Akvarie placering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pulver
    Användare
    • september 2002
    • 37

    Akvarie placering?

    Jag har just startat upp ett 360l kar med Malawi ciklider. Eftersom det var ett tag sen jag hade Akvarium senast(typ 7 år sen)så har jag några problem.

    Vi ville ha akvariet som en sorts vardagsrums avdelare, så vi ställde den ut från väggen. Alltså ingen bakgrund utan blottad från två långsidor.

    Är detta något problem för fiskarna?

  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Det kan bli väldigt stressande för fiskarna tyvärr. Det beror givetvis på hur pass mycket liv och rörelse ni har på de båda sidorna och på hur ni bygger inredningen.

    Ytterligare en faktor är era val av ciklider. Vissa är helt klart skyggare än andra. Själv har jag haft ett par Oscars som nog helst hade velat sitta i mitt knä när jag kollar på TV och följa med mig i väskan till jobbet.

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Pulver
      Användare
      • september 2002
      • 37

      #3
      Hur ska jag bygga bäst

      Jag har en massa sten och grottor och dom gräver som tokar. Just nu har jag i 2+3 Röda Zebror och 1+2 Axelrodi.

      Dom verkar lite sskygga, speciellt när man rör sig lite i rummet, men när dom får mat är dom ju inte alls skygga

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Det är ganska svårt att riktigt avgöra vad som gör ciklider skygga. Min erfarenhet säger mig att det kan vara lika illa med en stimmig och livlig miljö som med ett rum som allt för sällan är befolkat. Det senare kan få allt intressant "ciklidliv" att avstanna så fort någon gläntar på dörren.

        Här hos mig finns det väldigt lite plats eftersom jag bor i hyreslägenhet så jag har tre stora akvarier mitt i rummet där hela familjen äter. När man drar tillbaka stolen för att resa sig från bordet så slår man ryggstödet i glaset på ett akvarium nästan oavsett var vid bordet man sitter. Jag trodde såklart att detta skulle bli ett problem. Särskilt att få vildfångade Tropheus att vänja sig vid sånt, men det har gått utmärkt. Det är som att ha 22 långväga gäster till bords varje kväll. Dom liksom stirrar tiggande på min mat där framifrån över min frus axel.

        Mina T duboisi som bor vid bordets kortsida är inte rädda för något alls. Min dotter som är ett år har som favoritgrej att få stoppa ner handen och känna hur hela gruppen nafsar på hennes fingrar. Den dominante hanen bland mina T.moorii är rädd för sopkvasten och det han är rädd för är alla hans undersåtar rädda för. Över lag beter sig mina ciklider lite som hundar vad det gäller detta. Om ett barn står och ropar och bankar mot rutan med ett plastsvärd så står de längst framme vid rutan och stirrar fundersamt på ungen, men om jag går förbi med kvasten så far hela gruppen in under stenarna.

        Jag tycker att du ska försöka bygga med skiffer från kortsidan och ut som en liten delare i mitten. Bygg ganska högt och med tak så att det blir grottor. Själv har jag byggt hela fyravåningars "korthus" med skiffer och silicon. Lite lättare om akvariet är tomt förstås. Det går givetvis att bygga med annat än skiffer men det täcker bra och tar inte så stor plats. Tänk på att ifall man limmar ihop en massa skifferplattor i sitt akvarium så blir det nästan omöjligt att fånga in yngel eller andra fiskar som man önskar avlägsna. Lycka till.

        mvh,


        Fredrik H.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • april 2002
          • 727

          #5
          Jag märker stor skillnad på hur fiskarna blivit uppväxta. Mitt yngelkar är i trappan till ungarnas rum och där är det rörelse. De yngel jag har odlat är orädda och nyfikna på vad som händer utan för karet. Det verkar nästa som dom vill ha uppmärksamhet.

          M.v.h.
          Rickard
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • april 2002
            • 1823

            #6
            Hej!

            Jag har troligen Sveriges räddaste fiskar. Förklaringen är antagligen att mitt hus är byggt av papp och pinnar. Om man hoppar i ett rum på ovanvåningen skakar akvariet på bottenvåningen. Dessa vibrationer verkar vara svåra för de flesta fiskar att vänja sig vid. Mina guld mollys och svärdbärare är de enda som inte bryr sig. De har bara mat i huvet (och då det gäller hanarna att para sig). Om man har ett stabilt golv, fixar gömställen åt fiskarna och håller odlade fiskar tror jag att det kan gå bra att ha malawiciklider som du beskriver.
            Angående akvarium och småbarn. Att sticka händerna i akvariet kan ha sina risker (även om man inte har pirayor). I fisk odlingarna i asien används stora mängder antibiotika, risken för att antibiotikaresistenta bakterier ska uppkomma är således stor. Detta kan gälla tex salmonella och andra sjukdommar som kan överföras till människor.
            Har man vildfångade fiskar och sköter sina vattenbytten är dock bakteriemängen i vattnet låg och de förekommande bakterierna inte så jobbiga. En liten allmän varning kan ju ändå vara på plats.

            Mvh

            olof

            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 1159

              #7
              Hej!
              Om man pratar om skygga fiskar brukar alltid Discus komma upp. När jag placerade mitt discuskar direkt innanför dörren till ett rum i anslutning till köket var det en del som var väldigt tveksamma. Resultatet är att jag har discusar som hart "stenkoll" på allt som händer, och om jag öppnar frysen samlas alla nio discusar vid ytan och tigger mat. Det jag vill komma fram till är att fiskarna troligen vänjer sig med tiden, sedan vet jag av erfarenhet att Malawi inte brukar vara särskilt känsliga i det avseendet.

              Lycka till!

              // Magnus

              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              Arbetssätt...