720 CA.. vad för pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Midas_Tom
    Användare
    • mars 2005
    • 809

    720 CA.. vad för pump?

    Hej.. jag hade tänkt mej att skaffa ett 720L kar med centraler... då kommr frågorna vad skulle man kunna ha i det i fiskväg citrinellum ska iaf vara med har en ca 20 cm hon i ett mindre kar för uppväxt fick den på en affär i halmstad.. för att den var misshandlad av sin man. och har ett 222L nu med en eheim professinal skulle det räcka med den och nån mer pump av nått slag till ett 720?? bottenfilter ska jag bog också sätta ned i det. men om vi kommer tillbaka till fiskar vad skulle man kunna ha tillsammans med citrinellum hade tänkt att försöka skaffa en hane till henne skulle det gå att para ihop de då? och kan man ha nån annan ciklid till de? skulle en Synodontis euruptus klara sej där??

    mkt tacksam för alla svar!!

    mvh:tom
    //tom

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Citrinellum blir stora och aggressiva, så om du ska ha någon annan ciklidart tillsammans med dem kan du nog ha max ytterligare ett par av någon art som blir jämnstor och jämntuff (labiatum, doovi, festae, umbriferum, trimaculatum, motaguensis, managuensis). Räkna med bråk. Citrinellum är nog inte så kinkiga vad gäller parbildning. Professional-pumpar är väl ytterfilter? Skaffa isåfall en rejäl cirkulationspump som kan cirkulera hela vattenvolymen minst 3-4 ggr/timme. Bottenfilter kanske inte är så lämpligt med tanke på att CA-ciklider gräver mkt. Det går nog bra med malen, men skaffa gömställen till den för säkerhets skull.

    Kommentar

    • Midas_Tom
      Användare
      • mars 2005
      • 809

      #3
      tror att min hona är en korsning mellam midas och labiatum.. har funderat på att ha ett par med managuensis. det borde ju funka enligt dej lundensis.. hur är jaggornas beteände då? har hört att de inte rör sej så mkt? och att doovi är mer aktiva. vill gärna ha fiskar som rör lite på sej.

      Ja professional pumparna är ytterfilter. okej ska försöka hitta nån pump med bra cirkulation har någon nått tips på nån bra? det har du rätt i att det nog inte är så bra med bottenfilter. Min citrinellum hona är väldigt risig just nu men hon har ändå möblerat om hela karet. tror att hon kommer att klara sig nu. synodontisen är på 20cm så jag tror som du Lundensis att den kommer att klara sej. behöver mycket tips. nu. är inte så erfaren på centraler.!

      mvh: tom
      //tom

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #4
        Tjena "Midas_Tom" !

        Jag har ett centralkar på 720 liter. I det karet har jag två ytterfilter (eheim 2217 och 2226), även ett innerfilter, fluval 4plus.
        Mvh Alex

        Kommentar

        • Midas_Tom
          Användare
          • mars 2005
          • 809

          #5
          okej.. det låter bra alexander vad har du i det karet då? (för fiskar)



          mvh: tom
          //tom

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Midas_Tom

            hur är jaggornas beteände då? har hört att de inte rör sej så mkt? och att doovi är mer aktiva. vill gärna ha fiskar som rör lite på sej.
            Jaggor rör sig om du ser till att de får nåt att göra, de är utpräglade rovfiskar så finns det inget att jaga så står de oftast bara och hänger. Vid matningen blir det däremot sprutt på dem, men vill man ha rörelse hela tiden och inte orkar gorma med levandefoder så rekommenderar jag inte jaggor.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Midas_Tom
              Användare
              • mars 2005
              • 809

              #7
              okej. men hur mycket ska man mata med småfisk då? väldigt snygga jaggor du har fredrik!. är det svårt att få lek på de då?


              mvh: tom
              //tom

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • oktober 2003
                • 3615

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Midas_Tom

                okej.. det låter bra alexander vad har du i det karet då? (för fiskar)



                mvh: tom
                Jag har trimac´s och nicaraguense.
                Mvh Alex

