Prinsess akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellberg

    Prinsess akvarium.

    Hejsan!

    Jag har ett 375 liters akvarium och har sneglat lite på Tanganyika ciklider, och fastnat för Prinsessorna. Jag funderar på om det är möjligt att ha tio eller kanske femton Brichardi med två eller tre hanar och kanske två stycken Leleupi, för som jag förstått så är Leleupi parbildande och starkt revirhävdande? Men det vore ju roligt om man kunde ha en mindre grupp med även dom, som en liten frägklick. Vad tror ni lite mer erfarna Tanganyikister?

    Hur många Brichardi resp. Leleupi tror ni man skulle kunna ha i ett 375 liters? (Med övervikt av Brichardi.)

    / Jimmy
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Princessorna har en tendens att förr eller senare ta över karet helt, men det tar tid och du kan begränsa tillväxten av kolonin genom att rensa ibland.

    Visst kan leulupi fungera i samma kar, men inte på lång sikt. DVS vill du ha leulupi så måste du begränsa princesskollonin. Du kommer då att ha princessor i halva karet och leulupi den andra sidan.

    För att få ett bra leulupipar så köp 5 stycken och låt dom para ut sig själv.

    Princessorna kan också vara brutala mot varandra i början, börja med 5-7 stycken ungdjur.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • matt.is
      Användare
      • september 2003
      • 386

      #3
      Skaffa gärna Lelupin först, så att de hinner etablera sig innan du introducerar princessorna. Tvärt om brukar fungera sämre.
      Att köpa så få princessor som möjligt, t ex 3 st (en större , två mindre) och som tropfrog föreslår, 5 lelupi kan göra princessorna "blygare".

      Kommentar

      • Hellberg

        #4
        Hmmm okej. Där ser man. Tack för infon! Trodde Lelupin skulle kunna hålla mark mot Brichardin eftersom dom kom från samma familj och Lelupin beskrevs som aggresiv. Men jag litar defenetivt på er.

        Kanske är snyggare att bara köra på enbart Brichardi, men samtidigt kanske det ser lite tråkigt ut.

        En likvärdig grupp Pulcher (Daffodil) kanske vore en vacker variation.
        Kan Pulcher och Brichardi samexistera eller kommer det sluta med att en av arterna jagar ihjäl den andra gruppen?

        Kommentar

        • Ted
          Användare
          • november 2003
          • 157

          #5
          Tror inte N.Brichardi och N.Pulcher "daffodil" jagar ihjäl varandra , snarare kommer de att korsa sig med varandra.

          Själv tror jag att du kan ha N.lelupi med brichardi, problemet jag har haft med mina lelupi är att de varit väldigt agressiva mot den egna arten..
          Par har bara hållit i hop för att leka och sedan återgått till att vara enstöringar och ta stora rivir.
          /Ted
          750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Leleupi ar inte parlevande, de ar solitara! Jag har hallit prinsessor med leleupi och L. multifasciatus i aratal och det funkar om man haller efter prisessantalet. En fordel ar att leleupihonan kan gomma sig "bakom" prinsesskollonin och darmed overleva. Jag tror inte pa att kombinera flera arter av prinsessor (jag kallar bade pulcher och brichardi for prinsessa och nummera argumenteras det for att alla borde kallas pulcher).

            Jag skrev en artikel om olika kombinationer av tanganyikor, bl a den du fragar om. Tror det var 2003. Bestall den argangen om du ar medlem och vill lasa artikeln.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              skaffa definitivt leleupi först och låt den få lite tid innan princessorna, tror inte att leleupi kan hävda sej mot princessan som är betydligt mer stridslystna
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Hellberg

                #8
                Ok, jag tar och skippar Leleupi isf.
                Usch, då hamnar jag ju i situationen att välja mellan Pulcher och Brichardi. []
                Ett angenämt, men inte helt lätt problem. (Dagens I-Lands problem)

                Bökar och gräver Prinsessor något/ mycket?

                Tack för er hjälp, välldigt bra att få höra er input!

                Mvh
                Jimmy

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  citat:Bökar och gräver Prinsessor något/ mycket?
                  Om du har fa gomstallen sa finns det inget som graver mer (eftersom att det ar omojligt), men har du massor med gomstallen sa graver de inte alls.

                  Du inte bara kan, utan du kommer att fa hundratals prinsessor i avariet. Jag har inte testat, men skulle vilja testa Cyprichromis med prinsessor. Nagon som vet om det gar? Som sagt sa kan man ha multifasciatus om man har massor av snackor och haller efter antalet prinsessor.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Ted
                    Användare
                    • november 2003
                    • 157

                    #10
                    Man kan bygga upp ett stort stenröse längs 1/3 av akvariet.. där kommer troligtvis prinsesskolonin att upphålla sig.
                    I övriga delen av akvariet låter man det vara öppet vatten med snäckor på botten åt multisarna.

                    Att välja mellan daffodil och pulcher är ett angenämt problem, själv skulle jag ta daffarna eftersom de är lite mer färglada men samtidigt är brichardin med sin sandvita kropp och ljusblå fenstrålar riktigt fin..

                    lycka till..
                    /Ted
                    750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

                    Kommentar

                    • L-Stefan
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 60

                      #11
                      Varför inte ta tex Helianthus..det är ju en av dom vackrare prinssesorna...och lite annorlunda..inte nån jag sett överallt...
                      Akvarist med begränsad kunskap!!!

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Hej

                        Artikeln som jag syftade till finns i CB 2002. Den rostades fram som det numrets popularaste artikel sa den maste ju vara lasvard . Bara att bli medlem och bestalla!
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Hellberg

                          #13
                          Den artikeln ska jag definetivt ta en titt på!
                          Delar Pulcher Brichardis gruppbeteende och yngelvård enligt er erfarenhet?

                          Läste dessa citat om Brichardi på denna sida som fick mig att fundera


                          ". . . it is the only known substrate-spawning cichlid that also schools."

                          "It is the only known fish in Africa that utilizes a collective nursery."

                          / Jimmy

                          Kommentar

                          • discusred
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 851

                            #14
                            När jag hade Tanganyika kar för cirka 10 år sen. Så hade jag Brichardi och leleupi tillsammans utan problem.
                            Jag byggde upp i ena hörnan ett stenröse som Brichardin tog i beslag, tror när jag gjorde av Tanganyika karet hade jag nog 5 gerationer av Brichardin.
                            Hade även en sort till i karet som jag inte kommer ihåg namnet på, som var i samma färg som Brichardin, kanske lite vitare i färgen och mer lång smal. Namnet började på C har jag för mig. Någon som tror kan klura ut vilken jag menar?

                            Kommentar

                            • discusred
                              Användare
                              • juni 2004
                              • 851

                              #15
                              För att svara mig själv[] Så hittade jag den på artbeskrivningar (Chalinochromis brichardi).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...