Varning Diskussjukan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mdan
    Användare
    • september 2002
    • 90

    Varning Diskussjukan

    Hej,

    En liten varning! Diskussjukan i en ny form verkar slagit till i olika akvarier i Norden. Mitt diskuskar blev smittat i helgen efter att jag införskaffat nya tetror. Hörde att en hel butik slagits ut i Danmark.

    Någon mer som drabbats? ... kanske lite överdrivet att lägga ut en varning på cilkid.se, men jag vill försöka bidra till att andra inte drabbas av det jag råkat ut för nyligen.

    /Magnus
    Magnus D
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344
  • discusred
    Användare
    • juni 2004
    • 851

    #2
    Vet du var den nya sjukan har sitt ursprung ifrån, vilket land?

    Kommentar

    • mdan
      Användare
      • september 2002
      • 90

      #3
      Nej det vet jag inte. Den verkar dock vara lite annorlunda än den "gamla sorten", smittar via vattnet (inte luft) har lite annan sjukdomsbild. Mina fiskar insjuknade i lördags, alla på en gång. Blev mörka, slöa, en del la sig på botten. Efter ett tag började skinnet se ut som det höll på at ramla bort. Dock har jag inte sett något av det mjölkaktiga vattnet, eller att vattnet lukta illa, som jag hört att den tidigare varianten resulterade i. Affären där jag köpte tetrorna insjuknade också i påskhelgen.
      Magnus D
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

      Kommentar

      • discusred
        Användare
        • juni 2004
        • 851

        #4
        Det är jätte svårt och bestämma om det var det samma som jag fick för någon månadsen. Men det låter väldigt mycket som du säger, liknade beetende och ingen lukt eller mjölkaktigt i karet.
        Tetstade olika medeciner utan framgång, till sist körde jag på med salt utan jod och vattenbyten som sista utväg och det hjälpte för mig.
        Av mig dog bara en, och det var för en vecka sen. Hon återhämtade sig aldrig ifrån sjukdomen jag hade och gick och segade sig i över en månads tid.

        Kommentar

        • mdan
          Användare
          • september 2002
          • 90

          #5
          Discusred,

          Vilka medeciner testade du?
          Jag fick en medecin från affären i fråga, något som de fått från deras leverantör (Simonstorp misstänker jag). De visste inte vad det var för typ (eller ville inte berätta). Den ser ut och luktar ungefär som startupp-bakteriekultur. Jag kör den nu, sista dagen (av tre) i dag. Jag har även sänkt temperaturen till 25 grader.

          /Magnus
          Magnus D
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

          Kommentar

          • discusred
            Användare
            • juni 2004
            • 851

            #6
            Jag absolut ingen expert sjukdomar, så jag talar bara om min egen erfarenhet av sjukdomen som liknade det jag hade.
            Jag testade Huey Hung olika medeciner, tror det var tre av dom jag testade.

            Kommentar

            • mdan
              Användare
              • september 2002
              • 90

              #7
              Hej,

              Utifall någon är intresserad av hur det gått men Diskusjukan. I dag har det gått ca 10 dagar sen de drabbades. En av fiskarna har återfått färgen, de andra är fortfarande mörka. Två har fortfarande rester av det skinnflådda utseendet. Det kanske löser sej men nu kommer väl alla följdsjukdommar... Mest orolig är jag för parasitutbrott och hål-i-huvuet-sjukan. Tycker en del av dem har fåttt typiska symptom på detta. Imunförsvaret lär väl vara rätt kast vid det här laget. Akvarieaffären som gav min fiskar smittan har hjälpt mej så gott de kan tror jag, men jag undrar om mina tidigare så stolta vackra djur någonsin kommer att återfå sin prakt och lekvilja. Antar detta är sånt som ingår i "spelets regler" med att ha akvariefisk, men det käns onekligen lite tungt när man sköter sin kära fiskar bra och ändå drabbbas. Skulle ju förståss ha satt de nyinköpta kardinaletrorna i karantän...man lär sig av sina misstag.

              /Magnus
              Magnus D
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

              Kommentar

              • Jonne
                Användare
                • april 2003
                • 120

                #8
                Det står lite om sjukdomen på: http://www.discusklubben.dk/viewtopi...ght=discuspest
                eller
                www.discusklubben.se

                Kommentar

                • mdan
                  Användare
                  • september 2002
                  • 90

                  #9
                  Tack Jonne,

                  Jag har redan sett denna länk, men språket är inte det lättaste... Jag har nu kört två kurer á 3 dagar med en blandning av kopparsulfat? och citronsyra. Det verkar göra susen på själva Diskussjukan men nästa problem blir nog att bota följdsjukdommar. Ska observera dem några dagar till och låta dem vila efter den sista medecinkuren. Därefter tänkte jag ev flytta de fiskar som verkar fått parasitproblem till ett annat kar och medecinera för det där.

