Tyck till!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dempa
    Användare
    • april 2005
    • 35

    Tyck till!

    Här kommer mitt första inlägg - jag blev medlem igår!

    Okej, ni kommer säkert tycka jag är dum i huvet. Men jag skulle vilja ha era åsikter om den fisksoppa jag och frugan har hemma.
    Jag blev intresserad av ciklider i slutet på förra sommaren pga min flickvän som hade ett 130 liters Juwelakvarium med lite ciklider och annat i. Vi köpte på oss lite mer fiskar och mitt intresse ökade så småningom lite mer.

    Nu har vi kommit fram till att det är alldeles för trångbott i akvariet och ett nytt 300 liters är på ingång.
    Skulle vara intressant att höra era åsikter om vår fisksoppa, vilka fiskar ni skulle göra er av med, och vilka ni tycker skulle fungera ihop osv.
    Vi kommer som sagt ha kvar vårat 130 liters för de aningen mindre fiskarna, och det nya 300 liters till de lite större.
    Samt en smärre rensning ska nog till, för att inte blanda med fisk från hela världen i båda akvarierna.

    De vi har i det nuvarande 130 liters är:

    * Röd Zebra 2+4
    * Lab. Hongi "Red top" 1
    * Ps. Demasoni 1+1
    * Calvus (Pärlcalvus) 1+1
    * Leleupi (apelsinciklid) 3
    * Röd Ciklid 1
    * Rostciklid (inte helt säker på sorten) 1+1
    * Duboisi 1
    * Tropheus Moorii Orange 1+2
    * Eldbuk 1
    * Eldstjärt 1
    * Praktbotia 2
    * Papegojciklid (okej bli inte arg, de är hybrider och äckliga) 2
    * Gibbiceps 2
    * Ancistrus 2

    Trots trångboddheten har vi inte haft några dödsfall på ett halvår. Dessutom har demasoniparet gett oss 11 yngel som går i ett litet kar, och för närvarande ruvar ena Röd Zebra-honan. Så det verkar ju inte gå någon större nöd på dom trots allt.

    Kommentarer? Gärna!
  • Taco
    Användare
    • oktober 2004
    • 64

    #2
    Oj vilket datum är det idag...?

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Haha, ja! Jag förutsätter dock att han menar allvar!

      Går allt de in i ett 130 liters? Det hade varit kul med en bild

      Jag hade gjort mig av med allt som inte är malawi/tanganyika till att börja med, dvs. rödciklid, eldbuk, eldsjärt, praktbotia, papegojorna och malarna kanske. Du kan väl iofs behålla en anscitrus som får funka som dammsugare. Sedan gäller det att skaffa fler individer av de du har kvar.

      Gör ett tanganyika och ett malawikar av resten. Även om 130 liter egentligen är för litet..

      Det är en början iallafall...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • dempa
        Användare
        • april 2005
        • 35

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Taco

        Oj vilket datum är det idag...?
        Okej, jag kanske skulle väntat med att posta detta till imorgon

        Men nej, det är inget aprilskämt.

        Kommentar

        • Chicke
          Användare
          • maj 2004
          • 497

          #5
          hehe dom måste ju fan stå packade mot varann nästan

          Kommentar

          • Mattias Olsson
            Användare
            • september 2003
            • 328

            #6
            Jag hade nog också behållt malawicikliderna i det större karet och fyllt på med fler individer!

            Sen sålt alla annan fisk och starta upp med multisar t.ex i det lilla!


            vh Mattias aka Mr.Bungle

            Kommentar

            • Mikael
              Användare
              • april 2002
              • 347

              #7
              Hejsan Dennis och varmt välkommen till NCS!

