. Satsar du på bil och skumgumimadrass, glöm då inte att ta med dig massor av kuddar eller annat mjukt material som sidostöttning. Rio-s akvarier har ju lite hög tyngdpunkt så att säga och det kommer att vara vickigt. Det behövdes nästan till 150x70x50 som jag hämtade,trots att jag smög mycket långsamt genom rondeller.

      Gör jag det igen kommer jag att ställa akvariet på rejäla liggunderlag för att slippa vickandet.

      Anders

      Kommentar

      • dempa
        Användare
        • april 2005
        • 35

        #4
        Tack för tipsen Anders!
        Vad tror du om att ha sanden kvar i akvariet, då kanske det inte har samma benägenhet att vicka i kurvor och dyl?

        Någon skumgummimadrass finns inte att tillgå (då det är en kompis som kommer plocka upp det med sin jobbarbil (vet ej sort förutom att det är en kombi), men skulle det räcka med ett täcke eller en matta av något slag? Eller är verkligen madrass att föredra?

        Jag har för mig att jag körde ett 130 liters utan sand, som stod i bakluckan på en Volvo 245, och det gick hur bra som helst utan underlag.

        Kommentar

        • Chicke
          Användare
          • maj 2004
          • 497

          #5
          körde mitt 375L nåra mil på guppig grusväg i en liten bil (ej kombi) med bara en filt under..gick hur bra som helst

          Kommentar

          • dempa
            Användare
            • april 2005
            • 35

            #6
            Jag har ju ingen bil att jämföra med för tillfället, men akvariet är ca 120 långt, 60 högt och 50 brett.
            Undrar om man kanske skulle få in det i baksätet på en bil? Visst borde det finnas tillräckligt med bredd för att ett akvarium med 50 cm i bredd ska få plats??!

            Isåfall kunde man ju köra på det, och ta bänken i bakluckan om den får plats dvs..

            Kommentar

            • anfall
              Användare
              • november 2004
              • 139

              #7
              Jo, det var som jag skrev om madrassen, bra vibrationsdämpare med det blir rankt. Sand kvar borde göra lite skillnad för det sänker tyngdpunkten. Nej, en annan gång kommer jag att använda liggunderlag eller varför inte en filt. Jag använde madrass för att jag var rätt för att vibrationer skulle skada akvariet. Men det var kanske onödigt.

              Hoppas du på att rymma både akvarium och möbel i skuffen ska du nog mäta i förväg. Går inte möbeln in stående måste bilen vara mycket bred.

              Anders

              Kommentar

              • Pikkenix
                Användare
                • mars 2005
                • 254

                #8
                Även jag ska hämta ett akvarium och funderar på det här med frakten. Ska hämta ett 480l som enligt mina mätningar får plats i bilen med nerfällda säten, men hur är det med spänningar? Med nerfällt säte så kommer akvariet att luta från sätet ner i bagageutrymmet då de nerfällda sätena är något högre än golvet i bagageutrymmet.
                Är rädd att det ska bli för stora påfrestningar vid något gupp eller liknande och glaset spricker när det ligger på detta sätt, någon med erfarenheter?
                Mvh
                Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

                Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

                Kommentar

                Arbetssätt...