redtail med CA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Midas_Tom
    Användare
    • mars 2005
    • 809

    redtail med CA

    Hej
    jag har några frågor om kinesik redtail mal, citrinellum och synodontis eupterus.
    1. skulle det gå att ha 1 synodontis eupterus(20cm) men en kinesik radtail(25cm) tillsammans utan att redtailen slår ihjäl synodontisen?
    hade tänkt att ha dom i ett 720L kar.. tillsammans med citrinellum.

    2. om man skulle få lek på citrinellum skulle redtailen vara framme och försöka äta upp ynglena?

    3. om inte det funkar att ha redtailen tillsammans med synodontisen skulle det gå att ha synodontisen med en mindre i ett 222L kar?

    fler ciklider ska i sen när jag fått tag på de.

    mycket tacksam för alla svar!!
    mvh: tom
    //tom

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    Hm... skall försöka svara:
    1. Jag köpte förra året ett begagnat 720 kar där bla följande fiskar följde med
    1 st Mystus nemurus ca 50cm!! http://www.lindersson.se/images/Akva..._catfish_2.jpg
    och 1 st Synodontis eupterus ca 16-18 cm


    Tyvärr dog redtailmalen av transportstress! Men de hade enligt uppgift gått tillsamman i flera år.
    Så de två kan nog funka bra i ett 720. Men inte med citrinellumen, det avråder jag i från. Min stora ciklidhanar hatar den överlevande stora kibondemalen (Chrysichthys brachynema http://www.lindersson.se/images/Akva...achynema_1.jpg), som oxå ingick i köpet och hoppar på den så fort de kommer åt. Den är bra på att försvar sig om det kniper och ger cikliderna rätt stora otäcka sår. Tror absolut att det vore ännu värre med en Mystus!!
    2. Se ovan
    3. Se ovan
    Anders L

    Kommentar

    • mrgreed
      Användare
      • juli 2002
      • 494

      #3
      Hej!
      är det en asiatisk redtail kan du inte ha den med någonting annat i längden.
      Jag hade en Hemibagrus Wyckii (en väldigt närbesläktad mal till redtail) tillsammans med 2 Festae och en kort tid en trimac.
      På dagen går det ok sålänge dem andra fiskarna inte kommer i närheten av den då attackerar den direkt.

      Det går oftast bra så länge ljuset är tänt men när det är mörkt är det kört.
      Den kommer inte bara äta upp yngel den äter upp dina stora vuxna fiskar med eller rättare sagt bit för bit av fiskarna.
      Henibagrus Wyckii och Nemurus är kända för att vara dem mest aggressiva sötvattensfiskarna i hela världen.
      Jag lämnade in min Wyckii till Globefish där den fortfarande är kvar det var inte så skoj att ha en ensam fisk
      som ligger gömd hela dagarna.Det såg ut som ett stort akvarium utan fiskar..

      är det däremot en amerikansk redtail kan du utan problem ha den med hyfsat lugna stora ciklider m.a.o förmodligen inte Citrinellum.

      Mvh
      Danne

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #4
        Redtailmalen hade jag nog undvikit. Så här står det i Back to nature guiden om malar
        "En aggressiv art som är kapabel till att slita av fenor på andra fiskar, särskilt andra malar. Bara lämplig i stora utställningsakvarium med stora robusta ciklider, barber och liknande."
        Max längd anges till 60 cm.

        Vad det gäller eupterusen så fungerar det bättre, har själv en sådan sen något år tillbaka och det fungerar alldeles utmärkt.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Ja, som sagt jag vet inte hur min "Mystus" var i tempramentet men enligt ägaren var den "väldigt snäll"
          De gick ju trots allt tillsammans redtailen (50 cm), kibonden (30 cm), synodontosen (16 cm) och två stora plectomusar (30+).

          Mina stora ciklidhannar gillade inte synodontisen heller... han fick så mycket stryk att jag tyckte synd om han.. iofs tålig men någon måtta får det vara! Ligger ju inte å gömmer sig direkt utan fladdrar omkring och retar upp aggressiva ciklider.
          Anders L

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #6
            citat:är det däremot en amerikansk redtail kan du utan problem ha den med hyfsat lugna stora ciklider m.a.o förmodligen inte Citrinellum.
            Utan att själv ha haft en så är mitt råd att inte stoppa ner en sådan. De blir rejält stora (1 m, enligt Back to nature guide om malar).
            De lär också var väldigt glupska.
            Men som sagt, jag har ingen egen erfarenhet så det är möjligt att jag är ute på djupt vatten här.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              #7
              citat:är det däremot en amerikansk redtail kan du utan problem ha den med hyfsat lugna stora ciklider m.a.o förmodligen inte Citrinellum.
              En kompis hade en amerikansk redtail på 50 cm som svalde en gibbicepsmal på 40 cm. Jag avråder dig från att ha sådana malar med ciklider. Det blir för trångt i karet.

              Kommentar

              • mrgreed
                Användare
                • juli 2002
                • 494

                #8
                Nä det är kanske ingen speciellt bra akvariefisk det heller.
                Man kan ju i.o.f köpa sig en american red tail som liten och se den växa upp för dem ser ju väldigt häftiga och fina ut.

                Dem rör sig dessutom mer på dagen än den asiatiska.
                Men då bör man kanske ha nåt bra ställe att ge den till när den blir stor.

                Mvh
                Danne

                Kommentar

                • Midas_Tom
                  Användare
                  • mars 2005
                  • 809

                  #9
                  okej.. då vet jag, det får nog inte bli nån red-tail mal.. men men min synodontis eupterus skulle den funka med ett hyfsat stort citrinellum par??
                  vill absolut inte att synodontisen vid namn Stromboli ska dö. har varit i min ägo så länge jag kan minnas! gick i ett 112L med sällskapsfiskar tills jag fick tag i en 222 med malawi... så den har lite personlighet..
                  får leta på nu efter ett 720kar!


                  mvh: tom
                  //tom

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                  Kommentar

                  • Midas_Tom
                    Användare
                    • mars 2005
                    • 809

                    #10
                    föresten anli säljer du ditt 720L kar?
                    "720 står nu tomt, alla fiskar är i 900 Akvastabil karet... till försäljning!"
                    köper det gärna om det ä'r tillsalu!!


                    mvh: tom
                    //tom

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 3740

                      #11
                      Sorry det är sålt! men Uppsala är rätt långt bort eller hur
                      Prova synodontisen med citrinellumena... de lär inte göra han illa till att börja med. Utan det märks så småningom om de inte gillar den och börjar bråka. Synodontisen är ju rätt tålig ändå, fast du får ju ändå bevaka situationen förstås!
                      Anders L

                      Kommentar

                      • Midas_Tom
                        Användare
                        • mars 2005
                        • 809

                        #12
                        okej.. det var ju synd. men jag tror ändå inte att pappa eller mamma skulle vilja åka till uppsala från halmstad för ett akvarium.=) vad fick du för det då?

                        det ska jag testa får hoppas på att det funkar..

                        mvh: tom
                        //tom

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                        Kommentar

                        Arbetssätt...