              Ja nog har dina fiskar haft det trångt och som du själv antyder så tycker säkert många att det var en rejäl fisksoppa ni kokat ihop

              När ni nu får tillgång till mer utrymme så skulle jag föreslå en "renodling". Du har ju ciklider från såväl de två stora sjöarna i Afrika som från centralamerika. Surfa runt lite här på hemsidan så finner du säkert en massa relevant information om såväl blandning av fisk som hur man bäst håller dem (antal, vattenkvalitet mm). Jag tror du skulle tjäna på att specificera din frågeställning lite mer och det kan du säkert göra efter lite surfande. Till sist är det dock ändå erat tycke och smak som är avgörande ooch eftersom det inte varit någon sjukdom eller annat problem med ert akvarium hittills så tyder det ju på att valfriheten är stor.

              Min personliga sorg just nu är avsaknaden av Tanganyikaciklider där hemma så mitt val skulle ha varit att satsa på dessa i en burk.

              /Mikael Mayer

              ps. jag utgår från att Taco har fel...[)]

              edit: gå inte ifrån datorn innan ni postar, då hinner tio före och man framstår som helt borta
              Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

              - Lars Falk

              Kommentar

              • dempa
                Användare
                • april 2005
                • 35

                #8
                Jo, vi är iallafall inne på att göra oss av med Eldbuken, Röd Cikliden och Papegojorna. Kan man sälja dom till en av stans Zoo'n tro?

                Akvariet är på ca 80x40x40 och det är väl inte direkt så att de står packade emot varandra förutom vid lunch

                Grejen är att eftersom vi endast har 1+1 demasonis samt 1+2 troffar (moorii) och de väl kan vara lite aggressiva om man inte har fler av dom, så kanske det är dumt att göra mer space i akvariet redan nu innan vi har det nya akvariet?

                Sen är väl inte våra fiskar så stora. Tex är hon-troffarna ca 3-4 cm och hanen 5.

                Kommentar

                • Nyllet90
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 1133

                  #9
                  Sälj av allt! Och ha bara kvar malawi firrarna som du har kvar i det nya karet och köper fler individer. Och sen så köper du multisar eller något liknande och har i 130 liters karet!
                  Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                  Kommentar

                  • Kenneth.larsson
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 40

                    #10
                    Släng malawi/tanganyika och Papegojcikliderna (kanske spara troffarna)
                    annars ser det bra ut tycker jag.
                    /-:
                    K-dog
                    har 4 akvarium

                    Kommentar

                    • Midas_Tom
                      Användare
                      • mars 2005
                      • 809

                      #11
                      förslag:
                      1. eldbukar papegojciklid och kanske rödciklid
                      2. bara malawi med malar
                      3. bara tanganyika ciklider men malar

                      men annars är det inte j*vligt MYCKET fisk i karet? och från alla möjliga världsdelar!
                      kan du inte sätta upp lite bilder på det hela?

                      mvh: tom
                      //tom

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                      Kommentar

                      • dempa
                        Användare
                        • april 2005
                        • 35

                        #12
                        Fråga: Vad är multisar?

                        Men annars så lutar det nog åt att ha malawis/tanganiykas för sig. Men bara för att malarna kommer från sydamerika betyder väl inte det att man inte kan ha i dom? Okej det kanske inte blir ett 100% "renrasigt" akvarium, men vem ska annars ta hand om de alger som bildas?

                        Det verkar som att flera vill se kort på våran fisksoppa
                        Jag måste återigen påpeka att alla fiskarna inte är i fullvuxen storlek. Har dessvärre ingen digitalkamera och mobilen tar så ruttna bilder.

                        Kommentar

                        • Mathias-D
                          Styrelsemedlem
                          • januari 2003
                          • 511

                          #13
                          malarna är klart du ska spara..dom passar nästan in överallt. skulle ha kört med tanganyika eller malawin...

                          Kommentar

                          • Mattias Olsson
                            Användare
                            • september 2003
                            • 328

                            #14
                            multisar: http://www.ciklid.se/artbeskrivninga...isa.asp?NR=553

                            Kommentar

                            • dempa
                              Användare
                              • april 2005
                              • 35

                              #15
                              Nu har vi iallafall gjort oss av med de två papegojorna, eldbuken och röd cikliden. Det blev därmed lite plats i akvariet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...