Sällskap till Foai i ett 720

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ralph
    Användare
    • maj 2002
    • 736

    Sällskap till Foai i ett 720

    Äntligen blir det Tanganyika i 720:t igen. Har beställt en grupp Foai "Linangu" (ny fångstplats, har tyvärr ingen bild att visa) men tänkte ha nån fler art också. Ska jag köra på C. Leptosoma, nån Callochromis, Xenotilapia etc?

    Kom med förslag!

    De ska gå i den här byttan, http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=650 , men nu har jag tagit bort alla lösa stenar på vänstra sidan och hinkat i 30-35 kilo sand istället så att de kan bygga "bower" bäst de vill.
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Trevligt med foai Ralph!

    men är det moduler på botten av akvariet med? När man har foai ska man ska försöka att sträva efter att ha så lite inredning i karet som möjligt. Detta beror på att de har stora utstående ögon och det är ofta som de törnar i mot stenar och modulen i akvariet. Inte för att de blir skrämda utan även att de jagar varandra hela tiden och då törnar de ofta i i ngt. Det är bara ett tips från min sida, det finns säkert många som har andra invändningar.

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Ralph
      Användare
      • maj 2002
      • 736

      #3
      Jepp, stämmer att jag har moduler (även) på botten. Jag har pratat med en Foai-kunnig som inte trodde det skulle spela någon roll, jag tänkte annars skära loss modulen på botten till höger för att få ännu renare.

      Antagligen är de inte så stora när de nu landar, men märker jag att det går åt pipsvängen blir det fram med rakbladet. Om nu fler skulle hålla med om att den modulen ska bort så är det ju bara jag karvar redan nu innan de kommer.

      Calle, vad har du för sällskap till dina grymt snygga Kabogo?

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Hej !

        Kabogona är sålda sedan en tid tillbaka. Men när jag hade dem gick de tillsammans med ett 30-tal leptosomor och 6 st X. sima"utinta"

        Mvh
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • mathias2

          #5
          Ralph hur många har du beställt låter intressant med ny fångst plats
          mvh:
          mathias

          Kommentar

          • Ralph
            Användare
            • maj 2002
            • 736

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

            Hej !

            Kabogona är sålda sedan en tid tillbaka. Men när jag hade dem gick de tillsammans med ett 30-tal leptosomor och 6 st X. sima"utinta"

            Mvh
            Okidoki. Lutar åt Leptosoma för min del också, man får ju lite dåligt med tips här...

            citat:Ralph hur många har du beställt låter intressant med ny fångst plats
            mvh:
            mathias
            Jag har beställt 10, får se hur många som kommer och vilken fördelning det är.

            Kommentar

            • Ralph
              Användare
              • maj 2002
              • 736

              #7
              Weeeee, på torsdag kommer äntligen mina Linangu! Tyvärr blev det bara åtta men bättre än ingen förstås.

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                Jag har mina med lite diverse fisk, kanske inte optimalt men de ska mest växa till sig lite nyu. Jag har 7 Cyathopharynx furcifer Ruziba(troligtvis 3+4) med 2+4 Callochromis stappersii "raspberryhead" Utinta, 1+1 Cyprichromis leptosoma "blue flash" och 2+2 N.brevis narambo. Allt detta är i ett litet 375 men de får nog större kar så fort de växt på lite mer, de största är väl runt 12 cm. De gräver så fort de får tillfälle men senaste veckorna har det inte blivit några större utgrävningar i bottnen, kanske på grund av de nya callochromisarna.

                Jag har på bottnen av akvariet lite stenar här och var för att de skall kunna hålla revir mot varandra, just nui är det två hannar som visar färg och en som får hålla sig lite lugn tillsammans med honorna.

                Ang. Foai så bygger de i naturen oftast sina kratrar mot stenar eller ovanpå dem, så du kanske inte borde ta bort några moduler som är på bottnen. Sålänge inte dina btn är alldeles för vassa så borde det gå fint. Ha däremot inte lavasten som försäljaren av mina frucifer ruziba hade i karet, en av honorna har en öga som är splittrat innanför hinnan, ser ganska mysko ut. Dock har hon växt bäst av alla honorna så det verkar inte ha någon betydelse.

                Bilder dyker upp så fort jag har kunnat bestämma mig för vilken kamera jag ska köpa....
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Hank
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1321

                  #9
                  Cutekid:
                  Med F0 menar du vildfångat, VF, eller.....
                  Läs här:
                  /#378 Hank
                  Zoonen:
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                  NCS medlemsbilder:
                  http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Hank

                    Cutekid:
                    Med F0 menar du vildfångat, VF, eller.....
                    Läs här:
                    Korrekt Hank!
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • Ralph
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 736

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden


                      Ang. Foai så bygger de i naturen oftast sina kratrar mot stenar eller ovanpå dem, så du kanske inte borde ta bort några moduler som är på bottnen. Sålänge inte dina btn är alldeles för vassa så borde det gå fint. Ha däremot inte lavasten som försäljaren av mina frucifer ruziba hade i karet, en av honorna har en öga som är splittrat innanför hinnan, ser ganska mysko ut. Dock har hon växt bäst av alla honorna så det verkar inte ha någon betydelse.
                      Jag tog inte bort några moduler. Jag har egentligen bara en sten i burken nu, förutom modulerna, och den är inte vass någonstans så det ska nog gå bra. Jag har vräkt ner en massa sand så de har mycket att gräva i / med. Bilder lär dyka upp!

                      Kommentar

                      • Ralph
                        Användare
                        • maj 2002
                        • 736

                        #12
                        Nu jäklar har jag hämtat dem, nio stycken var det. De har inte så mycket färg än men man kan tydligt ana potentialen. Det var ganska bra storlek, 8-12 cm, och de äter redan räkmix.

                        Nu ska jag ner och fota dyrgriparna!

                        Kommentar

                        • Cutekid
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 3368

                          #13
                          Upp med foton Ralph
                          Carl

                          Besök petrochromis.com´s forum:

                          http://petrochromis.com/phpbb3/

                          Kommentar

                          • Ralph
                            Användare
                            • maj 2002
                            • 736

                            #14


                            Hanarna har börjat få ett blått skimmer på sidorna. Ska fota dem en annan kväll.

                            Kommentar

                            • Cutekid
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 3368

                              #15
                              ser mkt fina ut .. bra kondition. Ta det dock lugnt med räkmixen i början om de inte är vana vid det. Har du otur så pallar inte magarna det på direkten.
                              Carl

                              Besök petrochromis.com´s forum:

                              http://petrochromis.com/phpbb3/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...