Sjuka discusar !!!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sofie
    Användare
    • oktober 2003
    • 68

    Sjuka discusar !!!!!!!!

    Hej. KAN NÅGON HJÄLPA MIG !!!!

    Har haft mina discus i ca 2 år och tycker att dom ser välldigt "hängiga" ut från och till.
    Jag har 1 snake skin, 2 marlboro red, 3 turquose och 4 gröna discus dom går i ett 540 liter kar med lite malar, och jag byter 30 - 50 % vatten varje till varannan vecka.
    Det händer då och då att dom andas välldigt ansträngt och gälarna "står" ut och dom blir mörka, jag tycker att det ser ut som det sitter något på gälarna -parasiter-. Har behandlat dom med sterazin, men det kommer tillbaka...
    Det är även så att jag tycker att jag matar och matar men dom är ändå smala, kan detta bero på någon invärtes parasit??? Dom får bla räkmix, svarta/röda mygg, musslor, oxhjärta m.m 2-3 gånger / dag.
    Jag börjar bli rätt trött på att de alltid ser sjuka ut och har funderat på att ha någon annan fisk i karet (discusar kanske inte är min "grej"). Men samtidigt vill jag inte göra mig av med mina kära discusar så... Hjälp !!!!!!!!
    Sofie
    450 L Malawi:
    Labeotropheus Trewavasae
    Metriaclima Esterae
    Tropheops sp chilumba
    Aulonicars Röd rubin
    Melanochromis Johannii

    540 L
    C Frontosor Blue Mpimbwe

    30 L
    Endlers Guppy
    och lite malar.
  • imported_n/a
    Användare
    • oktober 2004
    • 531

    #2
    Hej Sofie!
    Jag vet inte vad det beror på det du skriver, men jag rekommenderar en diskushemsida som kanske kan hjälpa dig,adress:www.discusfish.nu
    där finns något om sjukdomar,har själv diskus, jag tycker att du ger dom bra foder.Lycka till och ge inte upp.MVH Ann-Mari
    bryggan

    Kommentar

    • Clabbe
      Användare
      • januari 2005
      • 48

      #3
      Hör med nån bra akvariebutik om du kan få köpa en kur flubenol(pulver) för ditt 540kar. Kör i en saltkur (1dl/100l) tillsammans med flubenolet (som du löser i 1dl skållhett vatten). Låt detta stå helt utan vattenbyten i 5 dagar och mata sparsamt. 6:e dagen gör du ett 50/50 vattenbyte. Om fiskarna fortfarande ser hängiga ut tillsätter du mera salt motsvarande mängden vatten du bytt.
      Har använt detta själv när mina har varit hängiga och ätit dåligt och det har fungerat jättebra!

      Kommentar

      • janne dansk
        Användare
        • april 2004
        • 140

        #4
        vad har du för temp i karet o andra fisk?
        200l 1000l på g
        <b>
        Min Zoon</b>

        Kommentar

        • sofie
          Användare
          • oktober 2003
          • 68

          #5
          Det är 29 grader i karet och vatten värdena har varit bra.
          Där går även 9 pansarmalar, 1 golden nugget, 1 ansistrus och 1 zig zac ål. Hade en gibbiseps för ca ett halvår sedan som jag tog bort för jag tyckte att den gav sig på discusarna, så nu är det lugnt och harmoniskt med de andra fiskarna.
          Sofie
          450 L Malawi:
          Labeotropheus Trewavasae
          Metriaclima Esterae
          Tropheops sp chilumba
          Aulonicars Röd rubin
          Melanochromis Johannii

          540 L
          C Frontosor Blue Mpimbwe

          30 L
          Endlers Guppy
          och lite malar.

          Kommentar

          Arbetssätt...