Val av ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KE
    Användare
    • mars 2005
    • 28

    Val av ytterfilter

    Nu står jag i valet av ytterfilter, dom jag kollat på är:

    VIA-AQUA VA-650 (1000l/t) Pris: 595kr (med filtermaterial)
    VIA-AQUA VA-750 (1200l/t) Pris: 716kr (med filtermaterial)
    AM-TOP 3337 (1000l/t) Pris: 655kr (utan filtermaterial)
    AM-TOP 3338 (1200l/t) Pris: 792kr (utan filtermaterial)

    Det ska vara till ett 375liters akvarie med Malawiciklider i. Har läst tester på Via-Aqua filtren och så långt verkar allt bra, men vill ha lite feedback från er också. Mest på AM-Top filtret för det vet jag inte så mycket om, har läst att en hel del är nöjda på zoopet som köpt detta filter iaf.

    Med tanke på att det ofta räknas med att det ska vara ungefär 3ggr cirkulation i jämförelse till karet så skulle 1000l/t inte räcka till, men när man läser om AM-TOP 3337 (1000l/t) rekomenderas det till ett 500-550liters.
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #2
    Det är aldrig cirkulationen som avses och/eller är det viktiga när tillverkarna anger till hur stort kar det räcker, det är filtervolymen som avgör.

    Filtervolymen är ochså avgörande när det gäller vilka och hur mycket fisk du kommer ha, om du inte har allt för stora fisk och normal population så kan väl en 6-8 liters filterarea kunna räcka fint. Annars får man gå upp ytterligare, det är en avvägning det där, jag tycker det är bättre du koncentrerar dig på att bedöma hur stort ytterfilter(filterarea) du behöver, sedan kan man labba med cirkulationen i form av rena powerheads eller innerfilter. Det är klurigt att fixa cirkulationen med ytterfilter, dyrt om inte annat, mig veterligen är det väl bara eheim 2260 som ensamt fixar malawicirkulation i ditt kar.


    Mvh Jari

    Kommentar

    Arbetssätt...