Alger och PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper2
    Användare
    • oktober 2003
    • 49

    Alger och PMDD

    Hej!

    Jag började med PMDD á la Defdac / Tropfrog för en tid sedan efter en debatt på detta forum. Det växer bra men det gör algerna också. Mitt akvarium är 375 liter, ca 0,4 w aquarelle per liter samt CO2. Akvariet står ganska ljust men jag täcker över det dagtid. Jag har ca 20 Amanoräkor och 4 Siamesiska algätare.

    På bara ett par dagar är framrutan i princip helt grön. Vad göra?
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Har du docerat enligt devisen halvt vattenbyte och fulldospuls?
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Jesper2
      Användare
      • oktober 2003
      • 49

      #3
      Jag har bytt hälften av vattnet, d v s ca 180 liter och i samband med det tillsatt ca 37 ml vardera av tre halvlitersblandningar med följande innehåll;

      - 7 krm NutriSi, 1 krm K2SO4, 2 krm MgSO4
      - 4 krm KH2PO4
      - 7 tsk KNO3

      Är det enligt devisen?

      Jag har många snabbväxande växter och har tät plantering. Det som jag är lite bekymrad för är ljuset i rummet. Vid vissa tider får akvariet direkt solljus på sig om man inte drar ner alternativt täcker över. Det har förekommit vid något enstaka tillfälla att detta blivit glömt. Nu har jag duk över under hela dagen och ljuset är på mellan ca 9.30 - 21.

      Mvh
      Jesper

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Jag känner till den försiktiga dosen som defdac rekomenderar nybörjare, och tycker inte att den är tillräcklig i de flesta fall. Har man mycket snabbväxande växter och co2 så är det långt ifrån tillräckligt. Göder man bara lite så orkar växterna inte konkurera med algerna, dessutom tar det slut innan nästa vattenbyte.

        Skaffa dig en gödningskalkylator och räkna fram dos för att nå no3=10 och po4=1 (mg/l). Använd denna dos en gång vid vattenbyte och en gång i mitten av veckan. Första tiden tror jag inte att du kommer att ha mätbara nivåer i slutet av veckan. Så länge du kan mäta under 15mg/l innan vattenbytet så kan du fortsätta så, om du mäter mer gå ner till halv dos mitt i veckan.

        Mätningen är bara för att lära sig hur mycket som koncumeras i karet, med tiden blir den överflödig. Själv mäter jag max en gång varannan månad.

        Angående solljuset så gör inte det något under förutsättning att den vanliga belysningen är tänd sammtidigt och att man kan parera det extra ljuset med gödningen och co2.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Jesper2
          Användare
          • oktober 2003
          • 49

          #5
          Jo, jag har noterat att näringsämnena tycks ta slut eftersom det bubblar mindre efter ett par dagar. Då har jag ibland gett en extra halv dos.

          Hur skaffar man en gödningskalkylator?

          Det gäller alltså att hitta en nivå på dosen så att jag får de nivåer du nämner på NO3 och PO4 direkt efter ett vattenbyte?

          Vad är 15 mg/l? NO3?

          Vilka tester använder du? De jag har är för trubbiga för detta.

          Mvh
          Jesper

          Kommentar

          • oveb
            Användare
            • juli 2004
            • 125

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Jesper2

            Jo, jag har noterat att näringsämnena tycks ta slut eftersom det bubblar mindre efter ett par dagar. Då har jag ibland gett en extra halv dos.

            Hur skaffar man en gödningskalkylator?
            Kan inte låta bli att svara

            En klart vettig kalkylator kan laddas ner här :



            Körs mha Excel el liknande (ex openoffice som är gratis)

            citat:
            Vilka tester använder du? De jag har är för trubbiga för detta.
            JBL's dropptester är de enda testerna som ger pålitliga resultat.

            Det enda du egentligen behöver är nitrat och fosfat-test ! FE-test är overkill om du göder med kalkylator.
            Min blog

            Kommentar

            • Jesper2
              Användare
              • oktober 2003
              • 49

              #7
              Tack för tipset på kalkylator Oveb!

              Jag har laddat hem den och fått igång den men skulle behöva lite vägledning av dig, Tropfrog eller någon annan som känner sig manad. Vad jag skall göra för att få fram vilka doser jag skall använda? Vilka värden skall jag själv skriva in, förutom akvariets volym?

              Som jag förstår det är Fertilizer levels rekommenderade värden och ser ut så här;
              Fertilizer addition [ppm]
              Iron (Fe): 0,10
              Potassium (K): 20,0
              Total potassium: 24,6
              Magnesium (Mg): 5,0
              Total magnesium: 5,0
              Nitrate (NO3): 7,0
              Phosphate (PO4): 0,50
              Calcium (Ca): 0,0

              Nutrient ratios
              Redfield ratio (N/P): 10
              Ca/Mg ratio: 0

              Jag får t ex fram att jag skall dosera 4,3 g KNO3, 0,27 g KH2PO4 och 16,7 g K2SO4. Det sistnämnda låter inte bra. Vad är fel?

              Vad gör jag med kolumnen Calcium carbonate?

              Jag har NutriSi. Skall jag notera det någonstans eftersom innehållet tydligen skiljer sig något från andra alternativ?

              Mvh
              Jesper


              Kommentar

              Arbetssätt...