skum på vatten ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilljimpan
    Användare
    • februari 2005
    • 143

    skum på vatten ytan

    Hej,
    sen jag är så ny på akvarie så undrar jag en sak....har haft igång mitt kar 3 veckor nu, efter natten till idag så har det kommit lite skum på vatten ytan, var kommer detta från, har inte haft det innan är det nåt som måste åtgärdas eller kommer det lit sånt då och då?
  • oveb
    Användare
    • juli 2004
    • 125

    #2

    Har du guramis eller kampfiskar ??

    Dom bygger skumbon för att leka under !

    Min blog

    Kommentar

    • lilljimpan
      Användare
      • februari 2005
      • 143

      #3
      jag har demasoni, ornatus, röd rubin, golden, hongi

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Det kan bero på att du har mycket fisk i din räkmix, då brukar det bli fett på ytan, annars kan det bero på att du har lite för svag cirkulation eller att du inte har pumparna riktade mot ytan..

        Kommentar

        • lilljimpan
          Användare
          • februari 2005
          • 143

          #5
          Jag pumpar 1640 liter i timmen i mitt 315 liters. men de är inte riktade riktigt mot ytan, ytan rör sej dock svagt över hela karet.

          Kommentar

          • Redbullen
            Användare
            • februari 2005
            • 734

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av lilljimpan

            Jag pumpar 1640 liter i timmen i mitt 315 liters. men de är inte riktade riktigt mot ytan, ytan rör sej dock svagt över hela karet.
            Testa att rikta din vattenstråle så du bryter ytspänningen.
            Jag är ingen expert jag heller men hade också en fet hinna över min yta innan......riktade strålen så den bröt ytspänningen och sen försvann efter två dagar....

            // Peter
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Hinnan kan komma av gelatin (om du har det i räkmixen)...dvs det protein som gelatinet innehåller. Gelatin har ju en proteinhalt på närmare 80%.

              Jag får en hinna som ligger på vattenytan om jag gett mycket räkmix. Jag har dock mina utblås riktade så att vattenytan bryts och därför ser jag knappt till den hinnan längre...

              Kommentar

              • ZakatH
                Användare
                • april 2004
                • 313

                #8
                Jag får en hinna i några av mina kar med, när det gått en längre tid så blir den skrynklig och och det blir bubblor. Jag matar extremt sällan med räkmix(som inte innehåller gelatin),jag matar oftast med flingfoder och ibland pellets.
                Det är MYCKET störande med den dr hinnan måste jag säga, jag brukar ta en finmaskig håv å håva upp dom värsta ansamlingarna av äckliga bubblor.

                Det underliga är att jag matar inte alls mycke, allt äts upp inom en minut. Vad göra?

                Kommentar

                Arbetssätt...