Trångbott?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • radagast
    Användare
    • mars 2005
    • 21

    Trångbott?

    Har ett 312 l kar med frigolitbakgrund. I karet finns dessutom sten och grus vilket gör att jag gissar att vattenvolymen uppgår till ca 230-250 liter. Innerfilter pumpar 1800 l/h.
    I karet går:
    5 st Lab. Hongi 5-7 cm (2+3)
    6 st Ps. Tropheops RT Chilumba 5-8 cm (2+4)
    3 st Mel. Maingano 4-6 cm (1+2)
    3 st Lab. Trewawasae Occra 5-6 cm (1+2)
    3 st Ps. Msobo Deep Chinula 6-9 cm (1+2)
    2 st Ps. spec. Acei 8-10 cm (1+1)
    3 st rödzebra 5-6 cm (1+2)

    Jag funderar på om det finns plats för ytterligare 2 st Chinula, 2 Hongi och 2 Tropheops i samma storlek som de i karet.
    Är det någon som har synpunkter på trångboddheten och att släppa i mer fisk?

  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    7 arter i ett 300 e lite mycket tycker jag nog. Jag hade gjort mig av med 2-3 arter och skaffat fler individer av dedu behåller. Du kan ha ungefär 30 mbunas i 300 liter.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • radagast
      Användare
      • mars 2005
      • 21

      #3
      Så den gamla tumregeln 10 liter/fisk gäller än alltså. Har ju haft ett tioårigt uppehåll i min malawikarriär som jag startade 1981. Blir ju lätt att man vill ha så mycket snyggt som möjligt, därav 7 arter. Men jag ska nog ta och göra som du råder, behålla mina Hongi, Tropheopsar och Trewawasae och öka grupperna till ca 10 djur i varje. Tack för svaret Zaphi!

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • november 2004
        • 572

        #4
        Jag skulle nöja mig med att säga upp till 30 av de mindre sorterna av mbunas i ett 300l,passar inte med 30 st petrotilapia tex

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Jag har lite på känn att vissa arter kommer decimera sig själva. Tex. Tropheops chilumba-hanar är vansinnigt agressiva mot framförallt hanar av samma art vilket förmodligen leder till att endast en kommer överleva. Antingen bör du komplettera med betyligt fler hanar och honor eller plocka ur en av dem innan de blir fullt könsmogna och hysteriska. Min åsikt är iofs att två hanar sällan blir riktigt bra, oavsett art.
          Tony Englund

          Kommentar

          • Tascha
            Användare
            • oktober 2002
            • 214

            #6
            Det där med hur många arter man ska/bör ha i ett akvarium varierar ju ganska mycket.
            Min åsikt är att man inte ska ha mer än 3 arter i ett akvarium utan i stället ha fler av varje.
            25-30 fiskar i ditt kar tycker jag kan vara lagom.
            /Roger

            Kommentar

            • radagast
              Användare
              • mars 2005
              • 21

              #7
              Fördelen som jag ser det med att ha 2-3 hanar är att den dominerande kommer att gå utfärgad väldigt ofta, vilket är både snyggt och imponerar på honorna, vilket bör leda till lättare/mer frekvent lek. Nackdelen är iofs att de icke dominerande kommer att behöva plats att hålla sig undan.

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                #8
                De ensamma hannar jag har/har haft har alla varit 100% utfärgade hela tiden med några små uppehåll när man möblerar om i karen. Jag tycker tvärtom att det är tråkigt att se att de andra hanarna bara är gråa och simmar med fenorna nere hela tiden.

                Kommentar

                • Belgarath
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 584

                  #9
                  Instämmer med blackened, och har man nu inte totalt "omöjliga/ovanliga" ciklider är det ju nästan aldrig problem att hitta nya hanar om man skulle få något plötsligt dödsfall eller dyl.

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #10
                    jag skulle ha större grupper med kanske 10 eller fler hannar, jag har en stor grupp vf auratus och det funkar kanon, dom slåss,jagar och "spelar" hela tiden men utan några egentliga skador pga antalet
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...