Inte bra....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeW
    Användare
    • december 2004
    • 113

    Inte bra....

    Idag var det äntligen dax för den stora ommöbleringen av fiskar i våra två akvarier. Allting verkade gå utmärkt... Vi införskaffade 4 st Guldsömsciklider för ca två veckor sedan där vi i alla fall var helt säkra på att en var en hane. Risken fanns dock att även de andra tre var hanar. Precis innan jag skulle göra omflyttningarna (guldsömmarna skulle alltså få betydligt större än de haft tidigare) så tyckte jag att Guldsöms hanen verkade ovanligt aggressiv mot de andra fiskarna i karet, utom en annan guldsöm. De andra fick dessutom inte röra sig på mer än ca 1/3 av akvariet, ifall de inte ville ha en stor stark best på sig. Dum som jag var tänkte jag inte efter vad anledningen till detta beteende kunde vara utan började omförflyttningen av fiskar och omplaceringen av inredningen. Då jag skulle sätta tillbaka en av stenarna i karet, en timme senare, märkte jag dock att det satt ägg på ena sidan av den! FAN! Mina guldsömmer har alltså parat ut och lagt ägg under natten och sedan har dumma idiotiska jag kommit och förstört allt! Dessutom är det så att honan (som jag nu vet är en hona) har skadat sig omkring ögat i flytten.

    Tror ni att de hittar tillbaka till varandra i det nya karet? Det finns väl inte någon chans att äggen kan ha klarat sig? Hanen och honan kommer väl i vilket fall som inte bry sig om det nu längre?

    Usch vad frustrerande....
    Då var man medlem....!

    "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898
  • Styrsö
    Användare
    • november 2004
    • 343

    #2
    Oroa dig Inte...Guldsömmarna leker sanart igen. Så länge de är störst i karet, och du har ett friskt par så kommer de leka.
    Peter

    Kommentar

    • MickeW
      Användare
      • december 2004
      • 113

      #3
      Ok. Jo det är störst, så jag hoppas att du har rätt. Tack. Honan är dock lite skadad nu, men det läker förhoppningsvis snabbt.
      Då var man medlem....!

      "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • november 2004
        • 572

        #4
        solklart kommer det ske igen...fokusera nu på det skadade ögat o tillsätt vanligt koksalt utan jod typ1.5 dl till 100l vatten...max 2dl...

        Kommentar

        • MickeW
          Användare
          • december 2004
          • 113

          #5
          Det är redan gjort. Har tillsatt Ektozon, vilket jag tror är samma sak. Tack för tipset.
          Då var man medlem....!

          "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • november 2004
            • 572

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av MickeW

            Det är redan gjort. Har tillsatt Ektozon, vilket jag tror är samma sak. Tack för tipset.
            Kanske, men dyrare...jag skulle använt vanligt koksalt...men det är ju upp till dig

            Kommentar

            • MickeW
              Användare
              • december 2004
              • 113

              #7
              Jag ska göra det, hade kvar sedan tidigare...
              Då var man medlem....!

              "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

              Kommentar

              • Loisellei
                Användare
                • september 2002
                • 13

                #8
                Tjenixen Micke!
                Tänkte bara kolla läget nu med dina fibbar!

                Har själv lyckats just med samma tabbe som dej. Hade nämligen "NEMOS" föräldrar separerade innan jag visste att de var dem som lekte. Det var kanske inte det lättaste att klura ut, då de är två helt olika ciklidarter, men jag insåg mitt misstag rätt snabbt som tur var. Det röjdes nämligen en hel del när jag hade separerat dem. Pappan som var en Nicuraguense ciklid blev helt rabiat när hans hona togs bort (En eldbuk ciklid). När jag sedan stoppade tillbaka henne efter två dygn, kände de igen varann helt utan problem!

                Du kan vara coollugn när det gäller dina Guldsömmar!
                Kärleken besegrar allt!!!! Skämt o sido, men lycka till!

                Ha dé!

                mvh

                Loisellei/Finafiffi
                C

                Kommentar

                • MickeW
                  Användare
                  • december 2004
                  • 113

                  #9
                  Låter lugnande att höra att era olika erfarenheter i alla fall pekar åt en återförening av mina kära guldsömmar. :-)

                  Just nu verkar de stormtrivas i sitt nya 576liters hem. Där går de nu tillsammans med 4st Palettciklider, 2st stora Madegaskar-regnbågar och tre Eldbukar. Jag tycker mig ha sett att hanen visar lite intresse för honan genom att "skaka" och visa upp sig framför henne. Honans sår vid ögat har blivit mycket bättre på väldigt kort tid, det är nästan borta. Det verkar som om Ektozonet fungerat utmärkt.

                  Mina Hantlar har ju nu fått ett mindre hem men verkar trivas ändå. Det är lite överbefolkat med olika regnbågsarter just nu, men de ska lämnas bort innom kort. Är det någon som mot förmodan skulle läsa detta och vara intresserade så är det bara att säga till.

                  Tack för visat intresse, Loisellei.

                  Ps. Kul blandning med eldbuk - nicuraguense....!
                  Då var man medlem....!

                  "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                  Kommentar

                  • MickeW
                    Användare
                    • december 2004
                    • 113

                    #10
                    Här är förresten en bild på hur det ommöblerade karet blev...bilden från 2005-03-20:

                    Då var man medlem....!

                    "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                    Kommentar

                    Arbetssätt...