Fiskarna snappar luft vid ytan, varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Melina
    Användare
    • juni 2002
    • 55

    Fiskarna snappar luft vid ytan, varför?

    Hej alla!
    Jag har ett akvarium på 600 liter med malawiciklider. Skulle gissa på att det är runt 40, max 50 malawisar där i. Jag har ett Eheim ytterfilter och ett fluval 4 innerfilter. Bra syresättning enligt mig. Nu är det så att alla fiskarna är uppe vid ytan, dem har bara vart det en gång förut och då köpte jag ett ytterfilter för att få bättre filtrering. Nu börjar jag bli lite orolig, vad ska jag göra? Kanske skulle ett vattenbyte vara bra, eller? Ska i alla fall byta 1/4 vatten nu för att kolla om det blir bättre, men vad kan det bero på?

    Skulle verkligen uppskatta ett snabbt svar.
    Mvh Melina
    Mvh Melina
  • anders81
    Användare
    • juli 2002
    • 78

    #2
    är det alla dina fiskar som står vid ytan.....eller bara några.?

    det kan ju vara fiskar som är stressade pga något????



    Kommentar

    • Melina
      Användare
      • juni 2002
      • 55

      #3
      Det är nästan alla, kanske nån enstaka som inte är vid ytan. Nån som vet varför?
      Mvh Melina

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Hade själv detta problem itag då berode det på att pumpen inte pumpa syre just då och hade inte gjort det på etag...Men när jag fixa så den pumpa syre igen som simma dom som vanligt igen...Kanske kan det vara det?

        .!.(Oo).!.

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Malawiciklider kräver ordentlig rotation på vattnet. Det är särskilt viktigt att ha ett utblås som gör att det rör sig i ytlagret. Det ska gärna synas ordentligt att vattenytan rör på sig. Det behöver dock inte bubbla vid ytan, att vattenytan bryts och inte är stilla räcker. Det är till stor del genom rörelse i vattenytan som vattnet syresätts.

          mvh,

          Fredrik H.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Kjell K
            Användare
            • april 2002
            • 128

            #6
            Gör alltid vattenbyten om fiskarna börjar kippa efter luft. Det ger dem andrum genom att mer syre tillförs. Om problemet beror på något slags förgiftningssymptom så är ju vattenbyte också rätt medicin.

            Något som rätt dramatiskt kan ändra syresättningen är att ett eller båda filtren börjar sätta igen. Detta minskar fort genomströmningen varvid filteren sätter igen ännu mer. En ond spiral alltså.
            Om jag råkar ut för det du beskriver brukar jag rengöra filtren (med kallvatten) och göra ett par vattenbyten med någon/några dagars mellanrum. Detta brukar hjälpa.


            Kommentar

            • robber
              Användare
              • september 2002
              • 87

              #7
              Hej..

              Tänkte bara tillägga att som Anders säger så räcker det oftast med bra rotation på vattnet, jag har en Fluval 4 i ena hörnan av akvariet, och en MaxiJet i motsatt hörn som är riktade lite snett emot varandra, det ger en ordentlig rotation på ytvattnet och bildar stundvis lite "bubbel" när strålarna träffar varandra, men det får man ju välja själv om man vill ha eller inte, sen har jag en till MaxiJet ungefär i mitten av karet (höjdmässigt) som skapar lite rotation i resten av karet. Total pumpkraft på pumparna är 3000 liter (1000 liter styck), kan tilllägga att jag har ett egenbyggt filter på en av MaxiJet pumparna. Jag rengör mina filter ungefär varannan vecka.

              Detta funkar bra i mitt 540 liters kar.

              Sen vill jag gärna tillägga att det kan ju vara bra att ha en bra syresättning, man vill ju gärna att fiskarna ska må bra också, inte bara "precis överleva på syret i tanken".

              MvH Simon H.

              -----------------------------------------------
              http://simon.holmbring.se

              Kommentar

              • Melina
                Användare
                • juni 2002
                • 55

                #8
                Tack för alla svaren! Jag bytte vatten och genast märkte jag att fiskarna mådde mycket bättre. Själv tycker jag att syresättningen är bra i akvariumet nu, fast om ni tycker att det behövs mer så ska jag nog köpa ett till innerfilter. Vill det bästa för mina firrar.

                Mvh Melina
                Mvh Melina

                Kommentar

                Arbetssätt...