Viktigast vid Malawiyngeluppfödning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Viktigast vid Malawiyngeluppfödning?

    Såvitt jag förstått finns det bl a 4 saker att tänka på vid malawiyngeluppfödning:

    *Hyfsat stort akvarium
    *Bra mängd mat
    *Vattenkvalitet (dagligt vattenbyte)
    *Fiskmängd/liter

    Vissa säger, att man skall ha ett större akvarium så växer fiskarna bättre. Andra säger, du behöver inte ha alltför stort, men se till att byta vatten varje dag. Har också hört, att man skall ge dem rikligt med mat.

    Har mina 40 yngel i en 50liters plastbox (med en MJ500). Provade att ge dem ganska mycket mat (räkmix), vilket resulterade i grumligt vatten + ett dödsfall. Bytte då en stor del vatten, gjorde rent filtret och övergick till att ge dem en algtablett morgon/middag/kväll och fortsatte med vattenbyte en hink per dag.
    I dagsläget, funderar jag även på att splitta upp gruppen genom en till plastbox.

    Vattnet är nu klockrent, men frågan kvarstår..... hur viktig är akvariets storlek? Spelar det mindre roll om jag har många eller få fiskar så länge akvariet är under 100 liter?

    /M
  • Chicke
    Användare
    • maj 2004
    • 497

    #2
    Jag tycker dom växer betydligt saktare i ett mindre kar, hade 15st maingano yngel i ett 128 liter..där växte dom sakta sakta..hade väl dom där i cirka 3 månader...sen nu när jag släppte ner dom i stora karet har dom nästan fördubblats i storlek på 2 veckor...
    //Daniel

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #3
      För att lyckas är det hyffsat stora akvarium som gäller men inget överdrivet.
      Vattenkvaliten är A och O man måste inte byta varje dag det bhövs bara om man har dålig rening.
      Sedan bör man hålla bra temp i karet för att gynna tillväxten.
      JAg anser att man bör mata lite men oftare för då blir det minst matrester kvar.
      Gör man som du gjorde får man en nitrit smäll och då trilla dom av pinnen

      Kommentar

      • mek
        Användare
        • januari 2005
        • 540

        #4
        Åh f-n, där ser man! Att slänga ner dem i stora karet (240 liter) är också ett tips jag fått. Oroar mig dock lite, dels för om de får ngn mat där (med tanke på att tempot är högre och de andra mer glupska) och dels om de blir mat (de största Rödzebraynglen är drygt 2 cm). Det är väl bara att prova....

        Kommentar

        • Belgarath
          Användare
          • februari 2005
          • 584

          #5
          Kan du inte dela av 240 karet då ?? Med t.ex Filtermatta som någon föreslog på tråden om Goldenhonor som tuggade...tror inte det är smart att slänga ner för små yngel tillsammans med större, dom kommer att käka upp de minsta med en gång, tänk på att det är färglada "pirayor" du talar om

          Kommentar

          • ekkovov

            #6
            Her er en lille artikel fra Dansk malawi Import om hvordan han odlar sine F1.
            Carstens Dyrehandel har eksisteret siden 1987 og er Aalborgs ældste dyrehandel. Vi går meget op i at hjælpe kunderne gennem vores mange års erfaring og viden.


            Her ses de akvarie rum vi bruger til helt nyfødt baby cichlider,(1-2cm) her får de lov at gå i 6-8 uger der efter er de typisk 3-4cm, så flytter jeg dem fra 40L vider til 63L der går de så i yderlige 6 uger så er de ca. 5-6cm og så kommer de over i 180L til de er salgs klare (6-7cm) 20 uger!!!
            MVH
            JP

            Kommentar

            • mek
              Användare
              • januari 2005
              • 540

              #7
              Precis. Till skillnad från Pirayor är dock dessa primärt växtätare, och tar bara ynglen om de kan svälja dem hela

              Jag lär inte slänga ner alla yngel på en gång om det skulle bli så. Tar i så fall de 3-4 största och chansar En annan idé har också varit att slänga ner en större yngelkasse i stora karet.

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • maj 2004
                • 1403

                #8
                Jag föder upp mängder med Malawis på detta sätt,art för art:
                Nyskakade till ca. 2cm 30L akv. 2-4cm 50L akv Sedan blandar jag slutligen lätt urskiljningsbara arter i 125L akv. där de går tills ett nytt hem kallar. Vatten kvaliteten är en viktigare faktor än att
                de går i ett förlitet akv,men det påverkar också.
                -Mr.Fish-

                Kommentar

                Arbetssätt...