Vilken pärs - Chokladciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henreb
    Användare
    • november 2004
    • 56

    Vilken pärs - Chokladciklid

    Kom hem idag och upptäckte att en av Chokladcikliderna någon gång under dagen lyckats ta en av pansarmalarna. Vilket var mindre lyckat. Glupskheten straffade honom...

    Jag lät honom vara en stund för att se hur det skulle gå. Men efter ytterligare en stund när inget hänt tog jag upp honom och såg det jag anat. Pansarmalens vassa fenstråle stack igenom gälen(? vad säger man)och satt därmed fast. Den del som stack ut kliptes av och jag försökte få ut malen, men den satt som berget.

    Självklart satt också malens bukfenor fast. Men dessa var svårare att komma åt då de var inne i chokladens mun. Efter mycket om och men lyckades jag få av dem och få ut malen (allt med assistens av min äcklade sambo).

    Munnen ser nu lite härjad (uttänjd) ut och han är självklart allmänt stressad men det försvinner nog när det vankas mat . Men det jag oroar mig för är om munnen kommer att gå tillbaka. Är det någon som haft liknande erfarenheter? I så fall, har det slutat lyckligt?
    540L Sydamerika
  • Orppo
    Användare
    • september 2004
    • 518

    #2
    Ja,vad säger man.
    Han tog sig defenitivt vatten över huvudet,den stackaren.

    hoppas att han repar sig,vilket jag tror att han gör.
    ciklider är ju trots allt ena riktiga tuffingar.

    Good luck.

    Kommentar

    • Friberg

      #3
      För några månader sedan köpte jag nya kulfiskar då de större tyvärr hade dött. Problemet var att de nya kulisarna inte var lika stora som de gamla utan var i lagom storlek för en hungrig chokladciklid. Stod och tittade som bäst på akvariet när en av chokladerna plötsligt fick ordentlig fart och kastade sig över en av kulfiskarna. I ren förskräckelse blåste då kulfisken upp sig och fyllde upp hela gapet på chokladen. I panik fick jag tag i en håv och lyckades samtidigt fylla upp några liter vatten i en hink som jag öste ner allt i. Cikliden spottade instinktivt ut kulfisken så fort trycket i munnen minskade. Kulfisken och chokladcikliden överlevde.

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • januari 2003
        • 638

        #4
        Hej

        Jag hade en Geophagus brasiliensishane för några år se´n, och en tuppkamsciklidhona som försökte svälja några Corydoras elegans. Naturligtvis fastnade de i munnarna på dem. Nå´n av malarna lyckades jag få ut genom gällocket på brasiliensishanen, som klarade sig bra. De andra fick jag lirka ut med en pincett.

        MVH Micke
        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        • Nyllet90
          Användare
          • oktober 2004
          • 1133

          #5
          haha.. firrarnas glupsk het är imot dom ibland!
          Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...