Det kliar visst...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Balder
    Användare
    • januari 2005
    • 43

    Det kliar visst...

    Hmmm... Nu var det dax igen att tillfråga de lärda och visa.. =)
    Mina malawis slår sig mot sanden och mot stenar och skiffer... Mkt irriterande måste jag säga, då de förstör sina vackra fjäll i "gnuggningen"... Hörde från någon att slat var en bra grej att slänga i så jag har tillsatt lite mindre än en dl per hundra liter... Detta hjälpte inte. Då hörde jag att detta fenomen kan uppkomma pga för lågt pH, men jag bor i Uppsala och här har ingen jag vet problem med pH:t. Vattnet är så hårt här så att man kan slå det i huvet på folk man inte gillar =).... Vad ska jag göra??? Kan ngon hjälpa mig? Och om man ska börja mixtra med pH hur mkt bikarbonat ska man tillsätta /100l ? Ska jag öka saltningen? Minska/höja temp? Minska mat? Har många förslag men ingen lösning... Så jag skulle uppskatta lite expertis på området!

    Mvh / Ü
    "In Aqua Veritas"
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Vad har du för KH då? Det spelar ingen roll om du har högt pH om du har lågt KH, för då faller det snabbt.

    Malawisar kliar sig ibland, det är inte så konstigt, det gör jag med. Det går lite i perioder tycker jag och är inte farligt.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Balder
      Användare
      • januari 2005
      • 43

      #3
      dH i området där jag bor ligger på 13-15 (vilket i princip är att jämnställa med en vanlig betongvägg )har jag för mig... Men det är inte det att de kliar sig lite utan den formligen slår sönder sig... Ganska tråkigt faktisk...Hur stor mängd bikarbonat ska man tillsätta för att höja pH/100l?
      "In Aqua Veritas"

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Oj. Har du 13-15 i kranen?! Som i Dover säkert *sjunger* Dovers vita klippor */sjunger*, även om ju man blir torr i halsen av att dricka deras vatten. Stackars SA/CA folk i Uppsala säger jag bara.

        Ifall de kliar sig så kraftigt så de håller på skrubba sönder sig kanske du borde fundera på att medicinera. Vilkan du skall använda kan man ju diskutera.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Balder
          Användare
          • januari 2005
          • 43

          #5
          Måste dock korrigera mitt dh värde kollade just upp det via komunens hemsida och såg att det faktiskt låg på kalkrika 16... =) Man kan skratta för mindre... Med detta värde fattar man snabbt att man måste avkalka kaffebryggaren i princip varje gång den nyttjas!

          Över till mediciner.. Kan man misstänka att jag har fått nåt form av kvalster/parasit angrepp? Är det någon som har något tips på bra botemedel mot dyl?

          Mvh
          "In Aqua Veritas"

          Kommentar

          Arbetssätt...