Passar dessa ciklider ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KE
    Användare
    • mars 2005
    • 28

    Passar dessa ciklider ihop?

    Hellu!

    Ska om ett tag starta upp ett 375 liters akvarie som jag hade tänkt ska bli ett malawi-kar.
    Fiskarna som jag har kollat lite extra på är:
    Golden, Rödzebra och Likomapärlan.

    Det jag vill uppnå är att ha gula, oranga och blåa fiskar. Golden och Rödzebra är ett självklart val för min del men Likamopärlan är jag lite osäker på. Finns det annars något annat bra alternativ på en fin blå fisk?

    I övrigt fundera jag lite på fördelningen på honor och hanar, skulle denna kombination funka:
    Golden
    hanar: 2
    honor: 5

    Rödzebra
    hanar: 2
    honor: 3

    Likamopärla (eller någon annan snygg blå fisk)
    hanar: 2
    honor: 4

    Men som sagt, ett tag kvar innan det kommer igång. Väntar just nu på att en butik i danmark ska få in ytterfilter. (slut i lager)
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Ah, snygg mix du har planerat! Jag har själv för det mesta golden och rödzebra i samma burk och det fungerar perfekt. Att blanda in likomapärlan tror jag kan ställa till det lite med korsningsrisk mellan golden. Jag hade personligen klämt i 2-3 hanar av Sciaenochromis Fryeri och ett antal honor till dessa. Den blå färg som fryeri-hanarna har är överlägsen allt annat, och den fungerar fint de övriga firrarna också.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Nyllet90
      Användare
      • oktober 2004
      • 1133

      #3
      en fin blå haplis är ju annars cyrtocara morri
      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        likomapärlan = Labidochromis pearlmutt?
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden

          likomapärlan = Labidochromis pearlmutt?
          Jag gissar att KE avser Melanochromis joanjohnsonae med tanke på att han säger att den är blå.

          PS. Jag råkade ändra i ditt inlägg när jag skulle citera dig Jonas, sorry. DS.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • KE
            Användare
            • mars 2005
            • 28

            #6
            Helt rätt Micke, det var Melanochromis joanjohnsonae jag syftade på (kanske skulle skrivit med latin också)

            Tony: Sciaenochromis Fryeri såg riktigt intressant ut, tack för tipset

            Vad tror ni förövrigt om fördelningen mellan honor/hanar?


            Edit:
            Kom att tänka på en till sak. Har tänkt att ha lite växter i akvariet (Anubias + någon Vallisneria) gillar dessa fiskar att käka växter eller kommer dom klara sig?

            Kommentar

            Arbetssätt...