befolknings frågor ang SA akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda A
    Användare
    • juli 2002
    • 404

    #31
    Efter lite mera fuderande så undrar jag hur hantelciklid och scalare funkar ihop i ett 150*50*50 akvarium?

    Och hur är hantel mot andra fiskar? Växter går inte att ha ihop med dem om jag inte minns fel. Men det är inget problem. Men jag gissar att de måste ha en högre veg. kost?

    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #32
      Hantelciklid och scalare funkar bra tillsammans, det gör det iaf hos mig. Storleken på akvariet bör funka med ett par fullvuxna hantlar och några scalarer.

      Hantlar går bra med andra fiskar också, de ställer sällan till problem. Under leken försvarar de rom och yngel, men annars är de snälla. Mindre fiskar som får plats i hantlarnas mun kan bli byten.

      Hantlarnas kost bör innehålla en stor del grönsaker som ärtor, brysselkål, spenat och annat. En del hantlar ger sig på växter, mina brukar inte äta av javaormbunkar och crinumlökar, men andra kan göra det.

      Kommentar

      • preske
        Användare
        • september 2003
        • 77

        #33
        Håller med föregående talare. Planerar Du att ha växter i akvariet är inte hantlar något strålande val. Precis som Du har varit inne på så rekommenderar jag en snäll och inte allt för stor jordätare som ciklid. Om Du hamnar på en auktion kan man ju ha tur att hitta många fina corydoras till ett överkomligt pris. Jag skulle satsa på en mer "exklusiv" corydoras än paleatus.

        Fredrik
        275L 1+2 C. Afra Likoma Red Top - 2+8 Lab. Golden. 1+2 Ps Kingsizei

        55L Scleromystax Barbatus 2+4

        Kommentar

        • Linda A
          Användare
          • juli 2002
          • 404

          #34
          Hasse H: Ja det var så jag tänkte med. Tänkte börja med två grupper av båda och sedan plocka bort överbliven fisk.

          Som scalaren då. Men ungefär hur stor blir deras munnar?
          Jag tänkte ändå inte ha några växter direkt. Ev lite flytväxter. Och då är det bara att ge lite mera av grönsakerna som ändå ska till malarna.

          Preske: Så som jag tänkte med. Nej hade ändå inga planer på växter. Jag tror att jag hoppar över jordätarena och kör på hantlar och scalare.

          Jo det är kanske sant.. Men vill ha en tålig med.
          Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

          Kommentar

          Arbetssätt...