Frigolitbakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • radagast
    Användare
    • mars 2005
    • 21

    Frigolitbakgrund

    Tänkte göra ett nytt inlägg till et kärt gammalt ämne - bakgrund.
    Har, tyvärr, haft ett alltför långt uppehåll som akvarist men har nu tagit upp min hobby igen.
    Malawiciklider och speciellt då Mbuna har länge länge legat mig varmt om hjärtat. Så efter långa, tuffa förhandlingar "fick" jag köpa ett 312 l kar(till att börja med kan tilläggas, ska nog bli fler och större fast det är ännu bara jag som vet om det...).

    Ville göra det så snyggt som möjligt för att starta och logaritmiskt öka övriga familjens intresse.
    Bestämde mig för att göra en egen bakgrund och efter mycket letande och läsande här på forumet satte jag igång.
    Grundmaterialet består av frigolit sedan husfix och till sist en akrylfärg. Inget lack och det är därför jag gör detta inlägg.
    Hade tänkt använda pulver för att färgsätta husfixen så jag gick in i en konstbutik/galleri och förklarade vad jag ville ha.
    Innehavaren var själv gammal akvarist med saltvatten som specialitet så vi diskuterade akvarium och den bakgrund jag höll på att skapa.
    Han och tog fram en akrylfärg på tub och sa att den skulle jag använda och det bästa av allt var att jag "inte behövde lacka bakgrunden" då färgen inte innhöll något gift/skadliga ämnen och var beständig i minst 150 år.
    Jag tog det där med att den inte var giftig med en nypa salt och köpte färgen.
    Sedan målade jag bakgrunden och gav mig ut för att köpa lack. Jag var i tre olika färgaffärer men ingen av dem hade hört talas
    om Epotex akvarielack. Dessutom sa de att inget lack är permanent vattenbeständigt. Jag blev lite konfunderad och bestämde mig för att i lugn och ro fundera på hur jag skulle gå vidare (hade ju läst alla inlägg här på forumet om diverse olika lack att använda). Bestämde mig för att ta en rövare och fyllde karet med vatten.
    Efter en vecka hade färgen fortfarande inte släppt ifrån sig några partiklar. Tömde och fyllde på några gånger för att laka ut ev. giftiga/farliga ämnen. Sedan beslutade jag mig för att skaffa några försökskaniner.
    Köpte två st Psudotropheus spec. Acei och släppte i dem. Lät dem gå i en vecka och faktiskt så uppträdde de helt normalt
    och verkade inte påverkas av färgen. Åkte iväg till Kent i Nol och köpte mer fisk, vilka nu lever i akvariumet, helt opåverkade av färgen.

    Akrylfärgen heter Amsterdam Acrylic och tillverkas av ett Holländskt företag som heter Royal Talens (www.talens.com).
    Har under hela tiden mätt pH och det ligger stadigt på drygt 8,5.

    Min poäng med detta inlägg (äntligen): Val av rätt färg gör lackning av bakgrunden onödig.

    Nu har karet visserligen bara varit igång 3,5 vecka, men jag är tämligen säker på att det också fortsättningsvis kommer att fungera.

    Nu kommer jag säkerligen få en del synpunkter på att det kan ta längre tid än tre veckor innan färgen påverkar vattnet. Visst, jag har själv funderat på det men färgen ska vara beständig enligt säljaren...

    /Richard
  • Per Karlsson
    Användare
    • maj 2007
    • 13

    #2
    Hur har det gått med din Amsterdam acrylic ?

    Står själv i samma läge nu och undrar hur den suttit fast ?Har det lossnat något ?
    Ska själv måla en runsten (Sigurdsristningen) på en btn slimline och vill vara säker på att den sitter.
    Har du malar i karet ?
    PK
    Senast redigerad av Per Karlsson; 24 juli 2007, 15:10.

    Kommentar

    Arbetssätt...