Frågor kring Cyrtocara moorii (blå delfinciklid)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrTexMex

    Frågor kring Cyrtocara moorii (blå delfinciklid)

    Funderar på att införskaffa en burk som rymmer mellan 375 och 600 liter, för att ha Cyrtocara moorii (blå delfinciklid) tillsammans med några Labidochromis caeruleus samt ett par malar. Har dock några frågor:

    1) Hur lätt är det att få tag i blå delfinciklid i zoobutikerna (speciellt i Göteborgsområdet)?

    2) Tror ni att blå delfinciklid och Labidochromis caeruleus är en bra kombination i ett sällskapsakvarium?

    3) Läste att blå delfinciklid kräver frekventa vattenbyten, hur viktigt är det? Hur gör ni vattenbyten på ett smidigt sätt i stora akvarium?


    Tack på förhand,
    Jonas

  • diskus
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 276

    #2


    Hej,

    1. Gbg vet ej

    2. Golden och moori går utmärkt. Tänk på att Moori blir stor så sikta mot 600 snarare än 375

    3. 1 gång i vekan 30-40 % samt varannan vecka även innerfiltret. Det funkade för mig och mina moori.
    Tömma: Slangar direkt till brunnen, sughäverts effekten.
    Fylla: Omkoppling mot kran och fyll på.

    Lycka till

    Björn H

    Björn H
    Lite diskus, mal & malawi bilder
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

    Kommentar

    • MrTexMex

      #3
      Tack för ett snabbt och bra svar! Vill du även tipsa mig om:

      1) mat? (enklast och billigast med bäst verkan)
      2) bra inredning? (sand (storlek mörk/vit), växter, grottor osv)
      3) ljus? (skarpt, dunkelt)
      4) bakgrunden? (funderar på en BTN-bakgrund, eller är moduler att föredra? finns det en stor begagnat-marknad för dessa?)


      Tusen tack igen,
      Jonas

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        skulle moori kräva mer vatten byte än övringa malawi?

        dont eat ur pets dude

        Kommentar

        • elof
          Användare
          • maj 2002
          • 225

          #5
          räkmix funkar, recept finns på hem.passagen.se/mipcom/ .. sanden är väl upp till dig, men jag har för mig att delfinerna vill ha finkornig. delfinerna vill ha en stor öppen simyta.. bygg upp grottor i akvariets bakkant med stenar, växter behöver man ju inte till malawisar, men crinumlökar, javaormbunkar, anubias och vallisneria (kolla på zoopet.com/akvarium så hittar du beskrivningarna över dessa växter).
          jag skulle inte välja allt för starkt ljus då fiskarna lärr blir skygga och gömmer sig hela tiden.
          håll utkik här på köpes - säljes, på zoopets annonserings-grej och på akvarieguidens så hittar du säkert en btn-bakgrund i hyfsat skick. vad det gäller moduler så ser det ganska rörigt ut i små akvarium att fylla upp hela bakrutan med dom, om man inte planerar väldigt noga.

          MVH Simon

          Kommentar

          • diskus
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 276

            #6
            Hej Igen,

            Jag har visserligen sålt mina Moori för att undvika eventuell korsning med mina Palcidochromis sp. phenochilus tanzania" men jag har försökt svara på dina frågor utefter mitt akvarium.

            1) mat? (enklast och billigast med bäst verkan)
            - Räkmix (gör själv eller köp färdig)

            2) bra inredning? (sand (storlek mörk/vit), växter, grottor osv)
            - Sand på botten efter tycke och smak; varför inte Rådasand!
            - Grottor: Ja, men de vill ha stora simytor
            - Växter: Om du vill (jag kör lite Anubis och Javaormbunke)

            3) ljus? (skarpt, dunkelt)
            - Mitt akvarium är väl belyst och är relativt ljust

            4) bakgrunden? (funderar på en BTN-bakgrund, eller är moduler att föredra? finns det en stor begagnat-marknad för dessa?)
            - Jag kör moduler då det ger en möjlighet att skapa "skrevor" mellan
            modulstenarna och ger en bra djupkänsla.
            Ibland säjls BTN bakgrunder här på ciklid.se

            Lite info finns även på


            Lycka till




            Björn H
            Lite diskus, mal & malawi bilder
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Att få tag på C. moorii i Göteborg borde inte ställa till några problem, tycker att de alltid verkar finnas iaf i någon av de större affärerna.
              Både Nya Ciklidleken och Nols Ciklidhobby har lagerlistor ute på nätet så kolla där.