                Kommentar

                • Midas_Tom
                  Användare
                  • mars 2005
                  • 809

                  #9
                  okej. hur stora är dina trimac då?
                  skulle man kunna ha ett litet gäng med skivtetror i 720:an med kanske jaggor och citrinellum? tycker att de är väldigt coola.. ser ju lite ut som pirayor men då kan man väll inte ha så mkt växter i karet, för de äter väll växter?

                  vilken ciklid skulle vara bra att börja med är ny på centraler.? vill nog inte ha några veijor. är jaguarer svåra att hålla och få lek med? och samma med citrinellum?

                  mvh: tom
                  //tom

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Midas_Tom

                    okej. men hur mycket ska man mata med småfisk då? väldigt snygga jaggor du har fredrik!. är det svårt att få lek på de då?
                    Vill du ha mycket rörelse måste du antagligen köra kontinuerligt med småfisk, kanske slänga i 10-20 mindre fiskar per vecka eller så. Detta är givetvis en rätt extrem lösning, det blir antingen svindyrt eller svinjobbigt beroende på om du köper fisken eller drar upp dem själv. Själv så accepterar jag att de är lugna av sig, fiskarna jag har nu är små men då jag hade större exemplar så slängde jag bara i lite fisk då och då, en gång i månaden ungefär, mellan lekarna. Leken gör ju att de blir aktiva så då fungerar det rätt bra att göra så. De är inte sen till matluckan så det är räddningen, man skulle kunna likna dem vid påfågelciklider litegrann, inte fullt lika galna vid matningen men inte långt ifrån heller.

                    Jaggor är ganska lätta att få lek på, huvudsaken är att man ordnar så honan har någonstans att gömma sig om hanen ger sig på henne, alternativt kan man ha större stimfiskar eller medelstor ciklider i karet så hanen inte fokuserar all sin aggression mot honan.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 3615

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Midas_Tom

                      okej. hur stora är dina trimac då?


                      mvh: tom
                      Omkring 5-10 cm.
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Midas_Tom

                        skulle man kunna ha ett litet gäng med skivtetror i 720:an med kanske jaggor och citrinellum? tycker att de är väldigt coola.. ser ju lite ut som pirayor men då kan man väll inte ha så mkt växter i karet, för de äter väll växter?
                        Jo skivtetror skulle nog funka perfekt i en sån kombination, de käkar alla växter men de är kvicka och robusta. Stanniolbarbar kan jag också rekommendera, de lämnar växterna i fred.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Lundensis
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 2262

                          #13
                          Midas_Tom: Manguensis är lätta att få tag på, lätta att få till lek och äter det mesta (pellets, levandefoder, räkmix, mm). Får de bara tillräckligt med mat och bra skötsel växer de snabbt till 30 cm.

                          Ska du ha skivtetror tillsammans med managuensis, se då till att tetrorna är så pass stora (vid inköpstillfället) att de inte blir upp av managuensiscikliderna (som jag sa, de växer snabbt).

                          Kommentar

                          • Midas_Tom
                            Användare
                            • mars 2005
                            • 809

                            #14
                            okej
                            det låter ju bra fredrik att bara behöva mata med levande foder nån gång i månaden, är ju bara 12 år så plånboken är inte så full affären i stan har 3 st staniolbarbar inne nu. men har tyvärr inget kar som de kan gå i. men du säger att honan måste ha nått gömmställe eller att man släpper ner några andra mellanstora ciklider vid lek går det inte bra med skivtetror som "target fish" då?
                            Hur är det med citrinellum då, den är lite aktivare va?

                            Det blir nog tufft när dina trimac-s växer till sej lite som anlis "lill-trisse"

                            mvh: tom

                            //tom

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                            Kommentar

                            • Midas_Tom
                              Användare
                              • mars 2005
                              • 809

                              #15
                              Lundensis: är verkligen Manguensis så lätta att få tag i har aldrig sätt dom i nån affär i halmstad eller finns det många privat personer som säljer??

                              kul tråd det här

                              mvh: tom
                              //tom

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                              Kommentar

                              Arbetssätt...