tropheus-antal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #16
    ja varför inte, ska eventuellt slå till på caramban snarast (inom 2 veckor)
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #17
      Lycka Till !!
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • peter
        Användare
        • augusti 2002
        • 161

        #18
        ja lycka till.peter

        Kommentar

        • peter
          Användare
          • augusti 2002
          • 161

          #19
          fredrik äldre dubbe hanar är kända för att kunna döda gruppen på kort tid.peter

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #20
            peter: Min var bara drygt två och han hann med att döda 8st innan jag fick stopp på det. Jag tycker inte att gamla hanar verkar vara problemet utan nyligen könsmogna. Typisk tonårskaxighet liksom.

            Det är faktiskt generellt bland ciklider att hanar har en tung kaxighetsperiod just efter könsmognad. När jag nyss sade åt min 7-årige son att borsta tänderna så sade han "Du fattar noll". Ganska likt en ung Troffe faktiskt.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • peter
              Användare
              • augusti 2002
              • 161

              #21
              fredrik jag har inte hört att så unga dubbehanar fått tokspel därimot många fall där hanen är ca 5 år och äldre så vi brukar rekommendera folk att byta ut hanen vart annat år för att slippa det problemet.det kan ju var vanskligt att tillföra ny också.de som gör det har jag aldrig hört att de har haft problem med mördar hanar och så blir det ju nytt blod i gruppen.peter

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #22
                Mina dubbar är ungefär två år nu, de är snällare än en neontetra på lugnande medel. De är 14st, bor i ett 540 med lite hästtnosar och A. compressiceps shell. I karet är där två stenrösen eller vad man nu kan kalla det och ett "ota-filter" i ena hörnan.

                Jag kommer nog att prova på någon tropheus i en mindre grupp snart, får se vad det bli men jag köper nog VF djur(om de vill sälja färre än 15st till mig). Maximalt 2+3 kommer jag att prova i ett 310.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • peter
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 161

                  #23
                  tittade just i african cichlids 2 tropheus av peter schupke. och det var bara en av tropheusarna med texten.they can be very intolerant of one another.vad jag kunde se.peter

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #24
                    Peter: Jag förstår inte riktigt vad du menar angående Schupkes bok?
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #25
                      Jonas: Jag ska defenitivt testa en mindre grupp (1+3 el 4) någon gång, men det är platsen som är problemet just nu. Det fanns en gång en chans att få köpa en 1+2-VF-grupp Bärnsten men den försvann. Jag var inte tillräckligt snabb och hade inga pengar för tillfället. Men som sagt, en gång ska jag prova. Kanske i karet där dubbarna går. Det ska visst fungera då de nya fiskarna sägs komma in i gruppen men inte korsa sig.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #26
                        har du dem med andra troffar kan du ju lugnt köra en mindre grupp av andra sorten...jag har 1+2 ikola i mitt 540 med dubbarna, visst, de fightas lite men det går ganska fint ändå. Jag tänker i så fall prova 2+3 eller 1+2 i ett kar utan andra troffar. Det är väl lite av en utmaning men jag ska prova.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          #27
                          Tveka inte! DO IT!! Hade jag haft den plats som du bara så..
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            #28
                            jag och plats...hehe....har i dagsläget bara lite plats i mitt 310 så det står mellan troffar och någon form av cyprichromis/paracyprichromis. Så jag vet inte riktigt än, det är nog bättre för alla inblandade fiskar om jag köper frisimmare än om jag köper troffar. Vi får se vad som händer när jag åker till fiskaffären och lönen dykt upp.....
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • peter
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 161

                              #29
                              hej fredrik nu är jag tillbaka.de vanligaste tropheusarna är inte så aggresiva. men det finns de som är tuffare och caramban är nog en av dom, de fick också den texten i peter schupkes bok och det tror jag inte är någon tillfällighet.skall man sedan köpa ett litet antal importerade djur som sedan skall gå själva i karantän tror jag är mycket svårt att lyckas med.för att stoppa i nyimporterade djur utan karantän är inget jag rekommenderar.då är det mycket lättare att lyckas om de köper några djur av någon som haft de en längre tid så de är väl inngångna och stoppar ihop de med andra fiskar direkt.
                              jag vet att det är folk som lyckats men tyvärr tror jag de flesta har misslyckats.glad påsk peter

                              Kommentar

                              • Fredrik H.
                                Användare
                                • april 2002
                                • 1884

                                #30
                                Ok Peter, jag förstår hur du menar.

                                Personligen tillhör jag dem som tvivlar starkt på att det finns några skillnader i aggressivitet hos Tropheus. Jag tror att det är en typisk (och vanlig) förhastad slutsats. Om jag hade tre grupper av samma fisk och alla grupperna gick åt pipan i rad så hade även jag avrått från just den sorten på grund av min egen erfarenhet. Jag tror tyvärr inte att det går att dra sådana slutsatser. Inte ens om man har 20 grupper med samma beteende i rad så kan man göra detta.

                                Schupke är ju ett kärt ämne bland oss troffenördar. Han är profet hos vissa och motsatsen hos andra. Personligen så gillar jag hans indelning utan att kunna styrka min "gut-feeling" med något vetenskapligt. Jag tycker att det låter helt vansinnigt att Boulenger som har sett ett dussin halvruttna troffar i sprit fortfarande sitter inne med det giltiga resultatet. Det är svårt att begripa att ingen tagit upp tråden som han så brutalt tappade..

                                Han trodde nog knappast att han hade en tråd och var nog helt ovetande om att vi skulle sitta här och snacka om denna fisk idag. Det kan tänkas lite väl långsökt att Albert Boulenger skulle funderat över att vi idag skulle hålla Tropheus i hemmiljö.

                                Shupkes bok är en frisk fläkt trost sin för prisklassen bristande layout. Jag hatar när man tror att ciklidnördar nöjer sig med info..

                                Personlig slutasts:

                                Alla troffar är exakt lika eller det finns inte en enda troffe lik en annan! Vi kan däremot dra upp en hel rad men kloka förhållningsregler men att skilja dem åt beteendemässigt blir svårt enligt mig.
                                Fredrik H.
                                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                                www.cichlidgallery.org
                                www.tropheini.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...