              //NJ

              Kommentar

              • MrTexMex

                #8
                Jag tackar för de utförliga svaren och fortsätter att vara så jobbigt frågvis.. =)

                Är nu helt inställd på att köpa ett 540 liters akvarium (150*60*60) med BTN Malawi eller Tanganyika. Skulle det funka att ha 6 st deflinciklider, 10 st golden, 1 pleco samt några ancistrus i detta kar? Är grupperna av golden och delfinciklider rätt dimensionerade?

                Tack på förhand,
                Jonas

                Kommentar

                • MrTexMex

                  #9
                  ... en annan fundering också: skulle det vara möjligt att ha tre grupper i 540; Frontosa, C. Moori och Golden i tillräckligt stora grupper för att de ska trivas? (min flickvän blir så ledsen när de mobbas =) Hur många individer i varje grupp i så fall?

                  tack igen,
                  jonas

                  Kommentar

                  • elof
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 225

                    #10
                    välj bort frontosorna, dom är ju från tanganyikasjön.. och så blir dom riktigt stora (uppemot halvmetern) och varför ha en pleco (dom blir också ca 50 cm) när du endå ska ha ancistrus?.. jag har 6st ancistrus i mitt 600l och dom håller rent fint.

                    MVH Simon

                    MVH Simon

                    Kommentar

                    • MrTexMex

                      #11
                      Så länge fiskarna kan fungera ihop på grund av liknande krav på vattnet spelar det mig ingen roll från vilken sjö de kommer. Och lite av vitsen med Pleco är för mig just att den blir rätt stor... =) Ancistrusarna sköter algerna, Plecon får vara stilig.

                      Kommentar

                      • Björn
                        Användare
                        • april 2002
                        • 787

                        #12
                        Hej! Jag tror du får välja, antingen Golden eller Frontosa. Annars blir det nog inte mycket kvar av Golden till slut. Tyvärr.

                        Mvh
                        Björn

                        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                        Kommentar

                        • MrTexMex

                          #13
                          Ok, då får det bli Moori och Golden i 540-burken då. Hur stora bör dessa grupper vara för att fungera optimalt?

                          Jag vill som tidigare nämnts också gärna ha en stor mal (+ några ancistrus), på vilket sätt skiljer sig zebrapleco från vanliga pleco, om man bortser från teckningen? =)

                          tack,
                          jonas

                          Kommentar

                          • elof
                            Användare
                            • maj 2002
                            • 225

                            #14
                            jag har ingen aning angående malarna.. läs artbeskrivningarna på zoopet.com föreslår jag. :] jag såg förresten en väldigt snygg mal på aquarium malawi här i örebro för någon månad sen... svart med gula prickar mmm.. smaskiga.. kostade runt 300 VF, http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=317 där har du en länk till den... skulle satsa på ett par sådana istället för stora otymliga pleco...
                            vad det gäller cikliderna så bör du ha minst 2 hanar å minst 2 honor per hane av båda arterna.. men när dom är ungdjur så är det väldigt svårt (läs omöjligt) att skilja på könen på nån av fiskarna så jag föreslår att du köper 10-15 st av varje fisk och plockar bort dom som blir över sen. om jag var du skulle jag satsa på nån mer art oxå.. kanske nån annan liten färgglad mbuna? finns massor av artbeskrivningar här på ciklid.se och på zoopet.com... bara att forska och dregla.


                            MVH Simon

                            MVH Simon

                            Kommentar

                            • Stefan H

                              #15
                              Hej!!

                              Det är inga problem att få tag i Blå Delfin Ciklid i Göteborg. Jag byter 1/3 vatt en i mitt 540 en gång i veckan. Ynglen är lite känsligare och för dem bör man byta lite oftare.


                              Nå´n mer som håller på med C Moorii och vill utbyta erfarenheter???

                              Mvh Stefan H.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...