                  /Magnus
                  Magnus D
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

                  Kommentar

                  • Johan1
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 390

                    #10
                    Det vad första gången jag har hört att det kommer med annan fisk. Klart intressant.
                    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                    Kommentar

                    • Nyllet90
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 1133

                      #11
                      Hur fungerar diskussjukan? Bryter den ner imunförvaret ´som AIDS eller? Det låter så på mdan iallafall??
                      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                      Kommentar

                      • mdan
                        Användare
                        • september 2002
                        • 90

                        #12
                        Hej,

                        Johan1 - Ja, det är lite märkligt, onekligen. Den "gamla" sorten spreds vad jag förstått via luften. Den här varianten verkar ha ett helt annat spridningsbeteende.

                        Nyllet90: Vet inte om den fungerar som AIDS, men alla sjukdommar försvagar djuret och gör djuret mer mottagligt för följdsjukdommar, speciellt om det rör sig om en virussjukdom (vilket Diskussjukan verkar vara). (Av samma anledning kan människor lätt få öroninflamation efter förkylning.)

                        Symptomen av Diskussjukan verkar nu ha försvunnit på mina Diskus, men en del har nu tydliga symptom på Hål-i-huvet-sjukan. Därför kör jag en kur för det.
                        Magnus D
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          Användare
                          • april 2002
                          • 2294

                          #13
                          Hej Magnus kul att de repat sig.
                          Är dock tveksam till att Neonerna varit smittbärare tror mer på vattnet i påsen du tog hem dem i. Möjligheten finns att de använt samma håv mellan karen i butiken. Är också tveksam till att det skulle vara virusbetingat. Det finns mycket som inte stämmer med virologin. Om man ser till förra formen så drabbades vissa varianter andra inte. De som geonomled pesten blev resistenta. Knappast symtom med virus eller?. Men o andra sidan att sjukdomsförloppet är så snabbt o aggresivt kan tala för virus. Ser dock gärna fler åsikter???
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • mdan
                            Användare
                            • september 2002
                            • 90

                            #14
                            Hej Kaj,

                            Ja, det verkar som de grejar det. Du kan nog ha rätt att det kan varit vattnet, omöjligt att veta. Jag hällde dock inte i något vatten från påsarna, utan det vatten som ev kommit över till mitt kar har kommit med håven jag flyttade fiskarna med. Inga större mängder mao, och ruggigt smittsamt. Kardinalerna jag köpte gick i samma kar i affären som några av deras (senare sjuka) Diskus.

                            Så här måste smittvägen ha gått:
                            Afffären tog vatten från ett smittat kar men med än så länge friska diskus. Fångade in Kardinaltetrorna från samma kar, lade dem i påsen. Jag lade samma påse i mitt kar och koppade in fiskarna i påsen. Efter ca 30 min flyttar jag Kardinalerna m h a en håv från det sjuka vattnet till mitt kar. En del av det sjuka vattnet kommer då givetvis i kontakt med mitt friska vatten. Två dagar senare är mina diskus och deras diskus sjuka.

                            Virus eller ej, har ingen stark åsik då mina medecinkunskaper är för begränsade. Men man kan väl bli imun mot virus när man väl haft just den virusen, eller? Vore pesten en bakterisjukdom borde antibiotika hjälpa. Kan det vara en svampsjukdom?


                            Magnus D
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2294

                              #15
                              citat:[i]
                              Virus eller ej, har ingen stark åsik då mina medecinkunskaper är för begränsade. Men man kan väl bli imun mot virus när man väl haft just den virusen, eller? Vore pesten en bakterisjukdom borde antibiotika hjälpa. Kan det vara en svampsjukdom?
                              Problemet med virus är att det ständigt muterar/förändras. Dvs det du drabbas av kommer aldrig tillbaka i samma form. Den "gamla" varianten har varit känd nu sedan många år tillbaka. Medel har utprovats o kunnat köpas utan att någon direkt orsak till problemet beskrivits.
                              Nu kommer en ny variant som drabbar även förut resistenta fiskar. Iofs lite mindre aggresiv men ändå.
                              Tycker också det är märkligt att det finns farmaka ute som skall hjälpa mot pesten Men samtidigt finns ingenstans beskrivningar på sjukdommen ??? Den har ju ändå nu flurerat i många år.
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...