Korsningsrisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Korsningsrisk?

    Har ett gäng Rödzebra och ett gäng Metriaclima callainos i mitt kar. Med tanke på att den senare bl a skall kallas Pearl zebra undrar jag, är den släkt med Rödzebra? Är det ngn risk för korsning mellan dessa?

    /M
  • PsyM
    Användare
    • mars 2004
    • 460

    #2
    risk för korsningar mellan malawiciklider finns alltid! speciellt då båda är från Metriaclima släktet. Men Röd Zebra honor och Callainos honor skiljer sig ju en hel del färgmässigt så förhoppningsvis går det bra... men risken finns!
    Min Zoon
    Mitt 900 liters

    Kommentar

    • Ted
      Användare
      • november 2003
      • 157

      #3
      jag tror nog det är stor risk för korsningar
      /Ted
      750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

      Kommentar

      • mek
        Användare
        • januari 2005
        • 540

        #4
        Åh f-n.... tack för svaren!
        Har sett rödzebra och Pearl munhuggas vid 1-2 tillfällen. Vet inte om det var revir -eller kärleksbråk, men har inte sett ngn tugga efter det (skönt det).

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #5
          Har du bara tillräkligt med individer av varje art så ska det gå bra, korsningar sker oftast då det finns ensamma individer av en art. Jag har haft Rödzebra och Callainos (Bright Blue)i 6 år utan några korsningar, Zebra Pearl känner jag dock inte till.

          Mvh/ BB

          Kommentar

          • mek
            Användare
            • januari 2005
            • 540

            #6
            En odlare berättade att Metriaclima callainos även brukar kallas Zebra pearl. Jag har 1+3 Rödzebror och 7 Pearl (1-2 hanar där. Har inte lärt mig se skillnaden

            Kommentar

            • Challe
              Användare
              • december 2003
              • 111

              #7
              Metriaclima Callainos finns väl i två varianter (två olika fångstplatser?), den ljusblåa är väl den som kallas Bright Blue eller Cobolt Zebra och den vitaktiga (pärlemorfärgad) kallas väl för just Zebra Pearl,

              Kommentar

              • denti
                Användare
                • januari 2004
                • 60

                #8
                Jag har perlzebra och rödzebra tillsammans, funkar bra ingen korsning har skett trots att honan gick ensam med rödzebrorna lekte hon inte.
                När jag flyttade över pearlzebrahannen lekte hon direkt.
                Men risken finns nog fast dom ignorerar varandra oftast.
                /Dennis

                Kommentar

                Arbetssätt...